Krisztus hirdetése a magyarországi református egyházban
Homiletika
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Az emberek közti kapcsolatteremtésnek és a kapcsolatok megerősítésének egyik legfontosabb eszköze a beszéde Az ember emberré válásának és önmaga titka megértésének útján beszédre feltétlenül...
Tovább
Előszó
Az emberek közti kapcsolatteremtésnek és a kapcsolatok megerősítésének egyik legfontosabb eszköze a beszéde Az ember emberré válásának és önmaga titka megértésének útján beszédre feltétlenül szükség van. A Szentírás arról tanúskodik, hogy az Isten népe életében is nagy jelentősége van a beszédnek. Az Isten beszéde - Igéje - világot teremtett. "Ő szólt és meglett; Ő parancsolt és előállott" /Zsolt 33,9/. Ez a teremtő Ige szólította meg a prófétákat, és ez formálta át egészen az életüket. Isten választott embereinek megrendítő, magával sodró, gyakran boldogító, de gyakran elkeserítő tapasztalata /Jer 15,15/, hogy az Úr megszólítja őket, szót biz rájuk. Ezen isteni szó elfogadása során azt is megtapasztalták szent emberei, hogy Isten beszéde mindig cselekedet is. Ennek a felismerésnek a következményeit a prófétáknak le kell vonni elsősorban abban, hogy nekik is a szó és a cselekedet egységében, azaz egész életük odaszánásával, életfolytatásukkal, életükkel, sőt - ha szükséges volt - halálukkal is hirdetniök kellett a rájuk bízott szót.
Vissza
Tartalom
Bevezetés 1
Az Ige testté létele a prédikálás alapja és erőforrása 1
Az apostolica suoceseio bibliai érteim 2
A prédikáció és a sákramentumok magkülönböztetendők, de egymástól el nem választhatók 3
Isten kiválasztó, elhivó és elküldő munkája 3
A mi alkalmas voltunk as Úrtól van 3
Prédikáció és igehirdetés 4
A dolgozat felépítése 6
A PRÉDIKÁCIÓ LEHETETLENSÉGE ÉS LEHETŐSÉGE 7
Isten szavát hirdetni csak szent félelemben és reménységben lehet 7
A prédikátort Isten küldi az 0 beszéde
hirdetésére 8
A prédikáció emberi szó is 10
A PRÉDIKÁCIÓ TARTAIMA 12
A prédikáció Krisztus hirdetése 12
Az athéni prédikáció tanulságai 12
A hallgatók kultúráját figyelembe kell venni 13
Megtérésre hivás-e a prédikáció célja? 13
Krisztust kell hirdetni 14
A prédikáció a Szentírás hirdetése 14
A Szentirás Krisztusról tesz bizonyságot 14
Az Írástudó tragédiája /Jn 3,39a/ 15
Az írás megelőzi a mi prédikálásunkat 20
Barth: Csak a textuszerü prédikálás helyénvaló 20
Valójában sok textus nélküli prédikáció hangzik el 21
A prédikáció textusszerüsége 22
A szöveget tisztelni kell 23
A textus kritikai vizsgálata szükséges 24
Az előzetes befolyásoltság /Vorver-standnis/ 24
A textus a mára nézve érvényesen hirdetendő 25
Megigazitás és "eligazítás" 26
Tematikus prédikációk 27
Tannak kivételes esetek, amikor a téma-prédikálás kivánatoa 27
Egy elfelejtett hitigazság tanítása 28
Az üdvtörténeti ünnepek témákat vetnek fel 28
A társadalom életének eseményei is tanítást igényelnek 28
A témákkal való foglalkozás helyes módjai 29
Tanítás hitigazságokról 29
Tanitás az lstentiszteletről 30
Tanitás a megtérésről 30
Tanitás az üdvtörténet eseményeiről 32
Tanítás nemzeti ünnepeken 33
Tanitás az emberiség nagy kérdéseiről /béke, környezetszennyezés/ 34
Az Isten Országáról szóló bibliai tanítás jelentősége különféle témák szempontjából 35
A Kátémagyarázat 37
Az egyházi évkör homiletika jelentősége 38
A textusválasztás 40
A lectio continua 41
A lectio continua előnyei 41
A lectio continua hátrányai 42
Lectio continua ielecta 42
A perikóparend 43
Különféle prédikáció-tervek /sorozatok/ 44
A rendszertelen prédikálás 44
A bibliaolvasó kalauz szerinti prédikálás előnyei 44
A szolgáló közösség részesedése a készülésben 45
A kalauz OT és Út igéig egyaránt prédikálni kell 46
A Kalauz szerinti prédikálás kísértései 47
Különféle textusválasztási módok kombinálása 47
A textus hosszúsága 47
Az OT prédikálásának fontossága és problémái 48
Az OT tanitását nem szabad elhanyagolni 48
Az OT Krisztus és az apostolok Bibliája 48
A reformáció - különösen Kálvin - újra
hangsúlyozta az OT prédikálásának fontosságát 49
Az OT háttérbe szoritása hellénista hatásokra történt 49
A dialektika theológia kezdetei: az Ige újra felfedezése 52
Az OT és ÜT összetartozása és egysége
hangsúlyos a "dialektika theológiában is 53
Barth hatása a bibliai teológiára 53
Bonhoeffer tanitása az OT jelentőségének újra felfedezésében 53
A teljes írás az egyház könyve 53
Az OT a feltámadás fényében olvasandó 53
A teremtésről szóló hiradás segit a feltámadás jelentőségének megértésében 54
Az OT népe a népekért /góim/ nyerte kiválasztását 54
Az OT botránkoztató történeteinek is van
jelentősége 54
Az OT chrisztológiai értelmezése nem allegorizálás útján érhető el 54
A zsoltárok jelentősége 55
A typologiai magyarázat 57
Az OT Immanens gondolkozásának mély teológiai jelentősége van 57
Az OT prédikálásának alapelvei 57
A textus a kontextusban értendő meg /Az első horizont/ 57
Fontos a gyülekezet-kontextus, melynek számára a prédikáció hangzik /A második horizont/ 58
Az OT és UT strukturális analógiája /Gerhard von Rad/ 59
Tipológia az ókori Keleten és az OT-ban 60
Az allegória és a ti-pologia viszonya 61
Igéretek és beteljesülés az OT-ban, valamint az OT és az UT viszonyában 65
Az OT prédikálásának nehézségei is vannak 65
Summa 66
EXKÜRZÜS: Prédikációk
5Móz 6,1-9 67
Józsué 7,1-13 71
Isám 4,1-11 76
Zsolt 24 79
Zsolt 47 84
Zsolt 57 86
Zsolt 114 89
Jer 23,30-33 96
Hab 1,1-17; 2,1 100
III. A PRÉDIKÁLÁS AZ EGYHÁZ ÉLETTEVÉKENYSÉGE 106
Az Isten Igéje ember szava 106
A pozitív odahallgat ás11 107
A gyülekezet felelős a prédikációért 108
A gyülekezet cselekvően vállaljon felelősséget a prédikálásért 109
Az egyház Istent dicsőítő szolgálata
A /liturgia/ a prédikáció kontextusa 111
A liturgia és a diakónia a prédikálás
kontextusa 112
A prédikálás az Una Sancta Cathollca
Ecclesia tevékenysége 112
A református prédikálás az Una Sancta
Catholica Ecclesia életének része 113
A gyülekezet élete a társadalomban a
Drédikálás kontextusa 115
"Steril" gyülekezeti élet nem létezik 115
A nagykonstantini korszak elmúlása jelentős a prédikálás számára is 116
A prédikátornak ismernie kell a gyülekezet tagjait /Cura pastoralis és a prédikálás összetartoznak/ 116
A prédikátornak ismernie kell a társadalom és az emberiség életének kérdéseit 117
A lélektan és szociológia jelentősége a
prédikátor számára 118
A Szentlélek munkája a prédikáció conditio sine oua nonja 119
A Szentlélek eljövetelének tárgyi előfeltétele az Inkarnáció 119
A Szentlélek munkájával
a/ egyházat alkotott
A charizmák az egyházban, Krisztus testében adatnak 120
A Szentlélek az ember teljes egzisztenciáját - abban intellektusát és érzelmi
világát is - megragadja 121
A prédikátor személye életszentsége Isten akarata (A doxologikue életforma jelentősége) 122
Az életszentség etikailag is mérhető 123
A bojt bibliai értelme 123
A prédikátor legyen műveit ember 124
A Theologiai Akadémia jelentősége a prédikátor képzésben; az 1985-ben elfogadott tanterv hangsúlyai 125
A prédikátornak folytatni kell teológiai
tanulmányait az oklevél megszerzése után is 126
Fontos az általános műveltség 126
Fontos a társadalmi és politikai kérdésekben való tájékozottság 127
Fontos a társadalmi felelősség gyakorlásában való részvétel 127
A szolgáló egyház teológiájának a gyülekezeti életben való megvalósulása döntő
jelentőségű 127
IV. A ERÉDIKÁCIÓK OSZTÁLYOZÁSA 130
Osztályozás tartalmi szempontból 130
A hagyományos evangélizációs prédikáció 130
Evangélizáció a szolgáló egyházban 132
Evangélizáló elem az "átlagos" prédikációban 134
Szükség van szószéki tanításra, mert a
keresztyén ember "tanítvány" 134
Szükség van prédikációkra, melyekben a
tanitó elem dominál 135
Az egyháznak prófétai igehirdetésre is
szüksége van 136
Evangélizáló, tanító és prófétai elemek gyakran együtt jelentkeznek a prédikációkban 137
Osztályozás a prédikáció kontextusa szerint
Sákramentumos prédikációk
EXKURZUS: Prédikációk 140
Rin 6,1-14 140
lKor 11,17-34 145
Jn 6,41-58 149
A kasuáliák 153
A keresztség ebbe a kategóriába is beleillik 153
Az egyházi esküvő a házasság megszentelése 154
A kasuáliák lelkigondozói jellege 154
A prédikáció a kasuáliák esetében is kövesse az általános szabályokat 155
A keresztség kiszolgáltatása elsősorban
gyülekezeti esemény 156
A keresztelés! prédikáció kérdései 157
Az esküvői prédikáció 159
EXKURZUS: Prédikációk 161
Kor 7,16 162
Móz 2,18-24. 165
Jn 2,1-11 168
Jn 7,18 170
Pt 3,6-9 173
A temetési prédikációk súlyos problémái 177
A temetési prédikációk készítésének szempontjai 179
BEKURZUS: Temetési prédikáció 182
Egyéb rendkívüli istentiszteleteken /nemzeti ünnepek, Hirosima-vasárnap/ mondandó
prédikációk 185
EXKÜRZUS: Prédikációk
Jn 1,29 /Ápr. 4./ 187
Jer 48,9 /Hirosima-vasárnap/
V. RHETORIKA ÉS PRÉDIKÁCIÓ
Rhetorika az ókori görögöknél 195
A rhetorika helye a klasszikus kulturában 195
A rhetorika és a társadalmi viszonyok
összefüggése 196
Rhetorika és prédikáció a nagykonstantini korban 197
Szekularizáció és rhetorika az egyházban 197
A reformáció utáni századok rhetorikája
az egyházban 198
Egyházi beszéd a liberalizmus korában 199
Schleiermacher és hatása a prédikálásra 200
Barth homiletikai elvei és gyakorlata 201
Barth nem-et mondott a rhetorikának 201
Barth homiletikai alapelvei 202
A textusnak kell uralkodni 202
Explicatio és applicatio összetartoznak 202
Az alkalmazás legyen a prédikáció szerves része 203
A chalcedóni chrisztológia jelentősége
A prédikáció készitésében 203
A prédikáció felosztása a textus megértéséért folytatott fáradozás része 204
A vulgáris barthianizmus veszélyei 205
Az imádság a készüléshez hozzátartozik 207
A prédikáció szerkezete 207
Néhány felosztási kisérlet 207
Ravasz László az analitikus és szintétikus vázlatokról 209
Néhány analitikus és szintetikus vázlat 211
Kauzális és finális tételek 213
A tanitó textusok is eseményekhez viszonyulnák 214
Az elágaztatás a textus dinamikájából következik néhány példás 215
Zsolt 103,1-4 /Barth/ 215
Zsolt 121 /Barth/ 218
Bán 1 219
Ja 13,1-19 230
Rm 12,9-25 235
A vázlat "feltöltése" a textusból
A chrisztológiai szemoontot érvénye.oiteni kell 247
Illusztrációk forrásai 247
Az alkalmazás ne legyen erőltetett 243
Az alkalmazás és a "hermeneutika" kérdés 249
A prédikáció eredetisége 253
A rhetor eredetisége 253
A prédikátor feladata a textus tolmácsolása 253
A Lélek és a textus uralma alatt teljes szabadsággal idézhetünk 254
Mások prédikációit is felhasználhatjuk 255
Lehet mások prédikációját átvenni is ,256
A prédikátorok közös felelőssége 257
A prédikációt le kell irni 253
A prédikáció a szószéken születik 259
Érthető nyelven kell prédikálni 260
Fontos a jó felosztás 260
Prédikáció és a társadalmi környezet
relevanciája 261
A modern kommunikációs elméletek és gyakorlat kihívásai 261
A lingvisztika kihívása 263
"Minden népnek az ő nyelvin..." 264
A prédikátor az Úr szabadítására vár! 264
VI. A' KÉSZÜLÉS FOLYAMATA 266
Textuskeresés 266
Meditáció és az első vázlat 266
Az exegezis 268
Az anyag és vázlat revíziója az exegezis alapján 271
A prédikáció kidolgozása 271
A prédikáció közösségben való megbeszélése 273
A prédikáció leirása 273
A prédikátor a szószéken 274
VENI CREATOR SPIRITUS 274
Jegyzetek 276
Bibliográfia 287