A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Különös kötetet tart kezében az olvasó. Különös azért, mert a zenei kottaírás és -olvasás útján tárul fel előtte a magyar társadalom zeneszociológiai térképe. A szerzők egy olyan...
Tovább
Előszó
Különös kötetet tart kezében az olvasó. Különös azért, mert a zenei kottaírás és -olvasás útján tárul fel előtte a magyar társadalom zeneszociológiai térképe. A szerzők egy olyan kreativitásvizsgálat eredményét adják közre, amely a zenei alkotóképesség meglétének, tettenérhetőségének, illetve mineműségének vizsgálatát tűzte ki célul. Maga a módszer is különös, hiszen a vizsgálat keretében a szokásos zeneszociológiai adatfelvételek után arra bátorítottuk a kísérleti személyeket, hogy „szerezzenek zenét", azaz alkossanak dallamokat versekre, majd kíséretül játszott funkciós akkordsorokra. A zeneszociológiai adatfelvétel még hasonló volt a szociológiai vizsgálatokhoz, a kreativitásvizsgálat azonban merőben más volt. A kísérlet színhelye zenei stúdióvá alakult. A kísérletvezető általános iskolások, gimnazisták, szakmunkástanulók, fiatal és idősebb munkások csoportjait és a Ganz Mávag Acélhang kórusának tagjait (illetve kontrollcsoportként zeneszerző szakos hallgatókat és külföldi diákokat) kérte fel, hogy „énekeljék el" a kézbe adott verseket.
Először Petőfi Sándor: Falu végén kurta kocsma c. versének első két szakaszát, majd Ady Endre: Krisztusok mártírja c. versének első nyolc sorát, végül József Attila: Ódájának első nyolc sorát. A kísérleti személyek az első megdöbbenés és szabadkozás után „még nem csináltam ilyet" stb. valóban elénekelték a verseket. Némelyikük formás dalt komponált, olyant, amelyről a zenei szakvélemény sem hitte el, hogy laikus tollából származik. A kísérletről tévéműsor is készült.
A hangrendszerérzéket vizsgáló feladatok (dallam-visszaéneklések, hármashangzatok megítélése, felismerése, dallamkiegészítések) között is szerepeltek érdekes és különös feladatok. Ismert zeneműrészleteket (Verdi: Aida Bevonulási induló és Bartók: Allegro barbaro) játszottunk eredeti változatban, majd a kíséretet elhangolva. Ezáltal a művek karaktere változott meg. Az Aida Bevonulási induló részlete egyszerűen hamissá vált. A Bartók Allegro barbaro részletből pedig épp a bartóki harmóniavilág tűnt el, s a dúr kísérettel szokványos zenévé szelídült. Kérdés, hogy a kísérleti személyek felismerik-e a változást, és hogyan ítélik meg.
Ezután ismét aktív zeneszerzés következett. A kísérletvezető a zongorához ült és funkciós akkordsorokat játszott, amelyhez a kísérleti személyek dallamot rögtönöztek. Ez a feladat már könnyebb volt, mint a versimprovizáció, hiszen a hangszer biztosította a „kíséretet".
Vissza
Fülszöveg
Sági Mária és Vitányi Iván e kötetben a zenei alkotókészségre vonatkozó empirikus kutatásaik eredményit teszi közzé ugyanabban a formában, ahogy a Művelődéskutató Intézet kiadásában 1986-ban megjelent.
A kutatás nem a zenészek, sőt nem is csak a zene iránt már érdeklődők kreatív készségével foglalkozott, hanem az „átlagemberével". Vajon a mai kor embere, munkások, falusi emberek, diákok, értelmiségiek rendelkeznek-e egyáltalán a zenei alkotás valamilyen képességével, és ha igen, milyennel. Saját, eredeti módszert dolgoztak ki: a megkérdezettek például ismert költeményekre improvizáltak dallamot. Az így nyert anyagot hangszalagra vették, kottára írták és részletesen elemezték.
A 220 fős vizsgálat eredményeként született több mint 3000 dallam bizonyítja, hogy a zenei alkotás képessége az emberek többségében ma is él, még ha nem is tudnak róla. Az eredmények összefoglalása már több alkalommal jelent meg nyugati pszichológiai könyvekben, folyóiratokban. Most a teljes anyagot kapja...
Tovább
Fülszöveg
Sági Mária és Vitányi Iván e kötetben a zenei alkotókészségre vonatkozó empirikus kutatásaik eredményit teszi közzé ugyanabban a formában, ahogy a Művelődéskutató Intézet kiadásában 1986-ban megjelent.
