1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közoktatásrendszertan 1.

Iskolák és iskolarendszerek/Az iskolarendszerek változásai

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: BME Műszaki Pedagógiai Tanszék
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 187 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a speciális közoktatási vezetőképzés két pillérre építkezik: a konzulensre és a tankönyvre. A konzulens jelenti a személyes kapcsolatot, az irányító, együttműködő partnert, akit kérdezni lehet,... Tovább

Előszó

Ez a speciális közoktatási vezetőképzés két pillérre építkezik: a konzulensre és a tankönyvre. A konzulens jelenti a személyes kapcsolatot, az irányító, együttműködő partnert, akit kérdezni lehet, aki vezeti a konzultációs vitákat. A tankönyv viszont az egyéni tanulás nélkülözhetetlen eszköze. A képzés anyagát feldolgozó tankönyvsorozat hét kötetből áll, és úgy készültek, hogy hatékonyan szolgálják a képzés célját, kielégítsék a távoktatás jellegéből és módszereiből következő igényeket.
A tankönyvek a törzsanyagot tartalmazzák, az alapvető ismereteket foglalják össze. A további kiegészítő tudnivalókat a hallgatónak kell megszereznie. A tankönyvek ehhez szemelvényekkel, dokumentumokkal, bibliográfiákkal, a fejezetek összefoglalásához készített kérdésekkel és feladatokkal nyújtanak segítséget. A konzulenssel való személyes kapcsolatra utalnak a fejezetek előtti "didaktikus" párbeszédek, ráhangoló, motiváló elővezetések. Ezekben fellelhető egy kötekedő, játékos hangvétel is, a szerkesztő reméli, hogy ez szándéka szerinti hatást kelt az olvasóban. A tananyag szerkezetével, a fejezetekre, alfejezetekre bontással, szövegrészek kiemelésével, illusztrációk közbeiktatásával pedig a hagyományos, klasszikus tankönyvi követelményeket teljesítjük. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
AZ ISKOLARENDSZEREKRŐL9
Közoktatásrendszer, iskolarendszer11
Az együttműködés jegyében11
Az alapfogalmak értelmezése12
Az iskolarendszer12
A közoktatásrendszer tágabb fogalomkör13
A közoktatásrendszer és a pedagógia14
Az iskolarendszerben meghatározott kapcsolatok érvényesülnek15
Az iskolaszervezet alapelvei15
A közoktatási szervezet tagoltsága17
Az iskolák fokok szerint18
Az iskolarendszert alakító tényezők22
A társadalmi rendszer hatása22
A termelés műszaki, technikai színvonala25
A gazdasági helyzet meghatározó tényező27
A kulturális színvonal hatása28
Az iskoláztatási hagyományok30
Szemelvények31
Az iskolarendszer tagozódása (Zibolen Endre)31
Tervezhető-e az oktatási rendszer? (Torsten Husen)32
Demokratikus iskolareform (Kemény Gábor)34
Egy ország oktatási rendszere fejlettségének mutatói (Horváth Márton)35
Kérdések-feladatok36
A magyar iskolarendszer kialakulása37
Történeti áttekintés37
A közoktatás kialakulása38
A Ratio Educationis az első nagy tanügyi rendezés39
Eötvös első népoktatási törvényjavaslata39
Az 1868. évi népoktatási törvény40
Törvények, változtatások a huszadik században40
A középfokú oktatás41
A polgári iskolák átmenetet képeznek41
A gimnáziumok kiemelkedő szerepe42
A szakképzés hazai fejlődése44
Az iparoktatás44
A szakmunkásképzés a tanonciskolákkal kezdődik44
A nagyüzemekre épített szakmunkásképzés44
Szakképzés középiskolákban45
A kezdeti időszak a reáliskoláké45
A szakoktatás változásai 1945 után46
A szakközépiskolák képzési céljai47
Apáczai Csere János emlékének48
Szemelvények49
Apáczai köznevelési rendszere (Fináczy Ernő)49
Az 1868. évi népiskolai törvény (Felkai László, Eötvös József)51
Közoktatáspolitika Trefort Ágoston minisztersége idején55
Magyar középiskolai-történeti áttekintés (Mészáros István)56
Az ideiglenes nemzeti kormány 6650/1945.ME sz. rendelete az általános iskola megszervezéséről59
XXXIII. t.c. a nem állami iskolák fenntartásának az állam által való átvétele, az azokkal összefüggő vagyontárgyakat állami tulajdonba vétele és személyzetének állami szolgálatba való átvétele tárgyában60
Kérdések-feladatok62
Iskolarendszerünk az 1993. évi közoktatási törvény alapján63
Amit a törvény elrendezett63
Az oktatási törvényben meghatározott iskolarendszer64
Az iskolaszervezet mellett szóló érvek65
A törvény előzményeiről66
A törvényt érintő bírálatok68
A törvény végrehajtásában mutatkozó zavarok68
Az iskolaszervezet alapelveinek érvényesülése70
Szemelvények71
Az alternativitás megjelenése (Vargáné Fónagy Erzsébet)71
Az 1993/94. tanév főbb statisztikai adatai73
Kérdések-feladatok84
Az EGK országok iskolarendszerének áttekintése85
Az EGK országok iskolarendszerének áttekintése85
A tankötelezettség korhatárának alakulása az európai fejlett országokban86
Az oktatás részesedése a nemzeti össztermékből (GNP)88
Centralizált és decentralizált irányítás, iskolai önállóság, tanári szabadság, pluralizmus88
Az oktatásügy civil társadalma89
Az oktatási rendszer szerkezete90
A pályaorientáció és a fakultáció91
Az EGK államokról egyenként92
Szemelvények103
A japán iskolarendszer (Kiss Károly)103
Kérdések-feladatok106
A TANTERVEK ÉS A FELÜGYELET SZEREPE A KÖZOKTATÁSRENDSZERBEN107
Általános tantervi ismeretek109
Tanterv fajták110
A központi tanterv113
A helyi tanterv115
A tanítási-tanulási program115
Az alaptanterv117
Tantervkészítés117
A tantervtervezés szintjei118
A tantervkészítés alapkövetelményei122
A helyi tervezés133
A helyi (intézményi) tanterv136
A tantárgyi programok140
Szemelvények147
Egy értékközpontú pedagógia felé (Horváth Attila)147
A nemzeti alaptanterv egy pragmatikus megközelítése (Mátrai Zsuzsa)150
Kérdések-feladatok153
Szakfelügyelet - szolgáltatás - fejlesztés155
Néhány fontos fogalomról155
Ellenőrzés - felügyelet - főfelügyelet155
Igazgatási és tanulmányi felügyelet156
Belső és külső felügyelet156
Általános tanulmány és szakfelügyelet156
Miként jött létre hazánkban a szakfelügyelet?157
A funkcionális egység időszaka157
A tanügyigazgatás és a tanulmányi felügyelet különválása158
A tantárgyi szakfelügyelet elkülönülése159
Az általános tanulmányi felügyelet és a szakfelügyelet különválása160
A szakfelügyeleti rendszer válsága és felszámolása162
Miért szűnt meg a szakfelügyelet?164
Új formák a pedagógiai szolgáltató hálózatban166
Szolgáltatás és fejlesztés166
Különféle szolgáltatások169
Hogyan érintik a változások az igazgatókat?170
Szemelvények171
Aki elmegy az iskolába! (Szűcs Emília)171
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (Balázs Mihály)174
Kérdések-feladatok177
Bibliográfia179
Az irányítás elmélete, rendszere, a szakfelügyelet kérdései179
A magyarországi tanügyigazgatás rendszere 1777-től, történeti tapasztalatok184
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem