E könyv hasznáról és - használatáról | 3 |
Adhatunk-e receptet? | |
Hogyan használjuk ezt a könyvet? | |
Mindent megpróbáltunk, de semmi sem használt! | 9 |
Nem használt sem a szépszó, sem a verés | 9 |
Nem használ a "szépszó" - Nem használ a verés sem | |
Nem használnak a jutalmazás, a büntetés fogásai sem | 14 |
Miért nem válnak be a fogások! | |
És a negyedik - a szidás? | 18 |
Néhány szó külön is a dícséretről és a megszégyenítésről | 19 |
Kikérdezés, magyarázás, magolás | 21 |
"Szóról szóra tanuld!" | |
"Ne magold szóról szóra!" | |
"Mondd saját szavaiddal" | |
"Felelj a kérdésekre!" | |
"Mondd el összefüggően!" | |
Kérdezni is tudni kell! | |
Kisegíteni is tudni kell! | |
Magyarázat, külsőleges jelek alapján | |
Így tanulj, úgy tanulj! | 26 |
Ha mi szülők sem vagyunk egységesek és következetesek - mit várhatunk a gyerektől? | 27 |
Ahányan, annyiképpen? | |
A nevelés egysége | |
Ma így, holnap úgy | |
Így csináltuk rosszul - de hogyan csináljuk jól? | 31 |
Tanuljon meg a gyerek tanulni! | 33 |
Az emlékezés két módja és a tanulás három módszere | 34 |
Mechanikus és gondolati emlékezés | |
Feldaraboló, egybefoglaló és vegyes tanulási módszer | |
A gondolati emlékezés és a vegyes módszer a leggazdaságosabb | 36 |
A gondolati emlékezés a gazdaságosabb | |
A vegyes módszer a gazdaságos | |
A tanulás módszere a lecke természetétől és a gyerek életkorától függ | |
Napi lecke és az alapok pótlása, s a gondolati emlékezés | 42 |
Ha a megértéshez nincs szükség pótlásra | |
A pótlás nehézségei | |
A pótlás nehézségeinek megoldása | |
Előzzük meg, hogy pótlásra kerüljön a sor | |
Ismét a gyors sikerről és kisebb fáradságról - ezúttal a vegyes tanulással kapcsolatban | 46 |
Miért nem szeretik a gyerekek a vegyes módszert? | |
Hogyan vegyük rá a gyereket a vegyes tanulási módszerre? | |
Harmadszor is a gyors sikerről és kevés fáradságról, - most a gépies készséggel kapcsolatban | 49 |
Mi a készség? | |
A készség: tehermentesítés | |
A készségek elsajátítása | |
Gyakorlás, de nem akármilyen | |
Napi lecke, és a készségek pótlása | |
Negyedszer is a kevés fáradság és gyors siker kérdése - ezúttal az érdeklődéssel kapcsolatban | 60 |
Önkénytelen és szándékos figyelem - érdeklődés és akarat | |
Az érdeklődés fejlesztése | |
Napi lecke, pótlás, érdeklődés | |
A kevés fáradságról és gyors sikerről, - ezúttal a szokással kapcsolatban | 72 |
Mi a szokás? | |
A szokás is tehermentesítés | |
A szokás kialakítása általában | |
A második természet kialakítása az otthoni tanulásban | |
A rossz szokások megelőzése | |
Utoljára a kevés fáradságról és gyors sikerről - most azonban a szülőkkel kapcsolatban | 78 |
Ismétlés, magyarázat, kikérdezés | 81 |
Mikor eredményes az ismétlés? | |
A magyarázatról elég ennyi! | |
A helyes kikérdezés | |
Ellenőrzés és önállóság | 87 |
Meggyőző ellenőrzés | |
Ellenőrzés és önellenőrzés - az önellenőrzés ellenőrzése | |
Az önállóság fokozatos növekedése, az ellenőrzés fokozatos csökkentése | |
Teljes önállóság - rovancsolásszerű ellenőrzés | |
Megéri-e? | |
A tanulás egészségtana | 92 |
A pihenés kötelessége | 93 |
Kétféle pihenés | |
Pihenés és tanulás aránya | |
Napirend | |
A hét vége; évközi szünetek | |
Nyári vakáció | |
Váltott tanulás | 99 |
Külön órák | 100 |
Első: az iskolai tanulás - Kivételek a szabály alól | |
Iskolai félelmek | 103 |
Kétféle félelem - Az önbizalom védelmében | |
Forduljunk szakemberhez! | 108 |
"Gyógypedagógiás" gyerekek és "csodagyerekek" | |
Túlzott mozgékonyság és túlzott lassúság | |
Közönyösek és túlérzékenyek | |
Öngyilkosság iskolásoknál | |
Vegyes problémák: a vérszegénységtől a balkezességig | |
"Eh, majd csak kinövi!' | |
"Ez a gyerek nem is normális!" | |
Szülők és pedagógusok | 116 |
Kölcsönös hibáztatás vagy kölcsönös megbecsülés | 117 |
Szülők helytelen magatartása a pedagógusokkal szemben | |
Pedagógusok helytelen magatartása a szülőkkel szemben | |
Hát mi is a panasz a pedagógusokra? | |
Sok lecke, kevés lecke | |
Verje-e a gyereket a pedagógus, vagy ne verje | |
A "kiabáló" pedagógus - "Le fogod írni százszor..." | |
Osztályozás, bizonyítvány | |
Legyünk tárgyilagosak - még "kicsapás" vagy iskolacsere esetén is | 129 |
Tanulószoba, napközi otthon, intézet | 131 |
Otthon is tanuljon-e a napközis gyerek? | |
A házitanító és a szülő | |
Családlátogatás, szülői értekezlet, iskolai fogadóórák, "intőkönyv" | 136 |
Családlátogatás | |
A szülői értekezlet | |
Fogadóórák | |
Az "intőkönyv" | |
Ha nem volna iskola | |
Tanulók és tantárgyak | 143 |
Milyen a gyerek, akinek tanulnia kell? | 144 |
Életkor, nem, típus, egyéniség | |
Összefüggésük | |
Alakíthatóságuk | |
Az örökölhetőségről | |
Életkori sajátosságok és a tanulás | 149 |
Fiúk, lányok sajaátosságai és a tanulás | 156 |
Típusbeli különbségek és a tanulás | 157 |
Egyéni sajátosságok és a tanulás. Egyéni bánásmód | 158 |
Állapotbeli sajátosságok és a tanulás | 160 |
Milyenek a tantárgyak, amelyeket a gyereknek tanulnia kell? | 161 |
Magyar nyelv és irodalom | 162 |
Idegen nyelvek | 175 |
Számtan (és mértan) | 180 |
Fizika, kémia | 192 |
Növénytan, állattan | 194 |
Földrajz | 196 |
Történelem | 200 |
Egészségtan | 201 |
Rajz | 202 |
Ének | 203 |
Testnevelés | 205 |