1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kriza János Néprajzi Társaság Évkönyve 7.

Írás, írott formula, folklór

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Rendhagyó kötetet adunk át a tisztelt Olvasónak.
A folklorisztika másfél évszázadon át tételesen megfogalmazva vagy hallgatólagosan az oralitással azonosította a folklórt, az írást pedig a... Tovább

Előszó

Rendhagyó kötetet adunk át a tisztelt Olvasónak.
A folklorisztika másfél évszázadon át tételesen megfogalmazva vagy hallgatólagosan az oralitással azonosította a folklórt, az írást pedig a magaskultúrához rendelte hozzá. Ezért szinte az utóbbi évekig nem történtek olyan kutatások, amelyek e konvenciót félretéve a folklór és az írás, írásbeliség viszonyára rákérdeztek volna.
Az oralitás műszó újraértelmezésének szükségessége először azon az 196-es budapesti nemzetközi szimpozionon fogalmazódott meg, amelynek anyaga A szájhagyományozás törvényszerűségei címmel jelent meg nyomtatásban. Egyik hozzászóló az írott és szóbeli folklór osztatlan egysége mellett érvelt. Szövegéből idézünk néhány gondolatot: "Fel kell hagyni a szóbeliség terminussal. (...) Az írásbeliség nem befolyásolja a folklór variabilitását. (...) Szakítanunk kell a szóbeliséggel, amely az autentikussággal, a kifejezés autentikus voltával csak látszólag rendelkezik, bár azt meg kell engednünk, hogy a mese, legenda stb. szóbeli jelenség, de ez a minőségük csak külső formája annak, ami mögötte rejtőzik. Másszóval, a leírt szöveg, az írásbeliség ténye nem képes arra, hogy gyengítse - ha megengedik ezt a barbár kifejezést - a szöveg folkloricitását, és az írásbeliség nem képes meggátolni a variálódást. El kell ismernünk, hogy szóbeliség helyett olyan tényezőről van szó, amely általános, s amely jellemzi a folklórt, minden népi műfajt, és amelyet sajátos gondolkodás irányít." Vissza

Tartalom

Ajánlás7
Borbély Gábor: "...Jaj égnek minden iszonyu tüzekkel"17
Albert Ernő: A népi vers levelekről30
Nagy Olga: Asszonyok emlékei szóban és írásban57
Zsigmond József: Adatok a népi kultúra emlékeiről a Felső-Maros menti Magyarón64
István Lajos: Számírás - madárnyelv70
Márton Béla: A sóvidéki faragottkapu-feliratok72
Magyari Etelka: Halotti búcsúztató a bánsági Újszentesen89
Keszeg Vilmos: Századeleji gyászjelentő lapok95
Zsók Béla: ...Ezek utolsó akaratim111
Vasvári Zoltán: "Hallgass a szív szavára..." Emlékversek funkcionális használatban parasztságunk kezén119
Balázs Lajos: Írott szöveg - mondott szöveg a szentdomokosi lakodalomban129
Asztalos Enikő: Aktualizált rigmusok és ateista esküvői szertartás az 50-es évekből138
Lengyel Ágnes: A szakrális nyomtatványok kutatásáról és jellemző jegyeiről160
Kríza Ildikó: Az írásbeli és szóbeli kultúra kapcsolata a XVIII. században183
Major Miklós: Koszorúba font gabonakalászok. Szabó Miklós, szilágybagosi parasztkrónikás naplójegyzetei a 20. század második feléből200
Jakab Zsuzsánna: Demeter Domokos, a népi verselő216
Farkas Kinga: A népi írásbeliségről - Kusztos Vilmos verses füzete kapcsán227
Kokó Juliánna: Egy vargyasi család levelezése az első világháborúban240
Benő Attila: A vizualitás szerepe a szókölcsönzésben266
Csobán Endre Attila: Egy határműfajon belüli határesetről. Egy írásos folklórkutatás módszertana és tanulságai281
Fosztó László: Nyomtatott folklór. Mass media és a népi kultúra300
Balázs Géza: Kommunikációs létformák és átcsapások (Nyelvi-szemiotikai megjegyzések az ezredvégen)310
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem