1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kútbanézők III.

Művészetpedagógiai kritikák (két évtized írásaiból)

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Academia Ludi et Artis művészetpedagógiai egyesület alapítói művészetpedagógusok. Hosszú évek óta halad egymás mellett, olykor egymáshoz szorosan közelítve pályájuk. A közös gyakorlat, közös... Tovább

Előszó

Az Academia Ludi et Artis művészetpedagógiai egyesület alapítói művészetpedagógusok. Hosszú évek óta halad egymás mellett, olykor egymáshoz szorosan közelítve pályájuk. A közös gyakorlat, közös művészetpedagógiai hitvallás sodorta őket egy táborba, szavuk felerősítésének szándéka munkált akkor, amikor 1993-ban létrehozták egyesületüket.
E pályákban az is közös, hogy a folyamatos előretekintés (olykor utópiafogalmazás, olykor innovációszervezés stb.) mellett szerves részük a folyamatos hagyomány keresés. Annak a tájékozódásnak igénye, hogy az Academia Ludi et Artis szakmai hitvallásában megfogalmazott szellemiség elődei mikor, hogyan jelentkeztek a nevelés, az ifjúsági munka, a szabadművelődés színterein hazánkban, Európában s a nagyvilágban. Ebben az identitáskeresésben és identitásra találásban is sok a közös vonás: a XX. századi reformpedagógiák tradíciói jelennek meg rendre az Academia Ludi et Artis alapítóinak reflexióiban és önreflexióiban. Világjelenségek és a hazai törekvések jellegzetes, a néphagyománnyal eredeti módon számoló változatai egyaránt. Ismert és kevéssé ismert tradíciók.
Tapasztalatunk az, hogy a komplexitásra, kreativitásra, játékosságra, valamint önismeretre és társadalomismeretre törő művészetpedagógiák elkötelezett gyakorlati szakemberei a maguk útján járván kevéssé rendelkeznek kitekintéssel arra, hogy elődeik, kortársaik milyen lépésekre vállalkoztak, hol botlottak el, hol találtak széles ösvényre. Ki-ki saját kedves művészetágának szakpedagógiájában még csak-csak otthonos, de alig volt módja odafigyelni társára. Pedig - ez tűnik ki megannyi elemzésből - az utak összefonódnak, összefutnak.
Ettől a felismeréstől vezetve döntöttünk úgy, hogy kötetben hozzuk nyilvánosságra idetartozó olvasmányélményeinket. Az Academia alapítói közül többen hosszú évek óta publikáltak könyvismertetéseket, kritikákat, recenziókat. Ezen írások összegyűjtése után kitűnt: e gyakran személyes hangvételű, olykor szenvedélyes írások egyfelől híven tükrözik szerzőjük fejlődését, szakmai útját, másfelől - gyűjteménybe rendezve - sajátos, néhány ponton egészen részletes képfelbontású portrét rajzolnak a XX. század művészetpedagógiai reformjairól, innovációiról. Ezt kell mondanunk akkor is, ha a „gyűjtemény" mindjárt a hiányokat is kimutatja. Hiányok vannak kollektív művészetpedagógiai önismeretünkben, hiszen a XX. század magyar szakkönyvkiadása, szakirodalmi tájékozódása nem mindig kedvezett a széleskörű kitekintésnek (sokszor politikai-ideológiai ködök takarták el a kép egészének fontos részleteit), de az egyén tájékozódásának határai amúgy is végesek. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 3
I. ALTERNATÍVÁK NYOMÁBAN 5
Trencsényi László: A „rontom-bontom" nélküli iskola 8
Debreczeni Tibor: Nevelés reformra 8
Trencsényi László: Alternatívák nyomában 10
Trencsényi László: És a folytatás? 12
Trencsényi László: Egy régi vita mai tanulságai 13
Trencsényi László: Forradalom - művészet - gyerekek 21
Debreczeni Tibor: Reformpedagógiák és a drámapedagógia 22
Trencsényi Katalin: A művészeti nevelés alternatív programja - Angliában 24
Trencsényi László: Vadrózsából tündérsíp 28
Trencsényi László: Új szintézis felé 30
Rubóczki István: Egy meghatározó könyv 31
Deme Tamás: Könyv a látható világról 32
Székely András: Olasz-magyar trilógia 33
Menyhárth Ágota: Egy könyv utóhatása 33
Kajdi Béla: Dété emlékezései 34
Faludi Szilárd: Homo Ludens 35
Váradi István: Esztétikai nevelési kísérletek - az integráció jegyében 36
T. Aszódi Éva: A zene és a költészet testvérek 37
Trencsényi László: Mi újság a művészetpedagógiában? 39
Trencsényi László: Szintézis és/vagy kompiláció? 42
II. "JÓZSEF ATTILA GYERMEKKORI VERSEI" 47
Trencsényi László: József Attila gyermekkori versei 48
Trencsényi László: Vándormotívumok 49
Trencsényi László: Könyvek, levelek, igazságkeresők 52
Trencsényi László: Elfelejtett irodalom 54
Trencsényi László: Ki kicsoda a mai magyar gyermekirodalomban? 54
Trencsényi László: Az anyanyelvi nevelés alternatívái 55
Trencsényi László: Bemutatjuk a NYIT-lapokat 56
Trencsényi László: Tankönyvkritika 57
Trencsényi László: Az isten áldja meg Jakab Árpádné Kacsó Elza tanító nénit... 59
Trencsényi László: Palackposta 60
III. ZENEI NEVELÉSI IRÁNYZATOK 65
Trencsényi László: Zenei nevelési irányzatok a XX. században 67
Varvasovszkyné Vélsz Dóra: Orff zeneterápiájának alapfogalmai 68
Debreczeni Tibor: Nem a módszer a hibás 70
Balázs Éva: Aki felemeli a szíveiket 72
Trencsényi László: Kalamajka 76
Trencsényi László: Iglice szívem... 77
Trencsényi László: Alternatív népdalkincs 78
Trencsényi László: Népzenei olvasókönyv 79
Trencsényi László: Az alternatív zenepedagógiákért 79
Trencsényi László: Sa-Rock-ban 80
Trencsényi László: Fellegi Ádám tanít
IV. APRÓK TÁNCA 83
Trencsényi László: Aprók tánca 84
Vekerdy Tamás: Ritmikus mozgás - énekes játék 84
Keszler Mária: Motívumfűzések 86
Trencsényi László: Hová-hová Közép-európai Táncszínház? 87
V. A FORMA HATALMA 89
Trencsényi László: A forma hatalma 90
Trencsényi László: Az alternativitás küszöbe 90
Trencsényi László: Egyedüli példány 92
Debreczeni Tibor: Vizuális kísérletek 93
Trencsényi László: Híradás a GYIK Műhelyről 94
Rézművesné Nagy Ildikó: Tankönyvkísérlet - műelemzés - környezetalakítás 94
Baloghné Molnár Irén: Gondolatok Sándor Zsuzsa könyvéhez 96
Sándor Zsuzsa: Módszertani jegyzetek 98
Trencsényi László: Beszélő tárgyak 100
Sinkó István: Irányban 101
Sinkó István: Művészettörténet 102
Trencsényi László: Újabb könyvek, újabb viták a vizuális nevelésről 103
Sinkó István: Tér, szín, forma - már 20 éve 105
Trencsényi László: A pluralizmus interorizációja - könyvek a Leonardo Programról 107
Sándor Zsuzsa: Értelemmel és szívvel... Lélekkel és hozzáértéssel 110
VI. SZÍNJÁTÉKOK ÉS DRÁMAJÁTÉKOK 115
Trencsényi László: Szín-kör-játék 117
Trencsényi László: Drámajátékok 117
Debreczeni Tibor: Drámajáték a Zsolnai-programban 119
Debreczeni Tibor: Egy angol drámatanár esete magyar pedagógusokkal 119
Dobozi Eszter: Pedagógiai regény, avagy a drámapedagógia hazai tapasztalatai 121
Trencsényi László: Bolondos királyság 123
Debreczeni Tibor: Egy felemás antológia 123
Trencsényi László: Egy szép este - a képernyő előtt 125
Trencsényi László: Nyakas Klára új könyve 125
Debreczeni Tibor: Pedagógiai bábjáték 125
Szentirmai László: Nevelés kézzel-lábbal... 126
Trencsényi László: Ágacska (is) elköszönt 127
VII. FOLKLORIZMUS - EZREDFORDULÓ - PEDAGÓGIA 129
Trencsényi László: A néprajz üzenete 130
Trencsényi László: Nomád nemzedék 132
Trencsényi László: A tiszta forrás vize - kólásdobozból 133
Falvay Károly: Hozzászólás 139
Falvay Károly: Bodza Klári és Paksa Katalin Magyar népi énekiskolájáról 143
Trencsényi László: Az újrateremtés megkísérlése 145
Sztrinkó István: Reprint 146
Trencsényi Katalin: A játék pártján 147
Trencsényi László: Néprajz és pedagógia 150
Trencsényi László: A művészeti nevelés új segédeszközei 150
Trencsényi László: Kalendárium 151
Trencsényi László: (Nép)hagyomány és modernitás 152
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem