Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ, INDIGO
Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Erdély Miklós (1928-1986) építész, író, költő, képzőművész, filmrendező, gondolkodó - és sokak által tisztelt mester volt. A „mester" szó művészeti akadémiákon, főiskolákon és egyetemeken mind a...
Tovább
Előszó
Erdély Miklós (1928-1986) építész, író, költő, képzőművész, filmrendező, gondolkodó - és sokak által tisztelt mester volt. A „mester" szó művészeti akadémiákon, főiskolákon és egyetemeken mind a mai napig elfogadott megszólítása a művész-tanároknak, és jóllehet Erdélyt életében tudomásunk szerint senki sem szólította meg így, az a szerep, amelyet 1975-től haláláig az általa vezetett művészeti kurzusokban betöltött, mégis ezzel a szóval írható le utólag talán találóbban, semmint a „kurzusvezető", a „tanár", az „oktató" és egyéb hasonló megnevezésekkel. Nem bánjuk, ha a „mester" szó ezoterikus felhangjait „áthallja" az olvasó, de a most közrebocsátott kötet összeállításában ez nem játszott szerepet. A címben szereplő „művészetpedagógiai tevékenység" kifejezést némi módosítással Erdélytől vettük át, aki a kötetben szereplő egyik interjúban úgy fogalmazott, hogy „a kreativitási csoport pedagógiai tevékenységem részének tekinthető, amellyel megpróbáltam kitermelni azt a közeget, amelyben egyáltalán érdemes dolgozni". Az Erdély által vezetett három művészeti tanfolyam - amelyeket egyébként 1980-ban egy négyéves kurzusként határozott meg -, a Kreativitási gyakorlatok, a Fantáziafejlesztő gyakorlatok (FAFEJ) és az INterDIszciplináris GOndolkodás (INDIGÓ) a hivatalos művészetoktatástól és annak korabeli gyakorlatától független, alternatív iskola vagy szabadiskola volt, de annál több is - az itt végzett gyakorlatok eredményei, bemutatói és akciói a korabeli művészeti élet jelentős megnyilvánulásai voltak, részei az avantgarde művészeti kronológiáknak.
Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége révén is nagy hatást gyakorolt művészek több generációjára, és azokra is, akik jóllehet nem kötelezték el magukat a művészet mellett, de rövidebb vagy hosszabb ideig látogatták kurzusait. Jelen kiadványunkban Erdélynek ezt az önálló művészeti alkotó munkájával párhuzamosan végzett és attól több szempontból is elválaszthatatlan tevékenységét teljességre törekvően, minden fellelhető forrás és dokumentum közzétételével igyekeztünk bemutatni. Ebben az értelemben művészettörténészek, művészek, valamint a művészet és a művészetoktatás iránt érdeklődők számára alapvető és megkerülhetetlen könyvet szándékoztunk összeállítani, jóllehet nem minden előzmény nélkül. Szeretnénk megjegyezni, hogy bár nem „módszertani" tankönyvről, hanem történeti munkáról van szó, reményeink szerint mégis különösen hasznos lesz kiadványunk azon művészeti intézmények, tanszékek, szakkörök számára, ahol Erdély egykori tanítványai révén a kurzusain megismert pedagógiai gyakorlat egyes elemei részeivé váltak az oktatásnak. Mindenekelőtt a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Intézetére gondolunk, amely - elsősorban egyes "indigós" tanárok meghatározó szerepe következtében - Erdély művészetpedagógiai "technikájának" több vonatkozásban is örököse.
Vissza
Fülszöveg
„Az avantgárd... azzal a tudattal tevékenykedik, hogy azok a struktúrák, amelyeket a művészet létrehozott, olyan morális (egyben esztétikai) erőt képviselnek, olyan megoldási lehetőségeket sugallnak - társadalmilag is, vagy családon belül -, és olyan viselkedési modelleket tartalmaznak, amelyek bármikor az életben egyenesen, konkrétan lefordíthatok. Abban a kreativitási tanfolyamban, amit vezettem, ez volt az alapállás. Nem az, hogy csinálunk valami jópofa dolgot, és akkor ennek örülünk, mint a majom, hanem hogy mindez egy állandó készenléti állapot ébrentartása kedvéért van, mert minden szituációra másképp, bizonyos fokig kreatív módon kell reagálnunk. Például ha a mamám szid otthon, mert későn jövök haza, erre ne egy sztereotípiával feleljek, tehát hogy ő mindig elmondja ugyanazt, és én mindig ugyanazt válaszolom, hanem mindig ki kell mozdítani a dolgokat, mert minden igyekszik megülepedni, megkövesedni, minden igyekszik elnyerni a maga dögletesen ismétlődő formáját, és ezért...
Tovább
Fülszöveg
„Az avantgárd... azzal a tudattal tevékenykedik, hogy azok a struktúrák, amelyeket a művészet létrehozott, olyan morális (egyben esztétikai) erőt képviselnek, olyan megoldási lehetőségeket sugallnak - társadalmilag is, vagy családon belül -, és olyan viselkedési modelleket tartalmaznak, amelyek bármikor az életben egyenesen, konkrétan lefordíthatok. Abban a kreativitási tanfolyamban, amit vezettem, ez volt az alapállás. Nem az, hogy csinálunk valami jópofa dolgot, és akkor ennek örülünk, mint a majom, hanem hogy mindez egy állandó készenléti állapot ébrentartása kedvéért van, mert minden szituációra másképp, bizonyos fokig kreatív módon kell reagálnunk. Például ha a mamám szid otthon, mert későn jövök haza, erre ne egy sztereotípiával feleljek, tehát hogy ő mindig elmondja ugyanazt, és én mindig ugyanazt válaszolom, hanem mindig ki kell mozdítani a dolgokat, mert minden igyekszik megülepedni, megkövesedni, minden igyekszik elnyerni a maga dögletesen ismétlődő formáját, és ezért mindig meg kell találni a lehetőséget arra, hogy ebből kicsapjunk, és más összefüggésekben és más indítékok alapján kerüljünk kapcsolatba velük."
Erdély Miklós
Vissza
Tartalom
Előszó 9
Hornyik Sándor: Kreativitás és interdiszliplinaritás a képzőművészetben 13
KREATIVITÁSI GYAKORLATOK 43
Szőke Annamária: A kreativitási gyakorlatok története 45
Maurer Dóra: Tanulmányvázlat vizuális nevelés ügyben (1978) 59
Egy valódi mester. Részlet Maurer Dóra és Havas Fanny beszélgetéséből (1991) 71
Erdély Miklós: Kreativitási és fantáziafejlesztő gyakorlatok (1976-1978) 75
Beke László: Levél a Mozgástervezési és Kivitelezési Akciók résztvevőihez (1976) 87
Lábas Zoltán: Kollektív rajzolás az Erdély-Maurer-csoportban (1978) 93
A Mozgástervezési és Kivitelezési Akciók és a Kreativitási gyakorlatok feladatai, 1975-1977 99
Filmkamerára készített és filmre vett gyakorlatok, 1976-1977 116
Szőke Annamária: Feladatok videóval és videóra 121
Erdély Miklós: Kreativitási interdiszciplináris kurzus (1980) 129
Részlet Sebők Zoltán Új misztika felé címmel publikált beszélgetéséből Erdély Miklóssal (1982) 131
Részlet Peternák Miklós 1983 tavaszán folytatott beszélgetéséből Erdély Miklóssal 135
A Kreativitási gyakorlatok kronológiája (Összeállította Hornyik Sándor és Szőke Annamária) 141
FANTÁZIAFEJLESZTŐ GYAKORLATOK (FAFEJ) 155
Hornyik Sándor: A Fantáziafejlesztő gyakorlatok története 157
Enyedi Ildikó: Egy pedagógiai technika. (Az 1977/78. évi Fantáziafejlesztő gyakorlatok módszerének elemzése) 163
INTERDISZCIPLINÁRIS GONDOLKODÁS (INDIGO) 173
Szőke Annamária: Bevezetés az InDiGo történetéhez 175
Peternák Miklós: Az INDIGÓ csoportról (1981) 191
Bíró Dániel: a Kreativitási gyakorlatokról, a Fafejről és az INDIGÓ csoportról (1979. május) 193
Erdély Miklós: Szén és szénrajz, 1978. november (1981) 197
A Szén és szénrajz című kiállítás tervezése során készített cédulák 200
Franz Kafka: A vödör lovasa (1917) 205
Somogyi György: A realista képzelet tárnája. „Szenespinceklub" a Marczibányi téren (1978) 207
Erdély Miklós: Homok és mozgásformái, 1979. január (1981) 211
Erdély Miklós: Súly (1981) 214
