1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Lélektani alapismeretek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Fővárosi Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 121 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-501-155-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A könyv fejezetei a pedagógiai segítő munkakörben dolgozók általános, gyermek- és fejlődéslélektani, valamint szociálpszichológiai ismereteit kívánják megalapozni. Feladatunknak nem az elméleti... Tovább

Előszó

A könyv fejezetei a pedagógiai segítő munkakörben dolgozók általános, gyermek- és fejlődéslélektani, valamint szociálpszichológiai ismereteit kívánják megalapozni. Feladatunknak nem az elméleti ismeretek halmozását tekintjük. Olyan tudnivalókat gyűjtöttünk össze, melyeket a pedagógiai munkában közvetlenül hasznosítani lehet. A lelki jelenségek értelmezését sok, mindennapi életünkből ismert példával illusztráljuk. Külön kiemeljük és az áttekinthetőség érdekében dőlt betűvel jelezzük azokat a gyakorlati tudnivalókat, melyeket a pszichológiai ismeretek pedagógiai alkalmazása szempontjából különösen fontosnak tartunk. Ezzel támogatni kívánjuk az óvodákban, iskolákban segítő munkakörben dolgozókat abban, hogy a gyermekek megnyilvánulásait jobban megértsék, és e tudás birtokában képesek legyenek a legmegfelelőbb bánásmódra.
Szemléletünket meghatározza az a meggyőződés, hogy a gyermek nem kis felnőtt. Ez azt jelenti, hogy nem támaszthatunk vele szemben felnőtt igényeket. Figyelemmel kell lennünk életkori sajátosságaira, arra, hogy a fejlődési folyamat melyik szintjén áll, és vizsgálnunk kell viselkedése sajátosan gyermeki rugóit.
A kisgyermekek mindig kiszolgáltatottak a felnőttek között. Ismereteik az őket körülvevő világról meglehetősen korlátozottak, kicsiségüknél fogva egészen másképp látják a dolgokat, mint mi, felnőttek. Nem szégyen tehát visszamennünk saját gyermekkorunk élményeihez, mielőtt esetleg elhamarkodottan ítélnénk vagy cselekednénk. A pedagógiai segítő sajátos szerepet tölt be az intézményben. Nem tanít, nem minősít, nem annyira hivatalos személy, mint a nevelő. A tanításhoz szükséges feltételek megteremtésében működik közre, a gyerekekkel és szülőkkel közvetlen személyes kapcsolatban van. Mindez előnyt jelent számára. Több lehetősége van az egyéni beszélgetésekre, a gyerekek viselkedésének megfigyelésére. Az így szerzett tapasztalatai felhasználhatók a pedagógiai munkában.
A szerzők Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 7
Ml A PSZICHOLÓGIA? 9
A pszichológia területei 9
A pszichológia módszerei 10
Feladatok 14
A MEGISMERÉSI FOLYAMATOK 15
Érzékelés 15
Érzékelési területek 15
Észlelés 17
Egyéni eltérések az észlelésben 18
Megfigyelés 19
Emlékezés 19
Képzelet 21
Gondolkodás 21
Gondolkodási műveletek 21
A probléma 24
Az intelligencia 24
Kreativitás 25
Figyelem 26
A figyelem tulajdonságai 27
Tanulás 28
A tanulás fajtái 29
Az iskolai tanulás 30
Feladatok 33
MOTIVÁCIÓ ÉS ÉRZELMEK 35
A szükségletek 35
Az érzelmek jellemzői 38
Az érzelmek fajtái 40
Feladatok 43
A CSALÁD 45
A család szerkezete, szerepek 45
Az anya-gyerek kapcsolat 48
Érzelmi elhanyagolás 49
A hospitalizáció 50
A leválás 53
Nevelési stílus a családban 54
Meleg engedékeny szülői (nevelői) magatartás 55
Hideg engedékeny szülői (nevelői) magatartás 55
Meleg korlátozó szülői (nevelői) magatartás 56
Hideg korlátozó szülői (nevelői) magatartás, 57
Működési zavarok a családban 58
Feladatok 60
FEJLŐDÉSLÉLEKTANI ALAPFOGALMAK 63
Feladatok 68
A CSECSEMŐ ÉS KISGYERMEKKOR (0-3. év) 69
Mozgás 69
Utánzás 71
Érzelmek 73
Beszéd 74
Szobatisztaság 75
Feladatok 76
AZ ÓVODÁSKOR (3-6. év) 77
Játék 78
Rajzolás 81
Gondolkodás, képzelet 82
Az iskolaérettség 83
Sajátos megnyilvánulások 87
Feladatok 89
A KISISKOLÁS KOR (6-10. év) 91
Tanulás 91
Kapcsolat az iskolával 95
Sajátos megnyilvánulások 99
Feladatok 99
A SERDÜLŐKOR (11-16. év) 101
Feladatok 105
A CSOPORT ÉS A GYEREK 107
Csoportalakulás 107
Bűnbakképzés 108
Mintakövetés és konformizmus 110
A szociometria 113
Feladatok 115
A SEGÍTŐ SZEREP 117
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem