Előszó
Könyvem megírásánál két szempont irányított. Azt iparkodtam elérni, hogy a tanulóifjúság könnyen érthető alakban kapjon tájékozódást a filozófia, főképen a lélektan és a gondolkodástan legfontosabb...
Tovább
Előszó
Könyvem megírásánál két szempont irányított. Azt iparkodtam elérni, hogy a tanulóifjúság könnyen érthető alakban kapjon tájékozódást a filozófia, főképen a lélektan és a gondolkodástan legfontosabb fogalmairól és kérdéseiről, továbbá, hogy ezeket mentől szorosabb kapcsolatba hozzam tanulmányaival és a mindennapi életben állandóan szereplő ismeretekkel. A lélektan ne mesterkélt kísérletek sorozata, hanem az életünkben állandóan előforduló jelenségek magyarázata legyen. Hasonlóképen a gondolkodástanban is arra fordítottam a figyelmet, hogy a gondolkodás törvényeinek érvényesülését a gyakorlati élet és a tudomány ismereteiben bemutassam.
Ezért tárgyaltam részletesen a lélektan alapvető kérdéseit. Ha ezzel megismerkedik a tanuló, a részletek sokkal világosabbak lesznek előtte. A lélektan tanulásának egyik legfontosabb eredménye, ha saját magának és másoknak megfigyelésére szoktatja a tanulót, még pedig a kellő kritikával.
A megismerés lélektana látszólag sokkal terjedelmesebb, mint az érzelmek és a törekvések tárgyalása. De csak látszólag, mert abban már nagyon sok vonatkozás kerül elő az érzelemmel és a törekvéssel. Könnyebben érthető a kezdők számára, ha a megismerés tényeit veszi alapul a tárgyalás. A lelki jelenségek tárgyalásánál állandóan figyelemmel voltam a fejlődés törvényeire és ezzel kapcsolatban a gyermeklélektanra. A legújabb lélektani kutatások eredményeit is iparkodtam felhasználni.
Sajnos, nagyon szűk korlátok között kellett mozognom, hogy ne legyen terjedelmes a könyv. Ezért főképen azokat a részeket hagytam el, vagy csak röviden érintettem, amelyek a tanuló érdeklődését kevésbbé tudják lekötni, és amelyeknek tanulmányaival és a gyakorlati élettel kevés kapcsolatuk van. Nem írtam le részletesen azokat az elemi kísérleteket, amelyeket az iskolában is könnyen el lehet végezni, de megadtam hozzájuk a kiindulási alapot.
Iparkodtam az idegen szavak használatát elkerülni, de azért nem mellőzhettem őket teljesen. Szükséges ugyanis, hogy a tanuló ezekkel megismerkedjék, továbbá nem is lehet mindegyiket magyar szóval teljesen hően visszaadni. A megfelelő magyar kifejezésekhez csak idővel, hosszabb használat után tapad majd teljesen ugyanaz a jelentés.
Vissza