1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Lelki folyamatok dinamikája

a képi világ diagnosztikában és terápiában

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez az ünnepi kötet Hárdi István, a képi kifejezés pszichopatológiájának iskolateremtő személyisége előtt teszi tiszteletét. Előzménye egy angol-német nyelvű könyv, amely 2002-ben, Hárdi István 80. születésnapja alkalmából jelent meg. A kötet részletes bevezetést nyújt Hárdi tudományos munkásságába, valamint a kreatív kifejezés több területére kiterjedő tanulmányokat tartalmaz (rajzok, festmények, irodalmi alkotások, művészetterápia, népművészeti terápia). A kötet szerzői a művészeti önkifejezés pszichológiai és pszichiátriai elemzésével foglalkozó, nemzetközileg elismert kutatók, akik három különböző kontinensről tisztelegnek Hárdi munkássága előtt.

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz 11
Előszó a német-angol kiadáshoz 13
Vass Zoltán:
A dinamikus rajzvizsgálat fogalmának fejlődési szakaszai Hárdi István
életművében: történeti áttekintés 15
1. Hárdi munkásságának két nagy területe 15
2. Első szakasz: korai klinikai tapasztalatok (1942-1964) 17
3. Második szakasz: A dinamikus rajzvizsgálat alapelvei (1965-1969) 19
4. Harmadik szakasz: A dinamikus rajzvizsgálat elméleti és módszertani kidolgozása
(1970-1990) 23
5. Negyedik szakasz: A dinamikus rajzvizsgálat továbbfejlesztése
és alkalmazásai (1990-) 29
6. Felhasznált irodalom 35
Kulcsfogalmak 38
A szerző 38
A rajz és festés folyamatán alapuló pszichodiagnosztika
Martin Schuster:
A fejlábember - Egy eddig tisztázatlan jelenség 41
1. Meghatározás 41
2. Miért rajzolják a gyerekek ezt az alakot? 41
2.1 A törzs a lábak között van 42
2.2 A fej köre magába zárja a törzset is 42
3. A fejlábember más magyarázata: felülnézeti ábrázolás 43
4. A fejlábember három változata: egy dimenzió kimarad 44
4.1 A mélység elhagyása (A típus) 44
4.2 A magasság elhagyása (B típus) 44
4.3 A szélesség elhagyása (C típus) 45
4.4 A fej lábember-figurák különbözőképpen készülnek 45
5. Hogyan lehet bizonyítani a tézisemet? 46
6. A bizonyíték 47
7. Összefoglalás 48
8. Irodalomjegyzék 49
Kulcsfogalmak 49
A szerző 49
Wolfgang Sehringer:
Érzelmek diagnosztikája gyerekrajzok alapján? Módszertani vonatkozások.
Egy képzési és gyakorlati útmutató vázlata 51
1. A pszichodiagnosztika általános jellemzői 51
2. Szisztematikus információgyűjtés és feldolgozás 51
2.1 A megítélő és a rajz kapcsolata 54
2.1.1 A tárgy meghatározása 54
2.1.2 Elemzési szakaszok 55
2.1.2.1 Az anyag vizsgálata 55
2.1.2.2 Az összbenyomás megítélése: leíró fogalmak 56
2.1.2.3 Leíró fogalmak a grafikus ISMERTETŐJEGYEKHEZ 62
2.1.2.4 Az ábrázolások tartalma 63
2.1.2.5 Személyiségmodell(ek) 63
2.1.3. Gyakorlatok a kifejezés felismeréséhez 74
2.1.3.1 Empatikus megközelítés 74
2.1.3.2 Érzelmek ábrázolása (ábrázoltatása) 74
2.1.3.3 Az irodalom értékelése 87
2.1.3.4 Tünetek megismerése 87
2.2 A rajzoló és rajz kapcsolata 88
2.2.1 A tárgy meghatározása 88
2.2.2 A vizsgálat lépései 89
2.2.3 Gyakorlatok a viselkedés megfigyeléséhez 90
2.3 A rajz és a kontextus kapcsolatai 90
2.3.1 A tárgy meghatározása 90
2.3.2 A vizsgálat lépései 91
