Panaszok a mai kritika ellen | 5 |
A neoklasszikus kritika története | 9 |
A "tökéletes kritika" a priori megkonsturálása helyett a kritika történeti szükségszerűséggel kialakult formáit vizsgáljuk | |
A kritika csírái az ókorban és a reneszánszban | |
A neoklasszicizmus a feudális életformák tükrözése | |
A francia neoklasszicizmus Boileau-tól Brunetiére-ig | |
Az angol neoklasszicizmus | |
Lessing | |
A magyar kritika kezdetei | |
Kölcsey, Bajza, Henselmann | |
Magyar Szépirodalmi Szemle | |
Salamon, Gyulai, Beöthy | |
Neoklasszikus kísérlet a 20. században: Lukács | |
Tételes vagy ösztönös kritika? | 32 |
Miért keresünk szilárd mértéket? | |
Miért nem találunk? | |
A tételes kritika kritikája | |
Az ösztönös kritika jogossága | |
Miért nem vezet anarchiára? | |
Élményeinkben - legalábbis egy-egy nagy típuson belül - egyformák vagyunk | |
Az ösztönös kritika is, bár öntudatlan, de határozott igények alapján jön létre | |
Miért igazabb a kritikus ítélete, mint másoké? | |
A egyéniség szerepe az ítéletben | |
A romantikus kritika története | 44 |
A kritika a 18. században válik önálló műfajjá | |
A romantika mint a polgárság művészete | |
A romantikus kritika fő vonásai esztétizmus és ösztönösség; elágazássai l'art és impresszionizmus | |
A romantikus kritika kezdetei: Chateaubriand, a Schlegelek, Victor Hugo, Sainte-Beuve, az angolok. | |
Erdélyi János, Zilahy K., Asbóth J., Komjáthy, Palágyi M., Péterfy | |
L'art pour l'art | |
A l'art pour l'art lényege és különböző formái | |
Polgárellenessége csak látszólagos | |
Gautier, Arany, Swinburne, W. Pater, Wilde. | |
A modern magyar l'art pour l'art inkább a polgárság felkelése, mintsem lázadás ellene | |
Babits, Kosztolányi, Halász G. | |
Az impresszionizmus | |
Háttere az igazságba és értékelő elvekbe vetett hit bukása | |
Átmenet az impresszionista kritikához: a "tudományos" vagy leíró kritika | |
Az impresszionista kritika fő képviselői France, Lemaitre, Kerr, Ignotus, Schöpflin | |
Az impresszionizmus művészeteszménye | |
Nem volt olyan anarchikus, mint hirdette magáról | |
A romantikus kritika mérlege | |
Virulása és bukása a polgárság sorsával párhuzamos | |
Az esztétikai kritika | 89 |
Különböző fajtái | |
A tiszta esztétika kritikai ritkasága | |
Elégtelensége | |
A kritika nem lehet pártatlan | |
Mindig egy nép és kor kultúráját fejezi ki | |
Mit jelent a kritika objektív igazsága? | |
A kritika és a kritikus | 99 |
A kritika különböző irányainak különböző kritikusi típusok felelnek meg | |
Mégis a kritikus egyéniségében van valami állandó | |
Nagy beleolvadni és ugyanakkor eltávolodni tudás jellemzi | |
A kritika feladatai | |
Szükségessége | |
A világnézetes kritika története | 108 |
A győzelmes polgárság korában a világnézetes kritika csak elszótan jelentkezik | |
Változatai | |
Az erkölcsi kritika | |
Nyugaton konzervatív, keleten forradalmi | |
Schiller, Arnold, Brunetiére, Tolsztoj, Németh László | |
A politikai kritika | |
A nemzeti és faji kritika | |
Beőthy, Rákosi, Horváth J., Szabó Dezső, a fajvédők | |
Az osztályharcso, haladó szellemű kritika | |
A szocialista kritika napjainkban bontakozik ki | 121 |
Ősei Heine s az oroszok: Bialinsky, Csernisevszkij, Dobroljubov | |
Az automatizált embert kifejező romantikus kritika bukása után a mai kritika megint a társadalom nevében ítél | |
Legjelentősebb képviselője Lukács György | |
A szocialista kritika módszere és irodalomideálja | |
Módszere a történelmi materializmus, mely azonban itt nemcsak magyarázó, hanem értékelő elv is | |
Ideálja a társadalmi haladást szolgáló realista irodalom | |
A szocialista kritika túlzásai: a politikai szemlélet totalitása, türelmetlenség, tartalmi és formai érték, túlságos egybekapcsolása | |
Az új társadalomban szükségszerűen a szocialista kritika válik uralkodóvá | |