A kutatás nem a zenészek, sőt nem is csak a zene iránt már érdeklődők kreatív készségével foglalkozott, hanem az „átlagemberével". Vajon a mai kor embere, munkások, falusi emberek, diákok, értelmiségiek rendelkeznek-e egyáltalán a zenei alkotás valamilyen képességével, és ha igen, milyennel. Saját, eredeti módszert dolgoztak ki: a megkérdezettek például ismert költeményekre improvizáltak dallamot. Az így nyert anyagot hangszalagra vették, kottára írták és részletesen elemezték.
A 220 fős vizsgálat eredményeként született több mint 3000 dallam bizonyítja, hogy a zenei alkotás képessége az emberek többségében ma is él, még ha nem is tudnak róla. Az eredmények összefoglalása már több alkalommal jelent meg nyugati pszichológiai könyvekben, folyóiratokban. Most a teljes anyagot kapja kézhez a magyar olvasóközönség.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 9
PETŐFI SÁNDOR: FALU VÉGÉN KURTA KOCSMA 13
A) Formai sajátosságok 14
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 17
C) Hangterjedelem 28
D) Ritmus és előadásmód 30
Parlando ritmusok 31
Kötött ritmusok 33
Vegyes ritmusok 34
I. Aradványpuszta 37
A) Formai sajátosságok 37
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 40
C) Hangterjedelem 42
D) Ritmus 42
E) Egyéni példák 45
Összesítő táblázat 70
II. Általános iskola VII. osztályos tanulói 73
A) Formai sajátosságok 73
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 77
C) Hangterjedelem 92
D) Ritmus 92
Összesítő táblázat 94
III. Zenei általános iskola VII. osztályos tanulói 96
A) Formai sajátosságok 96
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 101
C) Hangterjedelem 110
D) Ritmus 110
Összesítő táblázat 114
IV. Gimnazisták 116
A) Formai sajátosságok 116
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 119
C) Hangterjedelem 132
D) Ritmus 132
Összesítő táblázat 134
V. szakmunkástanulók 137
A) Formai sajátosságok 137
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 140
C) Hangterjedelem 147
D) Ritmus 148
Egyéni példák 150
Összesítő táblázat 160
VI. Fiatal munkások
A) Formai sajátosságok 162
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 166
C) Hangterjedelem 185
D) Ritmus 185
Összesítő táblázat 187
VII. Idősebb munkások 190
A) Formai sajátosságok 191
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 194
C) Hangterjedelem 212
D) Ritmus 212
Összesítő táblázat 214
VIII. Idős munkásdalosok 217
A) Formai sajátosságok 217
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 220
C) Hangterjedelem 224
D) Ritmus 224
E) Egyéni példák 226
Összesítő táblázat 246
IX. A Zeneművészeti Főiskola hallgatói 249
A) Formai sajátosságok 249
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 251
C) Hangterjedelem 253
D) Ritmus 253
E) Egyéni példák 255
Összesítő táblázat 264
X. Külföldi diákok 267
A) Formai sajátosságok 268
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 270
C) Hangterjedelem 280
D) Ritmus 280
Összesítő táblázatok 282
ADY ENDRE: KRISZTUSOK MÁRTÍRJA 285
A) Formai sajátosságok 290
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 292
C) Hangterjedelem 318
D) Ritmus és előadásmód 320
Összesítő táblázatok 326
JÓZSEF ATTILA: RÉSZLET AZ ÓDÁBÓL 343
A) Formai sajátosságok 347
B) Hangnembeli és melodikus sajátosságok 349
C) Hangterjedelem 378
D) Ritmus 380
Összesítő táblázatok 388
IMPROVIZÁCIÓK FUNKCIÓS AKKORDSOROKRA 405
Az improvizációk szerkezete 414
I. Aradványpuszta 426
II. Általános iskola VII. osztályos tanulói 448
III. Zenei általános iskola VII. osztályos tanulói 461
IV. Gimnazisták 475
V. Szakmunkástanulók 502
VI. Fiatal munkások 522
VII. Idősebb munkások 559
VIII. Idős munkásdalosok 584
IX. Zeneművészeti Főiskola hallgatói 605
X. Külföldi diákok 637
DALLAMKIEGÉSZÍTÉSI FELADATOK 661
I. Aradványpuszta 665
II. Általános iskolások 670
III. Zenei általános iskolások 675
IV. Gimnazisták 681
V. Szakmunkástanulók 689
VI. Fiatal munkások 700
VII. Idősebb munkások 707
VIII. Idős munkásdalosok 713
IX. Zeneművészeti Főiskola hallgatói 721
X. Külföldi diákok 726
KONSZONANCIA-DISSZONANCIAÉRZETEK VIZSGÁLATA 735
A HARMÓNIAÉRZÉK KVALITATÍV VIZSGÁLATA 739
FÜGGELÉK 745
Kérdőív 745
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.