Fülszöveg
Szent Pál apostol Krisztus örömhírét, evangéliumát hirdeti és büszkén adja tudtára a galata híveknek: „biztosítalak benneteket, testvérek, hogy az általam hirdetett evangélium nem emberektől való. Hiszen nem emberektől kaptam vagy tanultam, hanem Jézus Krisztus kinyilatkoztatásából" (Gal 1,11-12). Szent Pál Damaszkusz közelében a feltámadt Krisztussal találkozott, akit nem kötnek többé az idő és tér korlátai: az örökkévalóságban él és mindenütt jelen van, bár érzékszerveinkkel nem érzékelhetően, de amelyben akkor és ott teszi magát láthatóvá és tapinthatóvá, amikor akarja. A feltámadása utáni megjelenései olyan jelek sorozata, amelyek élő hitre ösztönöznek a hitetlenséggel szemben. Ilyen az Egyházat üldöző későbbi apostollal való találkozása: „Saul, Saul, miért üldözöl engem? En vagyok Jézus, akit te üldözöl!" (Csel 9/1-5). Krisztus feltámadása nem csupán holttestének újraélesztése, mint Lázáré, vagy a naimi ifjúé, hanem egy egészen új létmódban való létezése. Amint ugyanaz a víz...
Tovább
Fülszöveg
Szent Pál apostol Krisztus örömhírét, evangéliumát hirdeti és büszkén adja tudtára a galata híveknek: „biztosítalak benneteket, testvérek, hogy az általam hirdetett evangélium nem emberektől való. Hiszen nem emberektől kaptam vagy tanultam, hanem Jézus Krisztus kinyilatkoztatásából" (Gal 1,11-12). Szent Pál Damaszkusz közelében a feltámadt Krisztussal találkozott, akit nem kötnek többé az idő és tér korlátai: az örökkévalóságban él és mindenütt jelen van, bár érzékszerveinkkel nem érzékelhetően, de amelyben akkor és ott teszi magát láthatóvá és tapinthatóvá, amikor akarja. A feltámadása utáni megjelenései olyan jelek sorozata, amelyek élő hitre ösztönöznek a hitetlenséggel szemben. Ilyen az Egyházat üldöző későbbi apostollal való találkozása: „Saul, Saul, miért üldözöl engem? En vagyok Jézus, akit te üldözöl!" (Csel 9/1-5). Krisztus feltámadása nem csupán holttestének újraélesztése, mint Lázáré, vagy a naimi ifjúé, hanem egy egészen új létmódban való létezése. Amint ugyanaz a víz lehet fagypont alatt kőkemény jég, fagypont és forrpont között folyékony víz, forrpont felett párolgó gőz, úgy a feltámadt Krisztus ugyanaz, mint akit keresztre feszítettek, de feltámadásában új szellemi, sőt isteni létmódja jutott. Ezért írja Szent Pál: „Ha van érzéki test, van szellemi is. Ahogy az írás mondja: Adám az első ember élő lénnyé lett (Móz 1,2,7), az utolsó Ádám, Krisztus pedig éltető lélekké" (lKor 15/14-45). Ezért mondhatta Jézus: „Jobb nektek, ha elmegyek" (Jn 16,7), mert megdicsőülten betérhet az Atyával együtt lelkünkbe, bennünk laknak, ha megtartjuk tanítását Qn 14,23). Legbensőbb énemnél is közelebb van hozzám, mondja Szent Ágoston: Intimior intimo meo (Aug. Conf.III. 6,11). Ezért imádkozott főpapi imájában: „Legyenek mindnyájan egy. Amint Te, Atyám bennem vagy és én benned, úgy legyenek ők is eggyé bennünk"(Jn 17,21).
Szendi József ny. érsek
Vissza