2.3.3 Gyakorlatok az összefüggések értelmezéséhez 91
2.4 A megítélő és a rajzoló kapcsolata 92
2.4.1 A tárgy meghatározása 92
2.4.2 A vizsgálat lépései 93
2.4.3 Gyakorlatok kapcsolati struktúrák elemzéséhez 96
2.5 A megítélő és a kontextus kapcsolatai 96
2.5.1 A tárgy meghatározása 96
2.5.2 A vizsgálat lépései 98
2.5.3 Gyakorlatok az anamnesztikus beszélgetés lefolytatásához 98
2.6 A rajzoló és a kontextus kapcsolata 98
2.6.1 A tárgy meghatározása 98
2.6.2 A vizsgálat lépései 98
2.6.3 Jegyzőkönyv-készítési gyakorlatok 99
3. Az információ feldolgozásának folyamata 9
3.1 Heurisztikus elmélet
3.2 Kontrollált gyakorlat: szabályok és utasítások - nem algoritmusok 101
4. Összefoglalás ^3
5. Felhasznált irodalom 103
Kulcsfogalmak 10j
A szerző 107
Jakab Irén:
A gyermekrajzok jelentősége a neurológiai és pszichiátriai zavarokban 109
1. Gyermekrajzokban kifejeződő neurológiai zavarok 109
2. A pszichiátriai kórképek megjelenítése a gyermekrajzokban 112
3. Első esettanulmány 115
4. Második esettanulmány 119
5. Összefoglalás 121
6. Felhasznált irodalom 122
A szerző 123
Vass Zoltán:
A mérhetőség és a megértés problémái a projektív rajzvizsgálatban:
algoritmusos és heurisztikus elemzés 125
1. Elterjedtség vs. érvényesség 125
2. A két alapprobléma 129
2.1 Az első alapvető probléma: a mérhetőség 129
2.1.1 Az algoritmusos elemzés, mint megoldási lehetőség 129
2.1.2 Az algoritmusos elemzési módszer pszichometriai érvényessége 131
2.2 A második alapvető probléma: a komplexitás 134
2.2.1. Rendszerelemzés (Sehringer) 134
2.2.2. Heurisztikus elemzés (Vass) 135
2.2.2.1. Az egyszerű kiértékeléstől a megértésig: heurisztikus asszociációk
szemantikus hálóban 136
2.2.2.2. A heurisztikák működése: hétlépéses elemzés 137
2.2.2.3 A szakértői rendszer pszichometriai megbízhatósága és érvényessége 167
3. Összefoglalás és kitekintés 170
4. Irodalomjegyzék 172
5. Függelék 175
A szerző 181
Vass Zoltán:
Az agresszió kifejeződése projektív rajzokban: fenotípusok és konfigurációk ... 183
1. Egy régi probléma új megközelítése 183
1.1 A hagyományos szemlélet 183
1.2 Az új megközelítés 184
2. Az agresszió tradicionális jelei projektív rajzokban: áttekintés 186
3. Agresszív személyek projektív rajzai: két vizsgálat 191
3.1 Agresszív pszichiátriai betegek és emberölést elkövető személyek emberrajzai 191
4. Konfigurációelemzés 197
4.1 Hierarchikus fenotípusok 199
4.2 Agresszív személyek rajzainak fenotípusai 200
5. Következtetések: A konfigurációelemzés alkalmazása az agresszió
vizsgálatában ...208
6. Felhasznált irodalom 210
Kulcsfogalmak 213
A szerző 213
A pszichoterápiás folyamatok dinamikája a különböző kifejezésmódokban
Rajzolás és festés
Trixler Mátyás:
Művészetterápia és művészetpszichoterápia a pszichotikus
páciensek komplex terápiájában 219
1. A terápiás kapcsolat 219
2. A művészetterápia jellemzői 219
3. Az értelmezés nehézségei 221
4. A művészetpszichoterápiás csoport 222
5. Következtetések 223
6. Összefoglalás 223
7. Felhasznált irodalom 223
Kulcsfogalmak 225
A szerző 225
Seiichi Ijuin:
A japán művészetterápia és kifejezéspszichopatológia legújabb fejleményei 227
1. Művészetterápia Japánban 227
2. Rajztechnikák Japánban 227
