A Külkereskedelmi Főiskola házinyomdájában készült. Megjelent 1020 példányban. Tankönyvi szám: 974. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A marketingszemlélet általánossá válása a magyar gazdaságban rendkívül gyorsan haladt előre az utóbbi pár évben. A külkereskedelemben már korábban is érvényesültek e szemlélet alapvető...
Tovább
Előszó
A marketingszemlélet általánossá válása a magyar gazdaságban rendkívül gyorsan haladt előre az utóbbi pár évben. A külkereskedelemben már korábban is érvényesültek e szemlélet alapvető követelményei, mert kikényszerítették azt a piaci körülmények, az éles versenyhelyzet, így bizonyos fokig kísérleti műhelynek is tekinthetjük a külkereskedelmet, amelynek gyakorlatát figyelembe vehetik vállalataink a hazai marketingmunka kialakításánál.
Az elmondottak indokolták, hogy a Külkereskedelmi Főiskola tananyagában mindig is kellő súllyal szerepeltek a marketing különböző részterületeivel foglalkozó tantárgyak. Alapismereteket így ez a jegyzet nem tárgyal; ismertnek tételezi fel azokat. Ugyanígy épít bizonyos szociológiai és pszichológiai alapismeretekre, amelyeket a hallgatók a korábbi tantárgyak keretében elsajátítottak.
A vállalati, intézményi kommunikáció és a marketing kapcsolatáról számos elmélet létezik a szakirodalomban. A jelen tananyag - bizonyos megszorításokat és szűkítéseket elfogadva - a vállalati és intézményi kommunikációs tevékenységet marketingkommunikációként, a marketing szerves részeként kezeli, tehát elsődlegesen piacbefolyásoló funkcióját tartja szem előtt. Szintén praktikus szempontok miatt szükségszerűen értelmezi egyszerre szűkebben és tágabban a marketingkommunikáció (más szóhasználattal propaganda és reklám) problémakörét.
Szűkebben abban az értelemben, hogy - külkereskedelmi tevékenységet tartva szem előtt - a hazai gyakorlatot csak akkor tárgyalja, ha az illusztrációként vagy egyéb szempontból ide illik. Keveset foglalkozik az importcikkek reklámjával és propagandájával is, minthogy azok a hazai marketingkommunikációs tevékenységre vonatkozó szabályok és normák, valamint szokások érvényessége alá tartoznak. Tárgyalása tehát főként a magyar export külföldi marketingkommunikációs igényeivel és lehetőségeivel foglalkozik.
Tágabban értelmezi a témakört abból a szempontból, hogy a marketingkommunikációs tevékenységet a marketingkutatás és a piacszervezés-piacbefolyásolás egyéb részterületeivel szervesen összefüggő együttesként kezeli. Szükségszerűen érinti tehát a kapcsolódási pontokat, és rendszeresen utal a kommunikációs tevékenységnek az egyéb marketing intézkedésekkel való összefüggéseire.
Vissza
Tartalom
I. kötet
Bevezetés 5
1. FEJEZET
A külkereskedelmi marketingkommunikáció tárgya, segédtudományai,
terminológiai kérdések 7
A marketing és a marketingkommunikáció összefüggései 7
Marketingkutatás (passzív oldal) 8
Piacbefolyásolás (aktív oldal) 9
A kommunikáció a vállalat piacbefolyásolásban 10
Terminológiai kérdések 12
A marketingkommunikáció helye a társadalmi kommunikáció rendszerében 14
A marketingmix többi elemének szerepe a marketingkommunikációban 16
Piacszegmentálás, célcsoportok 19
A célcsoportok meghatározása 19
A közvetítőpiac 20
A fogyasztói célcsoportok pszichográfiai jellemzése 21
2. FEJEZET
Kommunikációelmélet és szemiotikai alapismeretek 25
A kommunikáció 25
A kommunikáció nyelvei: szemiotikai alapvetés 27
Jel és jelentés 29
A kommunikációs modell 30
A kommunikáció fajtái 30
A tömegkommunikáció ellentmondásai 32
A tömegkommunikáció két-, illetve többlépcsős terjedése 33
Véleményirányítók (véleményvezérek, opinion leaders) 34
3. FEJEZET
Pszichológiai alapismeretek 37
Szükségletek, motivációk 38
A személyiség kialakulása 40
Típusos jellegzetességek 40
Társadalmi hatások 41
A személyiség kölcsönviszonya környezetével 45
A környezet ingereinek felfogása, válaszreakciók 47
4. FEJEZET
Image és corporate identity 51
Az image 51
Az image fajtái 53
Corporate identity 54
A corporate identity fogalma és tartalma 55
A Cl kialakítása, megjelenítése 59
5. FEJEZET
A kommunikáció specialitása a marketingben 63
Sajátosságok a kibocsátó oldalán 63
A fonáseffektus 64
Sajátosságok a befogadó oldalán 65
A belső célcsoportok 66
A külső célcsoportok 69
A csatornák sajátosságai 75
Médiumok és eszközök 75
A médium önálló élete; a médiumspecifikus eszközök kialakításának
szentpontjai 77
A célcsoportok médiumhasználati szokásai 78
A médium presztízse 79
A befogadói szituáció 80
A csatorna technikai adottságai 81
Az üzenet megfogalmazása 81
A „médiavilág" jövője 83
6. FEJEZET
A marketingkommunikáció vizuális eszközei 87
A nyomtatványok 90
A termékhez, illetve a vállalati működéshez kapcsolódó nyomtatványok 90
Az értékesítést támogató nyomtatványok 94
A kifejezetten marketingkommunikációs célú nyomtatványok 96
A nyomtatványok presztízsértéke, hitele 100
A befogadói szituáció 100
A nyomtatványkészítés szempontjai 101
A sajtó 102
A sajtótermékek fajtái 104
A sajtó mint médium 105
A sajtóhirdetések technikai szempontjai 106
A magyar külkereskedelemben leggyakrabban használatos
sajtómédiumok 107
Az egyes sajtómédiumok jellemzése 111
Köz- és zártterületi vizuális médiumok 116
A közterületi médiumok, presztízsük, befogadói szituációjuk 117
Zártterületi médiumok, presztízsük, befogadói szituációjuk 120
A kirakatok, presztízsük, befogadói szituációjuk 122
A vizuális „műfaj" elemei, ötvözésük 123
A szöveg 123
A grafikai elemek 126
A fotó 127
A színek 128
Az üres felület 129
A kompozíció 129
II. kötet
7. FEJEZETT
A marketingkommunikáció auditív és audiovizuális eszközei 5
Auditív médiumok 5
A rádió mint médium 5
Hirdetési formák q rádióban 7
A rádió presztízse 9
A rádió befogadói szituációja 9
Az üzenet kialakításának sajátosságai 10
Audiovizuális médiumok 11
A hangosított állóképvetítések 12
Hangosított mozgófilmek, a mozi 13
Az audiovizuális kifejezésmód sajátosságai 24
8. FEJEZET
Vásárok, kiállítások, egyéb rendezvények 27
Terminológiai kérdések 28
A korszerű vásár mint médium 29
A mai nemzetközi vásárok fajtái 31
A vásárok és kiállítások nemzetközi szervezetei 34
A médium presztízse 35
befogadói szituáció 36
A vásárokon szokásos kiállítástípusok 37
Hivatalos és nem hivatalos kiállítások 38
Vásárrendezői szolgáltatások 39
A vásárterületen kívüli rendezvények 40
A médium technikai adottságai, műfaji korlátai és lehetőségei 42
9. FEJEZET
A sales promotion 47
A sales promotion fogalma, piaci funkciója 48
A sales promotion módszerek fajtái 50
A fogyasztót ösztönző termelői SP-módszerek 52
A fogyasztót ösztönző kereskedelmi módszerek 56
A kereskedőt ösztönző termelői SP-módszerek 58
A point of sale, point of purchase eszközök 60
A merchandising 61
A termelőeszközök értékesítésénél felhasználható SP-módszerek 63
A direktmarketing 64
A direktmarketing jellemzői 65
A direktmarketing adatbázisa 66
A direktmarketing eszközei
10. FEJEZET
Public relations 69
A PR funkciója a marketingkommunikációs mixben 69
A PR mint a vállalati image és a corporate identity alakításának eszköze 74
Az image tartalma célcsoportok szerint 75
A belső PR-kapcsolatok 76
A külső PR-kapcsolatok 77
A public relations eszközei 79
A személyes kommunikáció eszközei 80
A csoportkommunikáció eszközei 81
A tömegkommunikáció eszközei 83
A komplex PR-akciók 84
A sajtókapcsolatok ápolása 86
A A sajtókonferencia 88
A PR-spirál 91
A public affairs (közügyek kezelése) 94
11. FEJEZET
A marketingkommunikáció szempontjából kiemelkedő jelentőségű
termékpolitikai elemek 99
Az ipari formatervezés (design) 99
A design fogalma 99
A design feladata 101
A designt meghatározó szempontok 103
A design hatásai 105
A design fajtái 107
A design hazai helyzete, problémái 108
A csomagolás 110
A csomagolás fajtái és a velük szemben támasztott követelmények 110
Az exportcsomagolásnál érvényesülő szempontok 112
A fogyasztói csomagolás kialakításának néhány szempontja 113
A védjegy 114
A védjegy disztinktív funkciója 115
A védjegy jogi oltalma 115
A védjegy piaci funkciói 117
Védjegy és minőség 118
Védjegypolitika 118
A védjegykialakítás szempontjai 119
12.FEJEZET
Kommunikációs célú marketingkutatás 123
Kutatási területek 123
Vállalati és külső információs források 125
A kommunikációs tevékenység tervezéséhez szükséges kutatások 127
Motivációkutatás 127
Az image elemzése 129
A médiumhasználati szokások felmérése 130
Hatás, eredmény f hatékonyság és ezek mérése a marketingkommunikációban 131
Kutatási szolgáltatások 133
13. FEJEZET
A marketingkommunikációs munka tervezése és végrehajtása 135
A marketingkommunikációs munka tervezésének alapjai 135
A tervezés tartalmi síkjai 136
A tervezés idősíkjai 137
Folyamatos és pulzáló kommunikáció 138
A kommunikációs küszöb értéke 139
Kampánytervezés 139
A költségtervezés 141
A reklámpiac 143
A megrendelő vállalat 143
A médiumtulajdonosok 144
Az eszközgyártók, kivitelezők 144
A reklámügynökség 144
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.