kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Kortárs Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 492 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | 963-8464-52-6 |
Előszó | 17 |
Előszó a második kiadáshoz | 21 |
Első előadás | 23 |
Filozófia és naivitás | 25 |
A három filozófiai főkérdés | 26 |
A szépség vizsgálata | 27 |
A Kant-féle érdektelenség | 28 |
Szeretni: ez bekebelezési vágyat is jelent | 28 |
Kielégülés a szépségben | 29 |
Mi az a tetszés? | 29 |
A tetszés mint élettani jelenség | 30 |
A stendhali meghatározás | 30 |
A művészet eredetének melankóliás elemei | 32 |
A szépség mint erkölcsi előzmény | 33 |
A szépség intenzitása | 33 |
A szépség önzésünknek is jót ígér | 33 |
A valóság szépségei és a művészetéi | 35 |
A művészet mai kritériumai | 37 |
A művészet kritériumai az Újkorban | 37 |
Az építészet, mint különös művészet | 38 |
A szemlélet és a gondolat határtalansága | 40 |
A világ megismerhetőségének határtalansága | 40 |
Előlegezett konklúziók a gondolkodásban | 41 |
Vélemény: stagnálás a gondolkodásban | 41 |
Vegetatívánk szerepe a meggyőződés kialakulásában | 42 |
A dedukció praktikuma | 43 |
A praktikus szemlélet jogosultsága | 44 |
A művészet célja: szórakoztat, mulattat, tükröz | 44 |
Művészet és életismeret | 45 |
Hitetlenség a képzelettel szemben | 46 |
A művészet gyönyörködtessen | 47 |
A művészet eredete: utánzás? tükröződés? | 48 |
A testünk díszítése | 48 |
A testi szépség feledteti a test használhatóságát | 49 |
Lappangó fantáziák | 50 |
Képzeletben kijavítjuk életünket | 51 |
Képzelgések folytán való kielégülések | 51 |
Tökéletlen élmények kijavítása | 53 |
Az élmények feláldozása | 53 |
Műkedvelők és riporterek élményhűsége | 54 |
L'esprit d'escalier | 54 |
Gyónás. A tények ereje | 55 |
A művészet: határtalan korrektúra | 56 |
Sérülteké a művészet | 57 |
A művész és a nélkülözés | 57 |
Művészet és elmúlás | 58 |
Múlt és jövő: merő irracionalitás | 59 |
A maradandóság illúziója | 59 |
Emlékezet és maradandóság | 59 |
Tiltakozás az elmúlás ellen | 60 |
A közlés eredendő szükségessége | 61 |
A funkckió öröme | 62 |
Hiúság | 62 |
Tolsztoj: a művészet mérges gyümölcs | 63 |
Második előadás | 65 |
Az első előadás összefoglalása | 67 |
Élmény és művészet | 67 |
Valóság és művészet nem keverhető össze | 68 |
A világ nagy egysége és a kompozíció | 69 |
A festmények kerete és a szobrok talpazata | 72 |
A szobrászat és a valóság | 73 |
Az élmény alkotó-elemei | 73 |
Élmény és szóbeli előadás | 73 |
A lét birtokolhatatlansága | 74 |
A lélek jelene | 75 |
A valóság a képzelet műve | 76 |
A képzelet struktúra-kedvelő | 76 |
A képzelet összefoglal | 76 |
A képzelet élet-kedvelő, antropomorf, egocentrikus | 77 |
A képzelet optimikus hajlamai | 78 |
A valóság ingerei | 79 |
A valóság rekonstrukciója élőszóban | 79 |
Túlzás és mértékletesség az előadásban | 80 |
Az előadó tárgyilagossága | 80 |
A hazugok művészete | 81 |
Kép és indulat | 81 |
Az előadó személyisége a rekonstrukcióban | 82 |
A szavak sorsa | 82 |
Írásban való rekonstrukció | 82 |
Szónoklat gyorsírásban | 83 |
Gesztusok kifejezése szavakban | 83 |
A valóság hatástalan a művészetben | 84 |
Amit elhiszek, az még nem szép | 84 |
A valóságot muszáj elhinni, a művészt is kényszerítsen erre | 84 |
A valóságban más a meggyőző, mint a művészetben | 86 |
Közbenső összefoglalás | 86 |
Élményeink tükre-e művészet? | 87 |
A valóság művészi kompozíciói | 88 |
Az elhallgatások praktikája | 88 |
A szobrászat külön világa | 88 |
A képzelet szereti, ha maga teremt | 91 |
Rejtélyességek | 91 |
Illúziók | 91 |
Egy érzéki részlet az egész helyett | 91 |
Túl sok részlet elképzelhetetlen | 92 |
Amit kevésbbé ismerünk, jobban megihlet | 92 |
A képzelet szabad lengése | 93 |
Káprázatainkat elhisszük | 94 |
A káprázatban rosszul hatnak a valóság elemei | 95 |
Káprázat egyes jelek alapján | 96 |
Utánzás és művészi utánképzés | 96 |
A képzelet ingerlése | 97 |
A művészi ábrázolás túlzása | 97 |
Kezdeti ellenállás a művel szemben | 98 |
Az átélés erkölcsi okai | 98 |
Az átélés attraktív okai | 99 |
Önzés okozta átélés | 99 |
Az átélés hatásai | 99 |
"Te én vagyok" a művészetben | 100 |
Váltakozó azonosulás | 100 |
Ki kivel azonosítja magát? | 101 |
A szép és jó összefüggései. Intrikusok | 102 |
Önzés és erkölcsi parancs | 103 |
Az erkölcsi parancs célszerűsége | 104 |
A jónak és rossznak megkülönböztetése már maga is erkölcsi tény | 105 |
Minden földi evangélium az elesetteket védi | 106 |
Az isteni szózat, mint erkölcsi parancs | 106 |
Önzésünk és erkölcsiségünk kapcsosatai | 107 |
Az erkölcsi parancs és hiúságunk | 107 |
Az erkölcsi parancs és a jutalom reménye | 108 |
Az erkölcsi parancs öncélúsága | 108 |
Az öncélú jóság irracionalitása | 109 |
Az erkölcsi parancs kivitele | 110 |
Bűnözőkkel való együttérzésünk | 111 |
A világrend képzeletének fontossága | 112 |
Rend után vágyunk a műalkotásban is | 112 |
Alapvető erkölcsi tétel a műben | 113 |
A Machbeth hidege | 113 |
A kép szégsége és a bűn | 113 |
A komikum és gúny, mint képcsökkentés | 114 |
A nevetségesség művészetellenes pricípiumai | 115 |
A "nevetséges" az értelem ingere | 115 |
Humor és páthosz | 117 |
Indulatos gúny, mint nagy művészet | 117 |
Tragikum, mint a művészet legfőbb anyaga | 118 |
A művészet keletkezésének tragikus ingerei | 118 |
A boldogság rossz téma | 119 |
A boldogság: veszteglés | 120 |
A sérült váza példája | 120 |
A szenvedély nagyobb felületet mutat | 121 |
Harmadik előadás | 123 |
A második előadás összefoglalása | 125 |
Kultúra és civilizáció | 127 |
Kultúra és műveltség | 128 |
Nép és artificiális kultúra | 128 |
A munkásság kultúrája | 128 |
A kultúra tanításának szükségessége | 129 |
Hamann a művészetek ősiségéről | 129 |
A művészet kezdetei | 130 |
Hamann az angyalok nyelvéről | 130 |
A kifejezés a létezéshez képest hamisítás | 131 |
A létezés beszéde az angyali nyelv | 131 |
Hamann a jelenések hatalmáról | 132 |
A látomás gyönyöre és a jelen idő | 132 |
Vegetatív egzisztenciák és a látomás | 133 |
Vegetatív egzisztenciánk és a zene | 134 |
Vegetatív egzisztenciánk és a tánc | 136 |
A költői művek, különösen a líra külön világa | 137 |
A gondolat és a szív | 140 |
Az értelem küzdelme az állattal | 140 |
Az értelem tesz emberré | 141 |
Az értelem küzdelme tesz emberré | 141 |
Az értelem túlbecsülése | 141 |
A logikai rend vágya | 142 |
A rend vágya úgy a vegetatívában, mint az értelemben | 142 |
A szépség ősi követelménye | 143 |
Konkrétum: zűrzavar, - absztrakció: rend | 143 |
Az absztrakciók logikus tisztasága | 143 |
Az absztrakció anyagtalansága | 144 |
A művészetben gondolatot keresni | 144 |
Az állati és emberi figyelem örömei | 145 |
A hallucinatív öröm más, mint az értelemé | 146 |
Vegetatív szisztémák gyönyörei | 146 |
A művészet becse | 147 |
Művészet és naivitás | 147 |
Konkrét legyen a kép | 148 |
Poe Edgar a művész hatásvadászatáról | 149 |
A részletek értéke | 149 |
A képzelet autonómiája | 150 |
Retrospektív értékelése a szukcesszív műnek | 150 |
Igéző részletek | 151 |
Sok részlet helyett egy-egy | 151 |
Nem szükséges sokat látnunk egy alakból | 152 |
Hamis ítélkezés a művészetről | 153 |
Megint az élmény iránti hűségről? | 155 |
A megfigyelések túlértékelése | 155 |
Lélekanalízis határai az irodalomban | 157 |
A lélek indulatmeneteinek kifejezése | 158 |
A szív idézete: líra | 159 |
A mások érzéseinek kifejezése | 159 |
Meghatottságunk nem a mű értéket dicséri | 159 |
Meghatottságunk rászed minket | 160 |
Átélni más, mint elhinni valamit | 161 |
A tudományosan helyes lélekanalyzis a művészetben hamisan hathat | 161 |
A lélek jelenjen meg testi formában | 163 |
A mélységek, - die Tiefe | 164 |
Nem feltárni, - külsőségekkel mélyre hatni | 164 |
Mikor éli ki magát a kép? | 165 |
Mi az életteljesség? | 165 |
A művészet életet-igenlő tendenciája | 166 |
A megfigyelések sora még nem élő szervezet | 167 |
Ami és, az egységesen jön létre | 167 |
A művész ihlete nagyrészben egységérzés | 167 |
Negyedik előadás | 169 |
A harmadik előadás összefoglalása | 171 |
A vázlatkönyv jelentősége | 172 |
Lélekzetvételi periódusok | 172 |
Az elbeszélés tempója. Periódusok | 173 |
A lavína példája és a lassúsági határ | 174 |
Kűlső ingerek, mint az alkotás lendítői | 175 |
A lendület struktúrát hoz létre | 176 |
Egyéni példa a lendület szükségességéről | 177 |
A kezdet lendületi jelentősége az alkotásban | 178 |
Példa a lendülettelen és a lendületes előadásra | 180 |
A szervezet beszéde több, mint az akaraté | 181 |
A szervezet beszéde több, mint a kicsi | 181 |
Dickens bőséges termése | 182 |
Dosztojevszki bősége | 182 |
A regény állítólagos aranykora | 183 |
Utánozni csak a gyengeséget lehet | 183 |
A pszichológizálás százada | 184 |
A neo-flauberti iskola és a fogalmazás túlértékelése | 184 |
Művészi mesterfogások | 186 |
Puritanizmus a szépség halála | 187 |
Puritanizmus és egyszerűség közti különbség | 188 |
A szorgalom elfajzott regényei | 188 |
Világnagyságok a riportázs szolgálatában | 189 |
Kleopátra egy hisztériás kis mai cica volt | 190 |
A művészet alapvető princípiumai efemer-jellegűek-e? | 190 |
A szépség életkor szerinti változásai | 191 |
A szépség-ideál változásainak egyéb okai | 193 |
A torz iránt való hajlamunk | 197 |
A torz iránt való hajlamunk eredete | 198 |
A szép és csúnya változó koordinátái | 199 |
A művészi látás irányító hatásáról | 201 |
A torzítás helye a művészetekben | 202 |
A mozgás csakugyan életet jelent-e? | 203 |
Életet képzelünk bele az élettelenbe | 203 |
Az életteljesség vágya a legmagasabbrendű kívánságunk | 204 |
Ötödik előadás | 207 |
A negyedik előadás összefoglalása | 209 |
A gépiesség, mint ideál | 210 |
Ami életteljes, abban a rend s avval ellentmondó princípiumok is benne foglaltatnak | 211 |
A gépisség lelkesítő hatásai | 212 |
Gépiesség az életformánkban | 213 |
Az új építészet a szabályosság szolgálatában | 213 |
A képzelet más struktúrát szeret, mint az értelem | 214 |
A képzelet struktúrái | 214 |
Az értelem struktúrái | 215 |
A képzelet életteljes princípiumai | 216 |
Amit a képzelet felvesz, annak új életet is ad | 216 |
Aminek a képzelet új életet ad, abból új örömök is adódnak | 216 |
Példák a szenzibilizációra | 217 |
További példák a szenzibilizációra | 218 |
A művészetben képzeletünket semmi se kötelezi | 218 |
A valóság kötelezi képzeletünket | 218 |
Szenzibilizáció és hiperesztézia | 219 |
Mi a szenzibilizáció? | 219 |
Praktikus tanácsok kezdő tanulmányírók számára | 220 |
Művészet és értelem | 221 |
Esszé-kultúra | 222 |
A zenei tanulmányról | 223 |
A képzőművészeti tanulmányról | 224 |
Az irodalmi tanulmányról | 225 |
Az érzékletesség hatása jobban jellemezhető, mint a formáé | 226 |
A szépséget képpel lehet legjobban kifejezni | 226 |
A lélek alighanem mindent élővé változtat át | 227 |
A szavak hallucinatív hatásánk fokozása | 227 |
A rózsa példája: hogy mint fokozható a kép hallucinatív ereje | 228 |
Nem hinni kell a szót: átélni | 228 |
Ami dallamos, az jobban átérezhető | 228 |
Ami gazdagabb asszociációt kelt, az jobban átélhető | 229 |
A szó érzéki ereje környezetétől is függ | 229 |
Az egységes kompozíció hatása a részletre | 231 |
Az élmény és műalkotás kapcsolata | 231 |
Riporter, műkedvelő, művész | 231 |
Fell kell áldozni az élményt a szépség javára | 232 |
Életrajzok és önéletrajzok | 232 |
Az élményből esetleg semmi se marad | 233 |
A művészet önkénye | 233 |
A természet utánzása-e a művészet? | 234 |
A művészet, mint öncél | 235 |
A művész számra minden létező a művészetért van | 235 |
"Költő hazudj, csak rajt' ne fogjanak" | 236 |
"Nem a való hát: annak égi mása" | 237 |
A valóság megszépítése | 237 |
A hős rokonszenves-e? | 238 |
Az író rokonszenves-e? | 239 |
Ha a mű tárgya keserű is: életörömöt adjon | 239 |
Ami csúnya, élvezetesen legyen ábrázolva | 240 |
Hatodik előadás | 243 |
Az ötödik előadás összefoglalása | 245 |
A kompozíció szükségessége a művészet másnemű szépségeit bizonyítja | 246 |
A művészetben való örömeink behatóbb vizsgálata | 246 |
Pieter Breugel szörnyetegei | 246 |
Az önző képzelet tematikus attrakciói | 247 |
A szörnyűségek tamatikus határai | 248 |
Dürer kínzó látományai és Mattia Grűnewald monumentalitása | 249 |
A mű szépsége különválik-e a témájától? | 251 |
Tibeti lélektan | 252 |
Irodalmi példák az önző képzelet attrakcióira | 257 |
Egyéb attraktív elementumok | 258 |
Szörnyűségek attraktív elemek nélkül | 259 |
A leggyötrőbb olvasmány példája | 259 |
Raszkolnyikov álma a lovacskáról | 260 |
A realizmusról általában | 261 |
Naturalizmus és verizmus | 264 |
Az érdekeségről általában | 267 |
Az akció érdekességéről | 268 |
A valóság és művészet egyforma érdekessége | 268 |
Az érdekesség durva pillérei | 269 |
Ami csak érdekes, az még nem szép | 269 |
A ponyva és a műalkotás érdekessége | 270 |
A Lear kiály érdekessége | 270 |
Az érdedesség voltakép szintén az életteljességet szolgálja | 271 |
Naiv és nem naiv-költészet | 272 |
A naiv elbeszélés és a mese édessége | 273 |
Naiv intrikusok, naiv bonyodalom | 274 |
Erkölcsi tétel a naiv művészetben | 274 |
Szórakozás a naiv művészetben | 274 |
A nem-naiv irodalmi művek bonyodalma és vég-kifejlete | 275 |
A naivitás egyes ismérveiről | 277 |
A nem-naiv művészet témáinak intenzívebb átélése | 279 |
A lovacska halálának érdekessége | 280 |
A valóság rendetlensége s a művészet rendezettsége | 281 |
Az indulatok természetéről | 281 |
Gyötrelmes történet feszültségek nélkül | 283 |
A valóság jelensége mindenkor jelenésként hasson a művészre | 285 |
A megszokás veszedelme | 285 |
A csoda lelki előfeltételeiről | 285 |
A gyermek számára a jelenség: jelenés | 286 |
Renenerálódó figyelem | 286 |
Az észrevétel frisseségénél kezdődik a művészet | 287 |
A szavak csengésének hiperesztéziája | 288 |
A nyelvek fejlődése az absztrakciók felé vezet | 288 |
A szavak érzéki képeinek és eredeti értelmének kopoása | 288 |
Eredetileg gyönyörű szóképek elkopása | 289 |
Új hasonlat, vagy új szókép erő ad a szónak | 290 |
A hasonlatokról | 290 |
A hasonlat mozgalmat hoz létre a képzeletben | 290 |
A hasonlat, mint lendületi periódus | 291 |
A hasonlatnak erénye a tökéletlenség | 292 |
Ajánlható pongyolaság a hasonlatban s viszont egy csodálatos pontosság példája | 292 |
Hetedik előadás | 293 |
A hatodik előadás összefoglalása | 295 |
Még további példák a hasonlatosság erejéről | 297 |
A beszédszerű írói előadás jelentősége | 297 |
Az improvizációról | 299 |
Példa a végleges modellálásra | 299 |
Példa a bizonytalanabb modellálásra | 299 |
További példák a habozó, bizonytalan előadásra | 300 |
A figyelem ritmikus és szünetes dinamikája | 301 |
Képzelet és ideiglenesség | 303 |
A status nascendi nagyobb hatásáról | 303 |
A lélek változó és mozzanatos természete | 304 |
A képzelet rendre törekszik, de a rend eredetére is kiváncsi | 305 |
Amorf emlékjelek a struktúrákon | 305 |
Pongyolaság - A kezdet és vég amorf pontjai | 306 |
Vázlatosak és tökéletesítők | 308 |
A dionűzoszi és apollóni művészet | 309 |
Rögtönzés az akusztikus művészetekben | 310 |
Újdonságok a művészetben | 310 |
A látomás újdonságairól | 311 |
A meglepetés mint újdonság | 312 |
A hirtelenség hatásai | 313 |
A régi szóképek eredetéről | 313 |
Asszociációs távolságok egymás mellé helyezése | 314 |
Az újdonság múlékony hatása | 314 |
Az újdonság, mint művészettörténeti érték | 315 |
Iskolát csinálni: ez is művészettörténeti jelenség | 315 |
A mindenáron való eredetiség vágya | 316 |
Az újítés érdeme elenyészik | 317 |
A mű fennmaradásához szerencse is kell | 317 |
A mű fennmaradása mégis értékei mellett bizonyít | 318 |
Nagy művészek, akik nem voltak újítók | 318 |
Epigonizmus | 319 |
Újdonság az életszemléletben | 319 |
A festészetben kifejeződő világszemléleti újdonság | 320 |
A szónak érzéi és értelmi határairól | 321 |
Tipikus kép és fogalmi kép | 322 |
Szimbolum és allegoria | 323 |
Nyolcadik előadás | 325 |
A hetedik előadás összefoglalása | 327 |
Világszemléletünknek művészet által való befolyásolása | 329 |
Az államfenntartók és a művészet hatalma | 329 |
Új szemlélet új látomás nélkül | 330 |
Szokatlan világszemlélet szokatlan látomásokon | 331 |
Az egyéni forradalom revíziót jelent | 332 |
A gyerekkor emlékei, mint a konzervatív érzések eredete | 332 |
A konzervatizmusról | 333 |
Az ideális konszervatizmus érték-védelme | 334 |
A konszervatizmus önző motívumai | 334 |
Az öregség konszervatizmusa | 335 |
A revízió átértékelései | 337 |
Amit destrukciónak neveztek el | 339 |
A megalkuvások szükségszerűsége | 340 |
Ismétlés: A művészi újítás és új világszemlélet koindenciája | 340 |
Új világszemlélet mint kaland | 341 |
Értelmi elemek a művészetben | 343 |
Példa a direkt jellemzésre | 343 |
Az értelmi jellemzésről | 344 |
A vélemény: értelmi jellemzés | 345 |
Véleményünket közölni: nem művészet | 345 |
Száműzve van-e az értelem szava az irodalomból? | 346 |
Az állandó jelenítés kibírhatatlan | 347 |
A novellista állandó jelenítési vágya | 347 |
Az értelem szava néha pihentetően hat a műben? | 348 |
Az írónak és hőseinek értelmisége | 349 |
Shakespeare gondolati periódusai | 350 |
Kilencedik előadás | 353 |
A nyolcadik előadás összefoglalója | 355 |
Hosszabb időszak összefoglaló előadása az irodalomban | 357 |
Michael Kohlhaas | 357 |
Megint az érdekességről. Olasz elbeszélők | 358 |
A népi elbeszélők tempója és rejtett jelenítése a Michael Kohlhaasban | 359 |
A szóbeli jelenítés korlátai | 360 |
Az érzéki észlelet és értelmi ítélet érintkezési pontja | 361 |
A művészek értelmiségéről | 362 |
Az okosság és ostobaság mint gyűjtő-fogalmak | 362 |
Az értelmiség kritériumai s ebben: logikai, érzelmi és erkölcsi elemek | 364 |
Tolsztoj és a törvény | 366 |
A Kreutzer-szonáta | 367 |
A művész figyelme konkrétumokra irányul | 368 |
Figurák | 369 |
Az író kíváncsiságának szkematikus képe | 369 |
Az író és a gondolkodó figyelmének különbségei | 370 |
Tolsztoj konkrétumokból levont törvényei | 371 |
A gondolkodó szkematikus képe | 372 |
A gondolkodás és víziók emberének alkati különbségei | 372 |
A vízió és gondolat antagonizmusa | 373 |
Az absztrakcióra való képesség és a vízió együttes adománya | 374 |
Újra Shakespeara gondolatairól | 375 |
Shakespeara a társadalmi erkölcs szolgálatában | 375 |
Tolsztoj jósága vízióban | 376 |
Az ideák művészete | 377 |
Stilizálás és szimbólika | 377 |
Az ideát konkréten megmutatni | 378 |
Az ideát újból vérrel itatni | 378 |
Konkrétumok, amelyek az ideára tesznek figyelmesség | 379 |
Esztéta-lelkek a stilizálás világában | 380 |
Képzőművészeti stilizáció | 380 |
Külső és belső szemlélet | 381 |
Tizedik előadás | 383 |
A kilencedik előadás összefoglalása | 385 |
Az elképzelés határairól | 386 |
A végtelen elképzelés lehetetlen | 387 |
A matematikusok képzelete | 387 |
Hipotézis és képzelet | 387 |
A gyászoló színésznő és a modellje | 388 |
A gyászolók színészete | 389 |
A művészi teremtés lelki feltételeiről | 389 |
Kedv nélkül létezik-e művészi teremtés? | 389 |
Fájdalmas élményekkel élettejesen hatni | 391 |
A levertség nem teremt | 391 |
Az élményen művészi célból változtatni: ehhez distancia kell | 391 |
Az élmény közelsége árt a műnek. A túl nagy távolság is | 393 |
"Túlságosan fáj. Nem megy." | 394 |
A tudatos akarat árt az alkotásnak | 394 |
Feladatok a művészetben | 395 |
A művész erőfölöslege | 395 |
Gyermeki kedély és a művészet | 396 |
A naivitás princípiuma úgy a művészben mint a műélvezőben | 397 |
A nem-tragikus élmények szükséges távlata | 398 |
Az életképesség szükséges távlata | 399 |
Az emlékezés optimális távlata | 400 |
A múlt nagy távolságai | 401 |
A történelmi művészetről | 402 |
Történelmi hűség | 403 |
A történelmi rekonstrukció módjai | 403 |
A régmúltak legendái | 405 |
Kellemes élmények túlságos közelsége | 406 |
A káosz és elrendeződése | 406 |
Latens emlékezés | 407 |
Élményeink elrendeződése és újabb zűrzavara | 407 |
Az ihlet és a latens emlékezés | 407 |
Tizenegyedik előadás | 411 |
A tizedik előadás összefoglalása | 413 |
Az indulatokról és indulatmenetekről általában | 414 |
Az indulatok robbantóhullámszerű indítékai | 416 |
Az indulat megjelenési formái indulatot keltenek | 417 |
Az indnulatok automatizmusa | 417 |
A mi néger zenéink jellemzése | 420 |
Az indulatok szeretik az ismétlődést | 422 |
Az indulatok lefolyása | 423 |
Gazdátlan indulatok | 426 |
A periódus forma-alkotó | 427 |
Az indulat dalol | 428 |
Mi szeretjük indulatainkat | 430 |
Indulat és érzelem | 431 |
Az indulati készség polarizációja | 432 |
Indulatmenetek látomás nélkül | 433 |
Látomás nélkül az indulat nem hoz létre művészetet | 434 |
A dal melodikája | 442 |
Periodicitás és préformáció | 444 |
Periodicitás és ritmus | 449 |
Szabad vers és indulat | 451 |
Tizenkettedik előadás | 453 |
A tizenegyedik előadás összefoglalója | 455 |
Az indulatmenet és ábrázolás együttesének szemléltető levezetése | 457 |
Az illusztráció jelentősége | 458 |
A rossz vers mint jó zenei szöveg | 459 |
Elbeszélő művek megzenésítésének lehetetlensége | 460 |
Gondolatok zene útján való kifejezése | 461 |
A pátoszról általában | 461 |
Értelem és indulat | 462 |
A szillogizmus eredete | 463 |
Dal-forma és szillogizmusz | 464 |
Az egész anyag bölcseleti összegolalása | 467 |
A világ egységéről részeinek összefolalásáról | 468 |
A gondolat és művészet rendjének közös eredete | 471 |
A művészet és a rend | 472 |
Az értelem és indulat együttes rendje | 473 |
Az élő-beszéd periódusai | 473 |
Az elbeszélő próza periódusai | 475 |
A gondolat-ritmus rotációja | 476 |
Az északi elbeszélők ritmikai tonalitása | 479 |
Mikor bánik tehetségével jól a művész? | 479 |
A művész legsajátosabb hangvételéről | 480 |
Mi a "recul"? És mi a prolongált ihlet? | 481 |
Ki a művész elképzelt olvasója? | 482 |
A tizenkettedik előadás összefoglalója | 483 |
Utóhang | 485 |
Kis Pintér Imre: Néhány megjegyzés az új kiadáshoz | 489 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.