1.062.184

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közpénzek és ellenőrzésük a kilencvenes években

Számvevőszéki ellenőrzési tapasztalatok

Szerző
Lektor

Kiadó: Perfekt Pénzügyi Szakoktató és Kiadó Részvénytársaság
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-394-162-8
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 251/1994.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hosszú, fáradságos, reményekkel és kompromisszumokkal, konfliktusokkal és megalkuvásokkal szegélyezett út vezet a szociális piacgazdaság felé. A többpárt-rendszert, a parlamenti demokráciát... Tovább

Előszó

Hosszú, fáradságos, reményekkel és kompromisszumokkal, konfliktusokkal és megalkuvásokkal szegélyezett út vezet a szociális piacgazdaság felé. A többpárt-rendszert, a parlamenti demokráciát megvalósító jogállamunkban 1994. májusában már második alkalommal választhattunk szabadon új Országgyűlést, új Kormányt. Köztársaságunk nehéz helyzetben van. Szabadok vagyunk, de felelősségünk is történelmi. Öröklött gondjainkat magunknak kell megoldani, ami nem megy máról holnapra. A jelenlegi időszakban a kibontakozással biztató utat kell megtalálni. Ez az út - ebben nagyjában-egészében mindenki egyetért - a magyar gazdaság válságos helyzetének javítása, szerkezetének korszerűsítése, növekedési pályára állítása. Társadalmunk központi problémája jelenleg - és még hosszú ideig - a gazdaság. Felzárkózásunk, csatlakozásunk az európai "vonatra" nem képzelhető el a gazdaság és - ennek talaján - a társadalom modernizációja nélkül.
A gazdaságpolitika fő céljai - a növekedés elősegítése, a munkanélküliség mérséklése, az infláció visszaszorítása, a pénzügyi egyensúlyi helyzet javítása, az egyes társadalmi rétegek jövedelemkülönbségeinek kezelése, a környezetbarát gazdasági döntések - megvalósítása az állam szerepének egyértelművé tételét, a közpénzekkel való racionális, takarékos, hatékony gazdálkodást igénylik. Az omnipotens pártállam a társadalom minden feladatát maga akarta megoldani. Ennek érdekében államosította a termelőeszközöket, óriási apparátust, intézményhálózatot épített ki, aminek a működtetéséhez centralizálta a munkavállalók, a vállalatok, vállalkozók jövedelmének nagy részét. Az ország jövedelmének (a bruttó hazai termék, a GDP) csaknem kétharmadát hosszú évek óta az állam költi el, miközben nem egészen világosak, azok a feladatok, amelyeket az állam - a társadalom, az adózó állampolgárok javára - meg akar oldani. Mivel az állam közvetlenül nem termel jövedelmet, ugyanakkor jelentős, egyre növekvő kiadásai vannak, el kell vennie (adók, vámok, illetékek formájában), kölcsön kell vennie (állami értékpapírok, hitelek formájában) azoktól, akik a jövedelmet előállítják, azzal rendelkeznek (lakosság, vállalatok, bankok). Közgazdasági közhely, hogy az állam rossz gazda. Azért rossz gazda, mert - miután nem a saját pénzét költi -nem érdekelt annak hatékony felhasználásában. "Ebül szerzett jószág ebül vész el" - tartja a közmondás, ami azt a közgazdasági tételt igazolja, miszerint attól várható elsősorban a jövedelmek racionális elköltése, aki keményen megoldozott értük. Az államháztartás reformjának jelentőségét, halaszthatatlanságát már a 80-as években felismerték, de az elmúlt évtizedben - különböző okok miatt - tartalmi változásokra alig került sor. Megszületett viszont 1992 nyarán az államháztartásról szóló törvény, ami rögzítette a közpénzekkel való gazdálkodás szabályait, inspirálólag hatott az államháztartás tartalmi megreformálására. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
I. rész A közpénzek és a közvagyon megjelenési formája 11
1. Az államháztartás mint nagy rendszer 11
1.1. A központi költségvetés 14
1.1.1. A bevételek közgazdasági struktúrája 15
1.1.1.1. Adóbevételek 15
1.1.1.2. Vámbevételek 19
1.1.1.3. Illetékbevételek 19
1.1.1.4. Egyéb befizetések 20
1.1.1.5. Rendkívüli bevételek 20
1.1.1.6. Vagyonhoz kapcsolódó bevételek 21
1.1.1.7. Nemzetközi pénzügyi kapcsolatok befizetései 21
1.1.1.8. Adósságszolgálati bevételek 22
1.1.1.9. Egyéb költségvetési bevételek 22
1.1.2. A kiadások közgazdasági struktúrája 22
1.1.3. A kiadások funkcionális struktúrája 23
1.1.3.1. Gazdálkodó szervek támogatása 25
1.1.3.2. Fogyasztói árkiegészítés 25
1.1.3.3. Felhalmozási kiadások 27
1.1.3.4. TB-nek nyújtott hozzájárulás 27
1.1.3.5. TB által folyósított ellátások 27
1.1.3.6. Központi költségvetési szervek támogatása 27
1.1.3.7. Helyi önkormányzatok támogatása 28
1.1.3.8. Elkülönített állami pénzalapok támogatása 28
1.1.3.9. Nemzetközi pénzügyi kapcsolatok kiadásai 28
1.1.3.10. Adósságszolgálat 28
1.1.3.11. Rendkívüli kiadások 29
1.1.3.12. Garanciabeváltás 29
1.1.4. Az adminisztratív struktúra 31
1.2. Az elkülönített állami pénzalapok 34
1.2.1. Központi költségvetési kapcsolatok 34
1.2.2. Az alrendszer belső struktúrái 35
1.2.2.1. Bevételi struktúra 37
1.2.2.2. Kiadási struktúra 38
1.2.3. Az állami pénzalapok jogforrásai 39
1.2.3.1. Állattenyésztési Alap 39
1.2.3.2. Földvédelmi Alap 40
1.2.3.3. Halgazdálkodási Alap 41
1.2.3.4. Mezőgazdasági Fejlesztési Alap 41
1.2.3.5. Országos Erdészeti Alap 42
1.2.3.6. Vadgazdálkodási Alap 42
1.2.3.7. Idegenforgalmi Alap 43
1.2.3.8. Kereskedelemfejlesztési Alap 44
1.2.3.9. Befektetésösztönzési Alap 45
1.2.3.10. Vízügyi Alap 45
1.2.3.11. "Felzárkózás az európai felsőoktatáshoz" 46
1.2.3.12. Szakképzési Alap 47
1.2.3.13. Központi Ifjúsági Alap 47
1.2.3.14. Nemzeti Kulturális Alap 48
1.2.3.15. Országos Tudományos Kutatási Alap 49
1.2.3.16. Központi Környezetvédelmi Alap 50
1.2.3.17. Központi Műszaki Fejlesztési Alap 51
1.2.3.18. Piaci Intervenciós Alap 52
1.2.3.19. Foglalkoztatási Alap 52
1.2.3.20. Területfejlesztési Alap 53
1.2.3.21. Munkanélküliek Szolidaritási Alapja 54
1.2.3.22. Rehabilitációs Alap 55
1.2.3.23. Menekülteket Támogató Alap '56
1.2.3.24. Útalap 57
1.2.3.25. Világkiállítási és a hozzá kapcsolódó Fejlesztési Alap 57
1.2.3.26. Országos Játék Alap 58
1.2.3.27. Kisvállalkozói Garancia Alap 59
1.2.3.28. Gépjármű Felelősségbiztosítási Kárrendezési Alap 59
1.2.3.29. Nemzeti Sport Alap 60
1.3. A helyi önkormányzatok 60
1.3.1. A helyi önkormányzatok feladata és hatásköre 61
1.3.2. A helyi önkormányzatok gazdasági alapjai 62
1.3.3. Központi költségvetési kapcsolatok 64
1.3.3.1. Normatív állami hozzájárulások 64
1.3.3.2. Állami támogatások 68
1.3.3.3. Átengedett, megosztott, átvett bevételek 72
1.3.4. Az államháztartás egyéb alrendszereivel való kapcsolatok 72
1.3.5. Saját folyó bevételek 73
1.3.6. Tőke jellegű bevételek, hitelek 74
1.3.7. A helyi önkormányzatok kiadásai 74
1.4. A társadalombiztosítási alapok 75
1.4.1. A TB-önkormányzatok feladata és hatásköre 75
1.4.2. A Nyugdíjbiztosítási Alap 76
1.4.2.1. Bevételi források 76
1.4.2.2. Kiadások 77
1.4.3. Az Egészségbiztosítási Alap 79
1.4.3.1. Bevételi források 79
1.4.3.2. Kiadások 80
1.4.4. A TB által finanszírozott kiadások 82
2. A közvagyon 85
2.1. Az államháztartás vagyona 86
2.1.1. Kincstári vagyon 86
2.1.2. Helyi önkormányzatok törzsvagyona 87
2.1.3. TB-önkormányzatok törzsvagyona 89
2.2. Az állam vállalkozói vagyona 90
2.2.1. Ideiglenesen állami tulajdonban levő vagyon 90
2.2.2. Tartósan állami tulajdonban levő vagyon 91
2.2.3. Miniszterhez tartozó gazdálkodó szervezetek vagyona 92
2.2.4. Helyi önkormányzatok vállalkozói vagyona 93
2.2.5. TB-alapok vállalkozói vagyona 93
3. Egyéb közpénzek 94
3.1. Pártok támogatása 95
3.2. Társadalmi szervezetek támogatása 96
3.3. Nemzeti és etnikai kisebbségi szervezetek támogatása 97
3.4. Alapítványok támogatása 97
3.5. Egyházak támogatása 98
II. rész A közpénzek és a közvagyon ellenőrzése 99
4. Ellenőrzött területek, ellenőrző intézmények 103
4.1. A központi költségvetés bevételeinek ellenőrzése 103
4.1.1. Az adók ellenőrzése 103
4.1.2. A vámok ellenőrzése 111
4.1.3. Az illetékek ellenőrzése 112
4.1.4. A központi költségvetés egyéb bevételeinek ellenőrzése . 114
4.2. A központi költségvetés kiadásainak ellenőrzése 115
4.3. Az elkülönített állami pénzalapok működésének ellenőrzése 120
4.3.1. Az alapok bevételeinek ellenőrzése 122
4.3.2. Az alapok kiadásainak ellenőrzése 123
4.4. A helyi önkormányzatok gazdálkodásának ellenőrzése 126
4.4.1. A normatív állami hozzájárulások ellenőrzése 127
4.4.2. Az állami támogatások ellenőrzése 130
4.4.3. Egyéb önkormányzati vizsgálatok 140
4.5. A társadalombiztosítási alapok ellenőrzése 150
4.6. Az állami vagyon ellenőrzése 155
4.6.1 Az állami vagyon szerkezetének átalakítása 156
4.7. Pártok gazdálkodásának ellenőrzése 167
Utószó 172

Dr. Nyikos László

Dr. Nyikos László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Nyikos László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem