1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Lélektan és gondolkodástan

Bevezetés a bölcseletbe/A gimnázium VIII. osztálya számára

Szerző
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 158 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Stephaneum nyomda, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvem megírásánál két szempont irányított. Azt iparkodtam elérni, hogy a tanulóifjúság könnyen érthető alakban kapjon tájékozódást a filozófia, főképen a lélektan és a gondolkodástan legfontosabb... Tovább

Előszó

Könyvem megírásánál két szempont irányított. Azt iparkodtam elérni, hogy a tanulóifjúság könnyen érthető alakban kapjon tájékozódást a filozófia, főképen a lélektan és a gondolkodástan legfontosabb fogalmairól és kérdéseiről, továbbá, hogy ezeket mentől szorosabb kapcsolatba hozzam tanulmányaival és a mindennapi életben állandóan szereplő ismeretekkel. A lélektan ne mesterkélt kísérletek sorozata, hanem az életünkben állandóan előforduló jelenségek magyarázata legyen. Hasonlóképen a gondolkodástanban is arra fordítottam a figyelmet, hogy a gondolkodás törvényeinek érvényesülését a gyakorlati élet és a tudomány ismereteiben bemutassam.
Ezért tárgyaltam részletesen a lélektan alapvető kérdéseit. Ha ezzel megismerkedik a tanuló, a részletek sokkal világosabbak lesznek előtte. A lélektan tanulásának egyik legfontosabb eredménye, ha saját magának és másoknak megfigyelésére szoktatja a tanulót, még pedig a kellő kritikával.
A megismerés lélektana látszólag sokkal terjedelmesebb, mint az érzelmek és a törekvések tárgyalása. De csak látszólag, mert abban már nagyon sok vonatkozás kerül elő az érzelemmel és a törekvéssel. Könnyebben érthető a kezdők számára, ha a megismerés tényeit veszi alapul a tárgyalás. A lelki jelenségek tárgyalásánál állandóan figyelemmel voltam a fejlődés törvényeire és ezzel kapcsolatban a gyermeklélektanra. A legújabb lélektani kutatások eredményeit is iparkodtam felhasználni.
Sajnos, nagyon szűk korlátok között kellett mozognom, hogy ne legyen terjedelmes a könyv. Ezért főképen azokat a részeket hagytam el, vagy csak röviden érintettem, amelyek a tanuló érdeklődését kevésbbé tudják lekötni, és amelyeknek tanulmányaival és a gyakorlati élettel kevés kapcsolatuk van. Nem írtam le részletesen azokat az elemi kísérleteket, amelyeket az iskolában is könnyen el lehet végezni, de megadtam hozzájuk a kiindulási alapot.
Iparkodtam az idegen szavak használatát elkerülni, de azért nem mellőzhettem őket teljesen. Szükséges ugyanis, hogy a tanuló ezekkel megismerkedjék, továbbá nem is lehet mindegyiket magyar szóval teljesen hően visszaadni. A megfelelő magyar kifejezésekhez csak idővel, hosszabb használat után tapad majd teljesen ugyanaz a jelentés. Vissza

Tartalom

Előszó3
A bölcselet tárgya, feladata és ágai5
Lélektan
A lélektan tárgya és feladata10
A lélektan fontossága12
A lélektan módszere12
A testi és a lelki jelenségek összefüggése14
A lelki jelenségek felosztása16
A megismerés
Az érzet17
Tapintásérzetek19
Látásérzetek20
Hallásérzetek22
Szag- és ízérzetek24
Helyzet- , mozgás-, egyensúly- és életérzetek26
Az érzetek minősége és erőssége27
A szemlélet29
A térszemlélet32
Az időszemlélet35
Az érzéki csalódások37
A képzet41
A képzetek felidézése43
Az emlékezet44
Az emlékezet fajai, emlékezeti típusok47
A tanulás49
A képzelet50
Az álomképek54
Tapasztalataink megbízhatósága55
A tudat59
A figyelem61
A gondolkodás64
Az érzelem
Az érzelmek általános jellemzése66
Az érzelmek lefolyása. INdulat, hangulat, érzület, szenvedély69
A lelki folyamatokat kísérő érzelmek71
A környezetre vonatkozó érzelmek72
Értékérzelmek74
Esztétikai érzelmek75
Erkölcsi és vallási érzelmek76
Az akarat
A törekvések jellemzése és felosztása78
Az ösztönök80
Az akarat82
Az akarat szabadsága85
Az egyéniség, a jellem87
A lélektan különböző ágai91
Gondolkodástan
A gondolkodástan fogalma, feladata, tárgya93
A gondolkodás elemei
A fogalom
A fogalomról általában94
Elemzés, összetevés, elvonás95
A fogalom és a közkép. A típus96
A fogalom tartalma és köre98
A fogalmaknak egymáshoz való viszonya99
A fogalmak különböző fajai101
A fogalom meghatározása (definíció)103
Hibás meghatározások105
A fogalmak felosztása106
Hibás felosztások107
Részekre bontás108
Az ítélet
Az ítéletekről általában109
Az ítéletek fajai110
Az ítéletek érvényessége116
A gondolkodástan alapelvei116
Az evidens ítéletek118
Bizonyosság, lehetségesség, valószínűség119
A következtetés
A következtetésről általában121
A dedukció121
Az egyszerű szillogizmus122
A szillogizmus szabályai123
A szillogizmus fajai124
A szillogizmus jelentősége127
Az indukció127
A teljes indukció128
A nem teljes indukció130
Az oksági viszony130
Az analógiás következtetések132
A bizonyítás133
Téves következtetésel és bizonyítások136
Módszertan
Az ismeretek rendszere és a módszer139
A kutatás módszertana (heurisztika)
A törvény139
Az elmélet és a föltevés141
A jelenségek leírása és magyarázása143
A megfigyelés és a kísérlet144
A megfigyelés és a kísérlet módszere145
Mások tanuságtétele, mint ismeretforrás147
A tudományos rendszer (szisztematika)
A rendszer a tudományokban148
A tudományok felosztása150
A tudományok különböző fajai151
A természettudományok152
A szellemi tudományok153
A tudományok közötti kapcsolat és a filozófia154
Tartalom157

Dr. Bognár Cecil

Dr. Bognár Cecil műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Bognár Cecil könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem