Előszó
A forgalom nagymértékű növekedése következtében a csomópontok a közutak legfontosabb elemeivé váltak. A sajnálatos módon emelkedő balesetek döntő többsége csomópontokban fordul elő és a tudományos igényű balesetelemzés gyakran kénytelen megállapítani, hogy az előidéző okok között a csomópont forgalomtechnikailag helytelen kiképzése is szerepel.
Azokban az államokban, ahol a forgalom erőteljesebben fejlődött mint nálunk, már régóta nagy gondot fordítanak a csomópontok forgalomtechnikailag helyes kiképzésére. A csomópontokban előfordult baleseteket tervszerűen elemezték és ezekből az elemzésekből általános érvényű megállapításokat vezettek le.
A forgalombiztonsági szerepükön túl, a csomópontok a közutak legfontosabb teljesítőképesség-meghatározó elemei is. Kapacitásuknak tehát alkalmazkodniuk kell a nyílt szakaszok kapacitásához, vagyis geometriai elrendezésük olyan legyen, hogy teljesítőképességük se több, se kevesebb ne legyen a nyílt szakaszénál.
A csomópontoknak ez a megnövekedett szerepe szükségessé teszi, hogy a tervezést megalapozottabbá és tudatosabbá tegyük. A csomóponttervezést eddig eléggé mostohán kezelték, s gyakran másodrendű feladatnak tartották. Szakkörökben sem voltak mindig ismeretesek a külföldi balesetelemzésekből leszűrt tapasztalatok és a tervezés során elért eredmények. Szakembereink nem foglalkoztak mindig azzal a felkészültséggel a csomópontok problémájával, mint amit a kor színvonalán álló forgalomtechnika megkövetelt. Mindez arra késztetett, hogy olyan irányelvszerűen összeállított munkát adjunk az úttervezéssel foglalkozó mérnökök kezébe, amelyet munkájuk során eredményesen használhatnak, s amelynek segítségével a csomópontokat a forgalombiztonság, teljesítőképesség és gazdaságosság szempontjainak figyelembevételével tervezhetik és építhetik meg.
A munka összeállításánál figyelemmel voltunk arra, hogy a csomóponttervezés során érvényesüljenek a vezetés-pszichológiai szempontok is. Ennek elhanyagolása a csomóponton való áthaladást bizonytalanná, tehát balesetveszélyessé teszi.
Súlyt helyezünk arra, hogy a csomópontok kialakításával kapcsolatos meggondolások ismertetése sorén nyomatékosan előtérbe helyezzük a forgalombiztonság szempontjait, s az egész munka az üzem és építési kialakítás egységes szemléletének fontosságát kívánja kifejezésre juttatni.
A könyv három fő fejezetre tagozódik. Az első a csomópontok forgalomnak megfelelő kiképzésére vonatkozó általános alapelveket tárgyalja, foglalkozik a tervezés alapjául szolgáló forgalmi vizsgálatokkal, a a tervezést megelőző összehasonlító- és elemző balesetvizsgálatok módszereivel.
Vissza