3. Művészetterápia interperszonális keretben 229
4. Elmélet: a képek hatása 229
4.1 Pszichológiai tér 230
4.2 A szkizofréniás betegek képi diszfunkciója 230
4.3 Emberi keretek és a civilizáció 231
5. Összefoglalás 232
6.Irodalmi hivatkozások 232
Kulcsfogalmak 233
A szerző 233
Yasuhiro Yamanaka - Takuji Natori - Mée Hiroki:
A mandala ábrázolásának jelentése a kifejezésközpontú pszichoterápiában... 235
1. Dedikáció 235
2. A mandala és etimológiája 235
3. Rjobu-mandala 237
3.1 Taizokai-mandalák 237
3.2 Kongokai-mandalák 238
4. A mandalák kifejezőereje a kifejezésközpontú pszichoterápiákban 240
5. Néhány példa a mandalaszerű kifejezésekre a terápia folyamatában 242
5.1 A Taizokai-mandalák (Anyaméh-világ-mandala) példái 242
5.2 Példák a Kongokai-mandalákra 246
6. A terápia folyamatában a mandalák ábrázolásának rövid tárgyalása 248
7. Összefoglalás 249
8. Felhasznált irodalom 249
Kulcsfogalmak 250
A szerzők 250
Cselekvés és alkotás
Günsel Koptagel-Ilal:
Szalutogenezis: az orvosi és pszichoterápiás segítségnyújtás hasznos eszköze .. 253
1. Rendszerszerű kapcsolatok 253
2. Kölcsönös függőség és a dualista megközelítés 255
3. Az orvos-beteg kapcsolatok 255
4. A szalutogenezis fogalma 256
5. A megtartó-megtartott (container-contained) kapcsolat 257
6. A pszichoterápiás kezelés hatékonysága 259
7. Összefoglalás 262
8. Felhasznált irodalom 263
A szerző 263
Pető Zoltán:
A művészet és a népművészet kreatív ereje a gyógyításban 265
1. Bevezetés 265
2. A segítő erők formálása 267
3. A rekreáció fajtái 267
4. „Az ember áll hozzánk legközelebb..." 272
5. Az értékteremtő folyamat szempontjai 275
6. A művészeti élmény ereje 278
7. A hagyományos és a legújabb segítő eljárások 279
8. Összefoglalás 281
9. Irodalomjegyzék 281
Kulcsfogalmak 282
A szerző 282
Yoshihito Tokuda:
Művészetterápia a pszichoszomatikus betegségek kezelésében 283
1. A kezdetek 283
2. A vizuális művészetterápia jelenlegi helyzete 283
3. A képekkel végzett művészetterápia 284
4. A vizuális művészetterápia gyakorlata a pszichoszomatikus gyógyításban 285
5. Vizuális művészetterápiás esetek 286
5.1 Első eset 286
5.2 Második eset 286
6. Néhány tanács és tapasztalat a művészetterápia gyakorlásához 288
7. Összefoglalás 290
8. Felhasznált irodalom 290
Kulcsfogalmak 290
A szerző 291
Moussong-Kovács Erzsébet:
Szem és lélek 295
1. A szem szerepe és jellegzetességei 295
2. Etológia és kulturális antropológia 295
3. Ikonológia 296
4. Szólások 296
5. Szépművészetek 297
6. Az arckifejezések pszichodiagnosztikai megközelítése 297
7. Összefoglalás 298
8. Irodalomjegyzék 298
Kulcsfogalmak 299
A szerző 299
Mese és fantázia
Wolfgang Müller-Thalheitm:
A haiku és a kifejezés pszichopatológiája. A költészet alkalmazása a
művészetterápiában 303
1. Az ember mint „önpusztító lény" 303
2. Mi a haiku? 303
3. Módosítás 304
4. A haiku - a kreatív kifejezési formák tökéletes modellje 304
5. A haiku a pszichoterápiában 305
6. Felhasznált irodalom 306
Kulcsfogalmak 306
A szerző 307
Tényi Tamás:
Csecsemőkutatás és pszichoanalitikus terápiaelmélet 309
Összefoglalás 317
Irodalom 317
Kulcsfogalmak 318
A szerző 319
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem