kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 660 oldal |
Sorozatcím: | Osiris Tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-389-682-7 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. |
Előszó | 13 |
A TUDOMÁNY MINT TÁGABB KÖZEG | 19 |
A tudományos megismerés | 21 |
Hétköznapi megismerés - tudományos megismerés | 21 |
A tudományról kialakult kép változásai | 25 |
A klasszikus tudománykép | 25 |
A logikai pozitivizmus és az "elfogadott nézet" | 27 |
Posztpozitivista kritikák | 28 |
Realista felfogás a tudományról | 32 |
A megismerés "kemény" és "lágy" arca | 36 |
A megismerés két alapstratégiája: indukció és dedukció | 38 |
Logika és tudomány. Az indukció alapjellemzői és korlátai | 38 |
A dedukció érvényes és érvénytelen formái | 42 |
Indukció, dedukció és a tudományos kutatás valósága | 44 |
A megismerés szintjei: leírás, korreláció, okság, törvény | 46 |
A kutatás céljai. Adat és elmélet. A leíró-feltáró kutatás | 46 |
Korrelációkutatás és oksági értelmezés | 49 |
Az oksági viszony természete | 52 |
A törvényen alapuló magyarázat | 55 |
Determinizmus, redukcionizmus | 56 |
Okság és determinizmus | 56 |
Okság és redukcionizmus | 58 |
A magyarázatok és elméletek megítélése | 59 |
Álmagyarázatok | 59 |
Az elméletek megítélésének kritériumai | 60 |
Kommunikáció és szerveződés a tudományban | 61 |
Tudományos nyelvezet, tudományos fogalmak | 61 |
A szerveződés és a kommunikáció formái | 68 |
Tudomány az internet korszakban | 69 |
Összefoglalás | 71 |
Fontosabb fogalmak | 73 |
A PSZICHOLÓGIAI KUTATÁS: PARADIGMÁK ÉS MÓDSZEREK | 75 |
A tudományos kutatás mint módszeres eljárás | 77 |
Kutatási módszerek és metodológiai paradigmák | 77 |
A kutatás mint utazás - alapfogalmak | 77 |
"A tudományos módszer" | 79 |
A metodológiai pluralizmus elve | 80 |
A természettudományos paradigma közelről: a kísérletezés | 82 |
A kísérleti módszer kezdetei: Galilei, Pascal, Spallanzani | 82 |
A kísérlet mint a természettel folytatott párbeszéd | 84 |
A hermeneutikai paradigma közelről: a kultúrantropológia | 85 |
Az antropológia útkeresései | 85 |
Hermeneutikai szemlélet az antropológiában | 87 |
A Chicagói iskolához kötődő etnográfia és etnometodológia | 88 |
A kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégia | 92 |
A kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégia vázlatos összehasonlítása | 92 |
Mikor melyiket alkalmazzuk? | 95 |
A pszichológia módszertani hagyományai és vitái | 96 |
A kísérletezés hagyománya | 96 |
A pszichometriai (korrelációs) megközelítés hagyománya | 100 |
A hermeneutikai-fenomenológiai megközelítés hagyománya | 102 |
Viták, irányzatok, tendenciák | 104 |
A pszichológiai kutatás módszerei - áttekintés | 110 |
A kutatási módszerek felsorolása különféle megközelítésekben | 110 |
Az adatgyűjtésre szolgáló alapvető módszertani lehetőségek | 111 |
A kutatási módszerek áttekintése alapstratégiák szerint | 112 |
Összefoglalás | 117 |
Fontosabb fogalmak | 118 |
A kutatás általános módszertani kérdései | 119 |
A mérés problémája a pszichológiában | 119 |
A tudományos mérés kritériumai és nehézségei | 119 |
Mérés és operacionalizáció a pszichológiában | 122 |
A mérés érvényességének kérdése | 125 |
A megbízhatóság és az érzékenység | 127 |
Az alapvető mérésiskála-típusok | 131 |
Mérési hagyományok: reakcióidő, pszichofizika, pszichofiziológia | 135 |
A reakcióidő mérése | 135 |
A pszichofizikai mérések | 139 |
A pszichofiziológiai mérések | 144 |
Minta és mintavétel | 155 |
Minta és populáció viszonya | 156 |
A valószínűségi mintavétel logikája | 159 |
Az alapvető mintavételi eljárások | 162 |
A mintavétel sajátosságai a pszichológiában | 164 |
A statisztika szerepe a pszichológiai kutatásban | 168 |
A statisztikai feldolgozás szintjei: leíró- és matematikai statisztika | 168 |
A nullhipotézis-tesztelés logikája | 170 |
A pszichológiai kutatás etikai kérdései | 174 |
