1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolapszichológia

Szerző
Szerkesztő
Kolozsvár-Napoca
Kiadó: Dacia Könyvkiadó
Kiadás helye: Kolozsvár-Napoca
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A személyiségalakítás felelősségteljes feladatát tévedésmentesen, az egyedben rejlő fejlődési lehetőségek maximális kiaknázása révén kell megvalósítani. E hivatás elsősorban az iskolára, a tanárra... Tovább

Előszó

A személyiségalakítás felelősségteljes feladatát tévedésmentesen, az egyedben rejlő fejlődési lehetőségek maximális kiaknázása révén kell megvalósítani. E hivatás elsősorban az iskolára, a tanárra hárul azzal az alapvető elvárással, hogy a társadalmi élet kívánalmainak megfelelően fokozza az ember alkalmazkodási képességét.
A tanuló személyisége „nyílt" rendszer: kialakulása során sajátos, egyéni módon építi magába mind a szociális hatásokat, mind pedig az „objektív ismereteket" {a társadalmi tudat szellemi, esztétikai, erkölcsi stb. értékeit). A tanuló ugyanis nemcsak a természeti, hanem a társadalmi és kulturális környezettel is állandó kölcsönhatásban van. Értelmi, érzelmi, akarati, jellembeli fejlődésének, egyszóval személyiségfejlődésének forrása a társas kölcsönhatás útján elsajátított nyelv, tudomány, művészet, technika stb. A felnőtt szocio-kulturális világába való fokozatos behatolása során a gyermek elsajátítja a társas viselkedésformákat, és egyúttal megtanul uralkodni saját pszichés folyamatain is. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. fejezet.
Bevezetés az iskolai tevékenység pszichológiai elemzésébe 8
1. Az iskolai tevékenység pszichogramja 9
1.1. A nyelv és irodalom elsajátításának pszichológiai feltételei 12
1.2. A matematikatanulás pszichológiai feltételei 16
1.3. A gyakorlati képzés pszichológiai feltételei 20
2. A tanulás pszichológiai kérdései 24
2.1. A tanulás fogalma 26
2.2. A tanulás törvényszerűségei és alapelvei 30
2.2.1. A „tanuló szerkezet" az emberi agy 30
2.2.2. A tanulás kapcsolatképződés (kondicionálás) 34
2.2.3. Késztetések, motivációk hatására tanulunk 35
2.2.4. A megerősítés szerepe a tanulásban 37
2.2.5. Cselekvés útján tanulunk 41
2.2.6. Gyakorlás és ismétlés 44
2.2.7. Figyelem és beállítódás 49
2.2.8. Tanulási szándék és énbevetés: a személyes jelentőség szerepe a tanulásban 52
2.3. A tanulás formái 55
2.3.1. Szándékos és nem szándékos tanulás 56
2.3.2. Értelmes és mechanikus tanulás 56
2.3.3. Egyéb tanulásformák 58
A. Mozgásos cselekvéstanulás 58
B. Perceptuális (szenzoros) tanulás 58
C. Verbális (szóbeli) tanulás 60
D. A szociális tanulás 62
2.3.4. Az iskolai tanulás 65
II. fejezet.
Az iskolai teljesítmény pszichológiai elemzése 70
1. Az iskolai teljesítmény és a determinizmus elve 71
2. Az iskolai teljesítményt meghatározó tényezők rendszere 72
3. A képességek szerepe az iskolai teljesítményben 75
3.1. A személyiség meghatározása 75
3.2. A képességek fogalma 76
3.3. Az iskolai képesség 78
3.4. Az intelligencia meghatározása 80
3.5. A képességek, az intelligencia fejlődése 82
4. A nem képességbeli személyiségtényezők szerepe az iskolai teljesítményben 85
4.1. Az érzelmi élet 85
4.2. A szorongás 92
4.3. Motiváció és személyiség 96
4.4. Az iskolai motiváció 101
4.5. Teherbíró képesség, akaraterő és labilitás 107
5. Az iskolai kudarc pszichológiai elemzése 110
6. Az oktatás folyamata és a tanulói teljesítményszint viszonya . 114
III. fejezet.
A tanuló megismerése 120
1. Milyennek látjuk a tanulót? 120
2. A diagnosztikus gondolkodás: a tanuló megismerésének alapfeltétele 123
3. A személyiség megismerésének alapelvei 125
4. A tanuló megismerésének célja és feladatai 129
5. A tanuló megismerésének alapvető módszere 132
5.1. A megfigyelés 135
5.2. A kérdezés (kikérdezés, beszélgetés) 148
5.3. A szociometriai felmérés 157
Melléklet 163
Szelektív irodalom 165

Kulcsár Tibor

Kulcsár Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kulcsár Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem