1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Középiskolai tantárgyi feladatbankok I.

Biológia - Matematika - Angol nyelv

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 215 oldal
Sorozatcím: Mérés-értékelés-vizsga
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-446-0
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban, fekete-fehér ábrákkal. Angol és német nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Országos Közoktatási Intézet Értékelési Központja és Hollandia országos vizsgaközpontja, a CITO (Centraal Institut voor Toetsontwikkeling) 1992 novemberében együttműködési megállapodást kötött.... Tovább

Előszó

Az Országos Közoktatási Intézet Értékelési Központja és Hollandia országos vizsgaközpontja, a CITO (Centraal Institut voor Toetsontwikkeling) 1992 novemberében együttműködési megállapodást kötött. Ennek lényege, hogy hároméves projekt keretében kidolgozzuk és előkészítjük azt a programot, amely komputerizált középiskolai tantárgyi feladatbankok kifejlesztését szolgálja Magyarországon. A két intézmény közötti megállapodás 1993-ban a magyar és a holland oktatási minisztériumok között létrejött bilaterális egyezmény részévé vált.
A projekt előzményei és elméleti alapvetése
A komputerizált feladatbankok megvalósíthatóságának a kérdéskörével már r korábban is foglalkoztak az Értékelési Központ munkatársai, elsősorban annak a munkának a keretében, amely az érettségi vizsga koncepcionális és szervezeti megújítására irányult. Az új vizsgakoncepció két kulcskérdése az érettségi vizsga tudásmérő funkciójának megbízhatósága és a vizsgaeredmények összemérhetősége volt. Az ez irányú nemzetközi tapasztalatok jobb megismerése céljából áttekintettük néhány fejlett ország vizsgarendszerét (Mátrai, 1991), köztük a holland vizsgarendszert is, amely különösen sok tanulsággal szolgált a hazai fejlesztési elképzelések kialakítása szempontjából. Megoldásokat láttunk például arra, miként lehet az országos és az iskolai követelményeket az érettségi vizsgákon egyenlő súllyal szerepeltetni, hogyan lehet az érettségivel a felvételi vizsgát, illetve a szelekció hagyományos módjait kiváltani. Ez utóbbi kérdés érdekelt minket a leginkább, a kapcsolatfelvétel során erre összpontosítottunk.
Megtudtuk, hogy a CITO az elmúlt években jelentős eredményeket ért el egy komputerizált feladatbankrendszer kifejlesztésében, melynek hátterében a felelet-válasz elmélet (item response theory) állt. Ez az elmélet az 50-es, 60-as években született a klasszikus tesztelmélet ellenhatásaként. Azokra a problémákra keresett választ, amelyek a klasszikus tesztelmélet alkalmazásakor már korábban felvetődtek. Például:
1. Elvben minden ismeret- vagy képességterületre számtalan item kitalálható, és az itemekből nagyon sokféle teszt konstruálható. Ezek mindegyike ugyanazon a jogon „standard teszt". A problémát az okozza, hogy a klasszikus tesztelmélet különböző valós pontskálát ad meg minden egyes teszt értékeléséhez, így az is előfordul, hogy ugyanazt a vizsgázó populációt az egyes teszteken nyújtott teljesítmény alapján más-más módon rangsorolják. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 9
BEVEZETÉS (Mátrai Zsuzsa) 11
A projekt előzményei és elméleti alapvetése 13
A két ország iskolaszerkezetének és vizsgarendszerének különbségei 15
A projekt tantárgyterületei és résztvevői 16
A tervezet koncepciója és annak megvalósulása 17
A minta 18
A tesztek számítógépes adatfeldolgozása 20
A projektmunka eredményei és a továbbhaladás iránya 23
Hivatkozások 24
BIOLÓGIA (Szakály Márta) 25
I. A MAGYAR ÉS A HOLLAND ÉRETTSÉGI VIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA 27
1. A biológia mint érettségi tantárgy 27
1.1 A biológia-érettségivizsga Magyarországon 27
1.1.1 Szóbeli biológia-érettségivizsga 28
1.1.2 A közös érettségi-felvételi írásbeli biológiavizsga 29
1.2 A biológia-érettségivizsga Hollandiában 31
1.2.1 Belső vizsga 31
1.2.2 Központi vizsga 31
2. A magyar és a holland biológia-tanterv 32
2.1 Tantervi tartalom a gimnáziumi biológiaoktatásban Magyarországon 33
2.2 A középfokú biológiaoktatás tantervi tartalma Hollandiában 35
3. A tantervi tartalom és az érettségi feladatsorok összevetése 36
3.1 A magyar tantervi tartalom és az érettségi feladatok összevetése (1990-1993) 36
3.2 A holland tantervi tartalom és az érettségi feladatok összevetése 38
4. Az 1993-as magyar közös biológia érettségi-felvételi tételsorának
részletes elemzése 38
4.1 Az 1993-as tételsor a tanulói megoldások tükrében 38
4.2 Az 1993-as tételsor feladatainak részletes elemzése 42
II. HOLLAND ES MAGYAR ERETTSEGI FELADATOK KIPRÓBÁLÁSA ÉS ÉRTÉKELÉSE 68
1. A felmérés tervezése és lebonyolítása 68
1.1 Holland teszt 68
1.2 Magyar tesztek 69
2. Teszt- és itemelemzés 70
2.1 Alkalmazott módszerek 70
2.2 Az értékelés eredményei 71
2.2.1 Holland teszt 71
2.2.2 A magyar „A" és „B" teszt 74
III. A STANDARDIZÁLT TESZTMODELL 84
Összegzés 87
Mellékletek 89
MATEMATIKA (Lukács Juciit) 103
I. A MAGYAR ÉS A HOLLAND MATEMATIKA-ÉRETTSÉGIVIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA 105
1. Matematikaérettségi a gimnáziumok nappali tagozatán Magyarországon 105
1.1 A matematika mint érettségi tantárgy Magyarországon 106
1.2 A matematika-tanterv és az érettségi vizsgafeladatok összevetése 106
1.2.1 A tantervi tartalom a gimnáziumi matematikaoktatásban 106
1.2.2 Az 1990-1993. évi gimnáziumi érettségi feladatsorok tartalmi és műveleti elemei 107
1.2.3 A tantervi tartalom és az érettségi feladatok összhangja 109
1.3 Az 1993-as gimnáziumi matematikai érettségi feladatok a
megoldások tükrében 110
1.3.1 A feladatsor globális elemzése 110
1.3.2 A feladatok részletes elemzése 112
2. A holland érettségi vizsga 128
2.1 A holland vizsgaprogram matematikából 128
2.2 A magyar és a holland érettségi vizsga összehasonlítása és a
különbségekből adódó következmények 129
II. HOLLAND ÉS MAGYAR ÉRETTSÉGI FELADATOK KIPRÓBÁLÁSA ÉS ÉRTÉKELÉSE 130
1. A holland érettségi feladatok magyarországi kipróbálása 130
1.1 A felmérés tervezése és lebonyolítása 131
1.2 A felmérés eredményei 131
2. Az 1995. évi matematikafelmérések - magyar feladatok kipróbálása 134
2.1 A felmérés struktúrájának és tartalmának tervezése 135
2.2 A felmérés előkészítése 136
2.3 A felmérés lebonyolítása 136
2.4 A kipróbált tesztek tantárgyi és pszichometriai jellemzői 137
2.5 Az itemek pszichometriai jellemzői 143
2.6 Az eredmények különbségei a továbbtanulási szándék szerint 146
III. A STANDARDIZÁLT TESZTMODELL 148
Összegzés 150
Mellékletek 153
ANGOL NYELV (Nagy Edit - Krolopp Judit) 161
I. A MAGYAR ÉS A HOLLAND ANGOL NYELVI ÉRETTSÉGI
VIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA 163
1. Az angol nyelvi érettségi vizsga Magyarországon 163
1.1 A nyelvi kompetencia értelmezése 163
1.2 Az angol nyelv mint érettségi tantárgy 164
1.3 A tantervi tartalom és az érettségi követelmények, feladatok
összevetése 165
1.4 Az írásbeli érettségi feladatok elemzése 167
1.4.1 A nyelvtani teszt 167
1.4.2 A fordítás 171
1.5 A szóbeli érettségi vizsga 176
1.5.1 Beszéd 176
1.5.2 Olvasás 176
2. Az angol nyelvi érettségi vizsga Hollandiában 177
II. HOLLAND ÉRETTSÉGI FELADATOK KIPRÓBÁLÁSA 181
1. A magyar érettségizők és holland társaik teljesítményének összehasonlítása előteszteléssel 181
2. A feladatbank létrehozása 185
2.1 Az itemek kiválasztásának szempontjai 185
2.2 Az itemek rendszerezése 186
2.3 Az előteszt itemjeinek kiválasztása 188
2.4 Az előteszt szerkezete 189
2.5 Az előtesztelés 191
2.6 Az előteszt eredményei 191
IV. A STANDARDIZÁLT TESZTMODELL 196
1. A válogatás szempontjai 196
1.1 Validitás 196
1.2 Pszichometriai szempontok, reliabilitás 196
2. Standard tesztmodell összeállítása 200
IV. ÖSSZEGZÉS 203
1. Valójában milyen készségeket mér a magyar érettségi vizsga? 203
2. Milyen a magyar érettségizők és holland társaik angol nyelvtudásának szintje? 204
3. Létre lehet-e hozni egy feladatbankot mind a négy készség méréséhez? 204
4. Lehet-e standard tesztet előállítani feladatbank segítségével? 205
5. Következtetések 205
Melléklet 207
Összefoglaló 209
Summary 211
Zusammenfassung 213
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Középiskolai tantárgyi feladatbankok I. Középiskolai tantárgyi feladatbankok I.
Állapot:
2.980 Ft
1.490 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba