1.062.356

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

(folyt. köv.)

Hogyan írjunk tévésorozatot

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 318 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-058-120-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A dráma- és komédiasorozatok a világ televíziózásában következetesen a legmagasabb nézettséget elérő műfajok. Hazánkban is milliók kísérik figyelemmel a különféle szappanoperákat krimisorozatokat, kórházi szériákat, szituációs komédiákat. Ez a könyv átfogóan mutatja be a tévésorozatok születésének legfontosabb állomását: az írói, kreatív folyamatot. Közérthető, könnyed stílusának köszönhetően egyszerre forgathatják élvezettel és haszonnal mindazok, akik tévénézőként kíváncsiak kedvenc sorozataik trükkjeire, titkaira, hatásmechanizmusára, de azok a leendő, illetőleg jelenlegi filmes szakemberek is, akik a televíziós és nagyjátékfilmes forgatókönyvírás, dramaturgia szakmai háttere iránt érdeklődnek. A kötetben bemutatott és részletezett, megtanulható szakmai szabályok elsajátításával ugyanis bárki magas szintre fejlesztheti forgatókönyvírói képességeit. A könyv egyedülálló, gyakorlatias megközelítésben tárgyalja a professzionális forgatókönyvírás alapelveit, szakmai kellékeit,... Tovább