Beke László: Súly, 1979. február (1981) 215
Erdély Miklós: Festmény (1981) 217
Beke László: Festmény, 1979. március (1981) 218
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Hűség, 1979. április 221
A Hűség című kiállítás tervezése során készített cédulák 232
Halász András a Hűségről (1981) 237
Erdély Miklós: Művészkijárat, 1979. június (1981) 239
A Művészkijárat című kiállítás tervezése során készített cédulák 244
Szőke Annamária: Erdély Miklós pécsi előadásaihoz kapcsolódó kiállítások: „költészet" és „film", 1979. november és december 247
TÉMA: a költészet. Az Indigó csoport beszélgetése az Erdély Miklós Költői avantgarde című pécsi előadásához
kapcsolódó kiállításról 1979. november 7-én 252
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Arborétum, 1980. március 279
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Életrajz, 1980. április 285
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Akvarell, 1980. november 295
Kenyeres Ferenc: Papír-művek 3,1981. január (1981) 305
Hornyik Sándor - Peternák Miklós - Szőke Annamária: Az Indigó és a film 311
Indigo munkacsoport: Óra-paradoxon, 1980 327
Indigo csoport: Relatív gyakorlatok, 1982 331
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Legszebb nyári élményem, 1981. október 335
Az Indigó csoport beszélgetése a Mozgó Világ számára, 1981. november 22. 341
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Asztali akciók l. és 2., 1982. február és 1986. november 357
Szőke Annamária - Erdély Dániel: Az Indigó csoport és a „társadalmi visszásságok" 367
Indigó csoport: Nemzetközi Képzőművészeti Pályázat nukleáris veszélyeztetettség tárgyában (1981-1982 körül) 384
Indigó csoport: Önkéntes Törvényhozó Testület Alapítólevele, 1982. szeptember 386
Sugár János: Az Indigó csoport Aktuális képzőművészeti akciója, 1983. január (1983) 387
Erdély Miklós: Indigó rajzkurzus. Szépművészeti Múzeum, 1982-1983 (1983) 391
Szőke Annamária: Az Indigó csoport rajzkurzusának kiállítása a Szépművészeti Múzeumban, 1983. május-június 393
Hornyik Sándor - Szőke Annamária: Ami személyes és ami szent, 1984. március 415
Hornyik Sándor - Sugár János - Szőke Annamária: Az Indigó csoport alkalmi akciói, 1983-1986 425
Sugár János: A lengyelországi sárgával festett négyzet alakú kép kiállítás, 1986. május 431
Sugár János - Erdély Dániel - Beke László: „Így ne(M)", 1998. október (1998) 435
Sasvári Edit: „így ne!" A magyar részvétel kérdései az 1977-es Disszidens Biennálén 437
Beke László: VEG KEP. Az Indigó csoport kiállítása a 2B Galériában, 2005. május-június (2005) 441
Berényi Péter e-levele az indigósokhoz a VEG KEP című kiállítás előkészítésekor, 2005. április 7. 448
Sugár János: Emigráció a festészetbe (1999) 453
Az INDIGÓ csoport kronológiája (Összeállította Szőke Annamária) 459
Irodalom 491
Film-, video- és hangfelvételek 495
Summary.
Creativity Exercises, Fantasy Developing Exercises (FAFEJ) and Inter-Disciplinary-Thinking (InDiGo). Miklós Erdély's art pedagogical activity, 1975-1986 (Written and compiled by Sándor Hornyik and Annamária Szőke) 497
Miklós Erdély: Creativity and Fantasy Developing Exercises 525