A vizsgálati személyek védelme | 174 |
Az állatokkal folytatott kutatások | 182 |
A tudományos kutatások tágabb társadalmi felelőssége | 184 |
A tudományos kutató etikus magatartása | 186 |
Összefoglalás | 189 |
Fontosabb fogalmak | 190 |
A kísérleti stratégia | 192 |
A kísérletezés logikája | 192 |
John Stuart Mill az "egyezés és különbözés együttes módszeréről" | 192 |
Kísérletezésre épülő kutatási programok: Harlow, Asch és Stroop | 193 |
A kísérletezés alapfogalmai | 198 |
A kutatási kérdés és a hipotézis | 198 |
A független és a függő változók. Az alanyi változók | 200 |
A kísérleti elrendezés két alaptípusa: a kontrollcsoport és a kontrollfeltételterv | 203 |
A kísérletek alapvázát meghatározó információk - összefoglalás | 204 |
A kísérlet mint műveletsor | 208 |
A változók műveleti meghatározása | 208 |
A független változó hatékonysága | 209 |
A függő változó érzékenysége | 210 |
A kísérleti kontroll és a belső érvényesség | 213 |
A kísérleti kontroll és a belső érvényesség | 213 |
A csoportekvivalencia. Az alanyi változók kontrollja | 216 |
A kontrollcsoport fogalma és alkalmazása | 220 |
A belső érvényesség veszélyforrásai és ellenőrzésük | 221 |
Az érvényesség egyéb fajtái a kísérletezésben | 230 |
Az érvényesség fajtái - áttekintés | 230 |
A fogalmi konstrukció érvényessége | 231 |
A statisztikai következtetés érvényessége | 233 |
A külső érvényesség | 234 |
Az érvényesség-típusok egymáshoz való viszonya | 237 |
A megbízhatóság | 239 |
A megbízhatóság jelentése és jelentősége | 239 |
A kísérletek megismétlésének módjai | 240 |
A többváltozós kísérletek | 241 |
A többváltozós kísérletek típusai | 241 |
Főhatások és interakciós hatások | 244 |
A többváltozós kontrollcsoportterv | 246 |
A többváltozós kontrollfeltételterv | 248 |
A kevert típusú kísérleti terv | 249 |
"Rendhagyó" kísérlettípusok | 250 |
A nem csoport alapú kísérletezés hagyománya | 250 |
Skinner "kísérleti viselkedésanalízise" | 251 |
Kis N típusú kísérleti elrendezések | 252 |
A fenomenológiai kísérletezés hagyománya | 254 |
Protokollanalízis | 257 |
Szimulációs kísérlet, számítógépes modellezés | 258 |
Kvázikísérletek | 259 |
A kvázikísérletek és terepkísérletek jellemzői | 259 |
"Nem egyenlő kontrollcsoport" terv | 261 |
A "megszakított sorozat" terv | 262 |
A kísérleti stratégia értékelése | 264 |
Összefoglalás | 267 |
Fontosabb fogalmak | 269 |
A korrelációs stratégia | 271 |
A korrelációs stratégia jellemzői | 271 |
A korrelációs stratégia kompetenciakörei | 271 |
A korrelációs stratégia arculatai - kutatási példák | 273 |
Alanyi változókon nyugvó (ex post facto) vizsgálatok | 278 |
A mintavétel és a statisztika szerepe a korrelációs stratégiában | 280 |
A pszichológiai tesztek | 286 |
A tesztelés alapgondolata, funkciói és logikája | 286 |
A pszichológiai tesztek kezdetei és későbbi "karrierje" | 289 |
A pszichológiai tesztek fajtái | 294 |
A standardizált testek kidolgozásának folyamata | 302 |
A teszt megbízhatósága és érvényessége | 306 |
Tájékozódás a tesztek univerzumában - gyakorlati tudnivalók | 311 |
Tesztfelvétel, a teszthelyzet jellemzői | 314 |
A tesztek alkalmazásának előnyei, korlátai és nehézségei | 318 |
A kérdőíves vizsgálat | 321 |
A kérdőíves vizsgálat - meghatározás és társadalmi háttér | 321 |
Vizsgálati célok, kutatási lépések, és adatgyűjtési módok - áttekintés | 324 |
Metodológiai előfeltevések és a standardizáció kérdése | 327 |
A válaszadás érvényességét veszélyeztető tényezők | 333 |
Szempontok publikált kérdőívek használatához | 340 |
A kérdőívszerkesztés folyamata | 343 |
A kérdőív érvényességének és a megbízhatóságának ellenőrzése | 353 |
Változatok egy módszerre: posta, telefon, számítógép | 355 |
A kérdőíves adatok feldolgozása. A kódolás | 360 |
A kérdőíves módszer értékelése | 362 |
Attitűdskálák, szemantikus differenciál, szociometria | 366 |
Az attitűdmérés történeti háttere és elméleti kérdései | 366 |
Az attitűdskálák fajtái | 368 |
Attitűdskálák kidolgozása | 372 |
Az attitűdskálák korlátai | 374 |
A szemantikus differenciál | 376 |
A szociometria | 378 |
Beavatkozásmentes vizsgálatok | 379 |
A korrelációs stratégia értékelése | 381 |
Összefoglalás | 382 |
Fontosabb fogalmak | 384 |
A kvalitatív stratégia | 386 |
A kvalitatív stratégia közelnézetben | 386 |
A kvalitatív kutatások helyzete - a "csöndes metodológiai forradalom" | 386 |
Módszerek és paradigmák - áttekintés | 390 |
Kvalitatív kutatások közelnézetben - példák | 394 |
Az elmélet és a hipotézisek szerepe a kvalitatív kutatásokban | 402 |
Folyamat közbeni analízis: az adatok kezelése és elemzése | 404 |
A kvalitatív adatok számítógéppel támogatott elemzése | 407 |
Az érvényesség és a megbízhatóság a kvalitatív kutatásokban | 410 |
A mintavétel és az általánosítás kérdései | 415 |
Etika és kvalitatív kutatás | 418 |
A természetes megfigyelés | 420 |
A természetes megfigyelés mint tudományos módszer | 421 |
A megfigyelés - történeti és interdiszciplináris háttér | 424 |
Megfigyelni: mit, hogyan, miért? - Alapkérdések és dilemmák | 429 |
A strukturált megfigyelés | 434 |
A strukturálatlan megfigyelés | 439 |
A megfigyelés megbízhatósága és érvényessége | 446 |
A megfigyelés módszerének értékelése | 449 |
A kvalitatív interjú | 450 |
Az "interjútársadalom" és az interjúmódszer | 450 |
Az interjúmódszer - történeti háttér | 453 |
A kvalitatív interjú típusai és jellemzői - áttekintés | 456 |
A kvalitatív interjú típusai részletesen | 459 |
A kvalitatív interjúvizsgálat hét fázisa - áttekintés | 5467 |
A mintavétel és az interjúkészítés folyamata | 469 |
Átírás, elemzés, érvényesség | 472 |
A kvalitatív interjú értékelése | 477 |
Szövegelemzés | 478 |
A "szöveg" kutatása | 478 |
A tartalomelemzés | 481 |
Narratív elemzés | 484 |
Beszélgetéselemzés | 486 |
Diszkurzuselemzés | 489 |
A szövegelemző eljárások értékelése | 491 |
Az esettanulmány | 492 |
Az esettanulmány - háttér, és három példa | 492 |
Az esettanulmány mint megalapozott kutatási stratégia | 497 |
Az esettanulmány fajtái | 500 |
A vizsgálat lefolytatása | 502 |
Az esettanulmány értékelése | 506 |
A kvalitatív stratégia értékelése | 507 |
Összefoglalás | 511 |
Fontosabb fogalmak | 512 |
A stratégiák és módszerek áttekintése | 514 |
A kutatás minősége | 514 |
A stratégiák összevetése | 516 |
A kísérleti stratégia | 517 |
A korrelációs stratégia | 517 |
A kvalitatív stratégia | 518 |
A módszerek összehasonlítása | 520 |
A kísérlet | 520 |
A teszt | 520 |
A kérdőív | 521 |
A megfigyelés | 522 |
A kvalitatív interjú | 523 |
A szövegelemzés | 525 |
Az esettanulmány | 526 |
Módszerek és stratégiák kombinációja | 527 |
Összefoglalás | |
KUTATÁS ÉS KÖZLÉS A GYAKORLATBAN | 531 |
Kutatás és közlés a gyakorlatban | 533 |
A kutatómunka fázisai | 533 |
A terv-végrehajtáson alapuló kutatás menete | 533 |
A folyamat közben alakuló kutatás menete | 540 |
A kutatási terv - kvantitatív kutatás | 541 |
A kutatási terv - kvalitatív kutatás | 546 |
A szakirodalom feltárása és feldolgozása | 548 |
A szakirodalom feltárásának célja és a források típusai | 548 |
Könyvtárak, számítógépes adatbázisok, internet | 552 |
Keresés, olvasás, feldolgozás | 557 |
A tudományos közlés műfajai, követelményei | 561 |
Az empirikus kutatási beszámoló formai és tartalmi követelményei | 561 |
Az írás stílusa, a fogalmazás irányadó elvei | 568 |
Az értékelés kritériumai | 570 |
A kvalitatív kutatásról szóló beszámoló | 572 |
Szóbeli beszámoló, konferencia-előadás | 575 |
A poszterprezentáció | 577 |
Zárszó | 577 |
Összefoglalás | 578 |
Fontosabb fogalmak | 578 |
Fogalomtár | 579 |
A kötetben szereplő honlapok listája | 614 |
Nagyítók listája | 619 |
Irodalomjegyzék | 620 |
Tárgymutató | 643 |
Névmutató | 652 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.