Fülszöveg

A dráma- és komédiasorozatok a világ televíziózásában következetesen a legmagasabb nézettséget elérő műfajok. Hazánkban is milliók kísérik figyelemmel a különféle szappanoperákat krimisorozatokat, kórházi szériákat, szituációs komédiákat. Ez a könyv átfogóan mutatja be a tévésorozatok születésének legfontosabb állomását: az írói, kreatív folyamatot. Közérthető, könnyed stílusának köszönhetően egyszerre forgathatják élvezettel és haszonnal mindazok, akik tévénézőként kíváncsiak kedvenc sorozataik trükkjeire, titkaira, hatásmechanizmusára, de azok a leendő, illetőleg jelenlegi filmes szakemberek is, akik a televíziós és nagyjátékfilmes forgatókönyvírás, dramaturgia szakmai háttere iránt érdeklődnek. A kötetben bemutatott és részletezett, megtanulható szakmai szabályok elsajátításával ugyanis bárki magas szintre fejlesztheti forgatókönyvírói képességeit. A könyv egyedülálló, gyakorlatias megközelítésben tárgyalja a professzionális forgatókönyvírás alapelveit, szakmai kellékeit, eszköztárát.
A (folyt, köv.) az első magyar nyelvű kalauz a televíziós sorozatok és nagyjátékfilmek írásához, mely részletesen tárgyalja a külföldi és hazai szakmai viszonyokat, lehetőségeket, emellett lépésről lépésre megismertet egy forgatókönyv elkészítésének műhelytitkaival. Számos példán - így a jelenleg is futó, legnépszerűbb tévésorozatok elemzésén - keresztül mutatja be, mi láncolja nézők millióit a készülékek elé nap mint nap. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 11
Bevezető 13
Első fejezet A televíziós drámaírás szakmaisága
1.1. A szakma, amihez mindenki ért 15
1.2. Szakma vagy tehetség? 19
1.3. Művészet vagy üzlet? 21
1.4. Miért van a tévéknek szüksége filmsorozatokra? 23
1.5. Miért készül olyan kevés hazai sorozat? 27
1.6. A nyugati helyzet 29
1.7. Mozi vagy színház? 34
1.8. A nézők alapelvárásai 36
1.8.1. Az új információ igénye 37
1.8.2. A kötődés igénye 37
1.8.3. A konfliktusrendezés igénye 38
1.8.4. A teljesség igénye 38
1.9. A történet befogadása közbeni mentális folyamatok 38
1.10. A szakma szereposztása 40
1.10.1. A producer 40
1.10.2. Az executive producer 41
1.10.3. Az editor vagy story editor 42
1.10.4. A storyliner vagy történetíró 43
1.10.5. A dialógusírók 43
1.11. Néhány jó tanács a jövő televíziós drámaíróinak 43
Második fejezet A televíziós sorozatok típusai
2.1. A folytatásos történetmesélés útja a televízióig 45
2.2. A televíziós sorozatok típusai 50
2.2.1. Drámasorozatok 51
2.2.1.1. Napi sorozatok 51
2.2.1.2. Heti drámasorozatok 53
2.2.1.3. A teleregények 56
2.2.2. A franchise szériák 59
2.2.3. A sitcom - a szituációs komédia 60
2.2.4. A mini sorozat 61
2.2.5. Az antológia sorozat 62
Harmadik fejezet A kreáció folyamata
3.1. A sorozatírás csapatmunka 63
3.2. A sorozatírás folyamata 65
3.2.1. A koncepció 65
3.2.2. A sorozatbiblia 69
3.2.3. Plotting 71
3.2.4. A jelenetkivonat 72
3.2.5. A forgatókönyv 75
3.3. A subtext 80
3.4. A lépcsős szerződés (step deal) 81
3.5. Újraírás 83
3.6. A cselekmény vezetés iramának meghatározása 84
3.7. Néhány gyakorlati kérdés a kreációról 88
3.7.1. Inspiráció 88
3.7.2. Tervezés 89
3.7.3. Tudatfolyam 90
3.8. A dráma: konfliktus 91
Negyedik fejezet Struktúra
4.1. A történet alapja a struktúra 94
4.1.1. A háromfelvonásos struktúra 94
4.2. A televíziós sorozatírás alapegységei 97
4.2.1. A szezon 97
4.2.2. Az epizód 99
4.2.3. A felvonás (act) 101
4.2.4. A jelenet 103
4.2.5. A beat 104
4.2.6. A pilot epizód 105
4.3. Strukturálás 108
4.3.1. Történetszálak 108
4.3.2. A multi-strand grid 109
4.3.2.1. Heti sorozat 110
4.3.2.2. Napi sorozat 113
4.3.3. A progresszió 117
4.3.4. Epizódszerkesztés 118
4.3.5. Logikus történetépítés 122
Ötödik fejezet Történet- és cselekmény szövés
5.1. Egyszerű történetek, komplex karakterek 124
5.2. Plot és sztori: cselekmény és történet 125
5.3. Ok-okozatiság - a véletlenek elkerülése 127
5.4. Érzelmek generálása 131
5.5. Cselekmény vezérelt, illetve karaktervezérelt történetmesélés 133
5.6. A történeti katalizátor 140
5.7. Az expozíció 143
5.8. Narratív feszültség 150
5.9. Történeti logika 152
5.10. Valóság és fikciós valóság 153
5.11. Plotting a szériákban 155
5.12. Dráma és melodráma 156
Hatodik fejezet Karakter
6.1. A karakter a minőségi dráma alapja 157
6.2. Alapkérdések - a karakter céljai 159
6.3. A jellemfejlődési ív 162
6.4. Plot vagy karakter? 165
6.5. Karakterdimenziók 169
6.6. Karakterleírások, protokollok 172
6.7. Néhány kardinális kérdés a karakterekről 177
6.7.1. Hogyan hozzunk létre egy karaktert? 177
6.7.2. A karakter bemutatása 179
6.7.3. A fikciós karakter 181
6.7.4. Erős és gyenge karakterek 182
6.7.5. Pozitív és negatív hősök 183
6.7.6. Comic relief 185
6.7.7. Nevek 186
6.7.8. A színészek 187
6.8. Cast design, a szereposztás megtervezése 189
6.9. Az emberi motivációk hierarchiája 193
Hetedik fejezet A szituációs komédia
7.1. A legnépszerűbb műfaj 195
7.2. Kis sitcom-történelem 196
7.3. A komédiaírásról 203
7.4. Komikus karakterek 205
7.5. Mi a szituáció? 208
7.6. Sitcomstruktúra 211
7.7. A szituációs komédiák típusai 211
7.8. Poénfaktor 215
7.9. Sitcomkreáció 216
7.10. Komikus eszközök 217
7.11. Történeti logika a komédiákban 220
7.12. A komikus konfliktus három típusa 220
7.13. Szkeccs komédia 221
7.14. Néhány gondolat a szituációs komédiákról 222
Nyolcadik fejezet Forgatókönyv-formátumok
8.1. Első a tartalom - de szorosan a második a forma 224
8.2. A forgatókönyv-formátumok elemei 226
8.2.1. Az egyes formátumok jellemzői 226
8.2.2. A fejléc 228
8.2.3. A cselekményleírás 230
8.2.4. A dialógus 233
8.3. Forgatókönyv-struktúra 236
8.4. A brit formátumok 236
8.5. Sajátosságok 238
Kilencedik fejezet Sorozattervezés a hazai viszonyok között
9.1. Korlátok 240
9.2. Sorozattervezés alacsony költségvetéssel 242
9.3. Az adaptáció 245
9.4. A televíziós drámák jövője 247
Tizedik fejezet A gyártás folyamata
10.1. írói kreáció a gyártás szemszögéből 248
10.2. Gyártás az írói kreáció szemszögéből 249
10.2.1. Casting 249
10.2.2. A díszletek megtervezése 250
10.2.3. Külső helyszínek 250
10.2.4. A gyártásvezető 251
10.2.5. A rendező 252
10.2.6. A hangmérnök 253
10.2.7. Az utómunka 253
10.2.8. Marketing 254
Mellékletek
Első melléklet
Forgatókönyvpélda - Amerikai szappanopera és szituációs komédia
formátumban megírt jelenet 259
Második melléklet
Forgatókönyvpélda - Brit tévédráma formátumban megírt jelenet 267
Harmadik melléklet
Forgatókönyvpélda - Amerikai egyórás tévédráma, illetve nagyjátékfilm
formátumban megírt jelenet 273
Negyedik melléklet
Multi-strand gridek 279
Függelék
Irodalom 285
Szójegyzék - Fontosabb szakmai kifejezések magyarázata 289
A könyvben megemlített televíziós sorozatok 307
Név- és tárgymutató 315

Krigler Gábor

Krigler Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Krigler Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem