Előszó
Ez a könyv a Magyar Testnevelési Főiskola labdarúgó-tankönyvének első része, amely a labdarúgás alapvető ismeretanyagát, a technikát tartalmazza, néhány általános vonatkozású ismerettel kiegészítve. Ezt követi majd folyamatosan a második kötetben a labdarúgás egyéb ismeretanyaga, a labdarúgás stratégiai ismeretei közül elsősorban a játékrendszer és a taktika; utána pedig a harmadik kötetben az edzés, a labdarúgás története és egyéb részismeret.
Az anyag összeállításánál arra törekedtem, hogy elsősorban az általános és a középiskolai tanárok igényeit elégítsem ki. Ebből a célból részletesen, módszeres fokozatokkal, sok szemléltető képpel és rajzzal tárgyalom a labdarúgás technikáját, mint az iskolai labdarúgás-oktatás alap-mozgásanyagát.
A könyv azonban a Magyar Testnevelési Főiskolán jelenleg folyó, két éven át tartó szakképzés, valamint az edzőképzés alapja is. Ezért az alap-mozgásanyagon és ismereteken felül az alapképzés igényeit meghaladó részek közlését is szükségesnek láttam (alapfogalmak, gyakorlatok és gyakorlójátékok képzett labdarúgók számára stb.).
A technika ismertetése sokak előtt talán túlságosan részletes. Véleményem szerint azonban erre több szempontból szükség van. Az egyes technikai elemek mozgásképének részletes, tudatos, elmélyült ismerete nagymértékben emelheti az oktatás-edzés hatásosságát. A mozgás hibáinak észrevétele, majd javítása csak úgy lehetséges, ha a mozgásfolyamat minden részletével tisztában vagyunk.
A technika részletes leírására és ismeretére azért is szükség van, hogy az egyes mozgások alapfokú oktatását helyesen, a további fejlődés szempontjából eredményesen végezhessük el. A technikát csak úgy képes a tanár vagy az edző helyesen és tudatosan oktatni, ha a legapróbb részletekig ismeri és indokolni is tudja az egyes mozgásokat, azok törvényszerűségeit.
De ismernünk kell a technikát minden részletre kiterjedően az oktatói tekintély megszilárdítása végett is. Ha a tanítvány érzi, hogy tanára, edzője a labdarúgás technikájáról az átlagosnál többet tud, bizalma jelentősen megnő oktatója iránt. Tehát az oktató megbecsülést szerez magának.
A mozgás-, illetve az ismeretanyag közlésénél egységes sorrendet igyekeztem követni. Ettől az elvtől csak egészen kivételes esetekben tértem el. Először a technikai elemet általában ismertettem, majd részleteiben írtam le. Ezután a mozgásanyag oktatásának speciális vonatkozásaira, illetve az előforduló hibákra és azok javítási lehetőségeire tértem rá. Egyes technikai elemek végén gyakorlatanyag következik.
A technikai ismeretek közlésénél a kerekségre, a teljességre törekedtem. Ebben a törekvésben látszólagos törést jelent, hogy több technikai elem ismertetésének végén hiányzik a gyakorlatgyűjtemény képzett labdarúgók számára. Ezt a hiányt azonban az egyes technikai elemek jellege meggyőzően indokolja. A labdarúgás technikájában csak a rúgás, a fejelés és a bedobás hajtható végre más technikai elemektől függetlenül. A többi elem rendszerint másikkal kapcsolódik.
Vissza