kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | BME Műszaki Pedagógiai Tanszék |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 187 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 16 cm |
ISBN: | |
Bevezetés | 7 |
AZ ISKOLARENDSZEREKRŐL | 9 |
Közoktatásrendszer, iskolarendszer | 11 |
Az együttműködés jegyében | 11 |
Az alapfogalmak értelmezése | 12 |
Az iskolarendszer | 12 |
A közoktatásrendszer tágabb fogalomkör | 13 |
A közoktatásrendszer és a pedagógia | 14 |
Az iskolarendszerben meghatározott kapcsolatok érvényesülnek | 15 |
Az iskolaszervezet alapelvei | 15 |
A közoktatási szervezet tagoltsága | 17 |
Az iskolák fokok szerint | 18 |
Az iskolarendszert alakító tényezők | 22 |
A társadalmi rendszer hatása | 22 |
A termelés műszaki, technikai színvonala | 25 |
A gazdasági helyzet meghatározó tényező | 27 |
A kulturális színvonal hatása | 28 |
Az iskoláztatási hagyományok | 30 |
Szemelvények | 31 |
Az iskolarendszer tagozódása (Zibolen Endre) | 31 |
Tervezhető-e az oktatási rendszer? (Torsten Husen) | 32 |
Demokratikus iskolareform (Kemény Gábor) | 34 |
Egy ország oktatási rendszere fejlettségének mutatói (Horváth Márton) | 35 |
Kérdések-feladatok | 36 |
A magyar iskolarendszer kialakulása | 37 |
Történeti áttekintés | 37 |
A közoktatás kialakulása | 38 |
A Ratio Educationis az első nagy tanügyi rendezés | 39 |
Eötvös első népoktatási törvényjavaslata | 39 |
Az 1868. évi népoktatási törvény | 40 |
Törvények, változtatások a huszadik században | 40 |
A középfokú oktatás | 41 |
A polgári iskolák átmenetet képeznek | 41 |
A gimnáziumok kiemelkedő szerepe | 42 |
A szakképzés hazai fejlődése | 44 |
Az iparoktatás | 44 |
A szakmunkásképzés a tanonciskolákkal kezdődik | 44 |
A nagyüzemekre épített szakmunkásképzés | 44 |
Szakképzés középiskolákban | 45 |
A kezdeti időszak a reáliskoláké | 45 |
A szakoktatás változásai 1945 után | 46 |
A szakközépiskolák képzési céljai | 47 |
Apáczai Csere János emlékének | 48 |
Szemelvények | 49 |
Apáczai köznevelési rendszere (Fináczy Ernő) | 49 |
Az 1868. évi népiskolai törvény (Felkai László, Eötvös József) | 51 |
Közoktatáspolitika Trefort Ágoston minisztersége idején | 55 |
Magyar középiskolai-történeti áttekintés (Mészáros István) | 56 |
Az ideiglenes nemzeti kormány 6650/1945.ME sz. rendelete az általános iskola megszervezéséről | 59 |
XXXIII. t.c. a nem állami iskolák fenntartásának az állam által való átvétele, az azokkal összefüggő vagyontárgyakat állami tulajdonba vétele és személyzetének állami szolgálatba való átvétele tárgyában | 60 |
Kérdések-feladatok | 62 |
Iskolarendszerünk az 1993. évi közoktatási törvény alapján | 63 |
Amit a törvény elrendezett | 63 |
Az oktatási törvényben meghatározott iskolarendszer | 64 |
Az iskolaszervezet mellett szóló érvek | 65 |
A törvény előzményeiről | 66 |
A törvényt érintő bírálatok | 68 |
A törvény végrehajtásában mutatkozó zavarok | 68 |
Az iskolaszervezet alapelveinek érvényesülése | 70 |
Szemelvények | 71 |
Az alternativitás megjelenése (Vargáné Fónagy Erzsébet) | 71 |
Az 1993/94. tanév főbb statisztikai adatai | 73 |
Kérdések-feladatok | 84 |
Az EGK országok iskolarendszerének áttekintése | 85 |
Az EGK országok iskolarendszerének áttekintése | 85 |
A tankötelezettség korhatárának alakulása az európai fejlett országokban | 86 |
Az oktatás részesedése a nemzeti össztermékből (GNP) | 88 |
Centralizált és decentralizált irányítás, iskolai önállóság, tanári szabadság, pluralizmus | 88 |
Az oktatásügy civil társadalma | 89 |
Az oktatási rendszer szerkezete | 90 |
A pályaorientáció és a fakultáció | 91 |
Az EGK államokról egyenként | 92 |
Szemelvények | 103 |
A japán iskolarendszer (Kiss Károly) | 103 |
Kérdések-feladatok | 106 |
A TANTERVEK ÉS A FELÜGYELET SZEREPE A KÖZOKTATÁSRENDSZERBEN | 107 |
Általános tantervi ismeretek | 109 |
Tanterv fajták | 110 |
A központi tanterv | 113 |
A helyi tanterv | 115 |
A tanítási-tanulási program | 115 |
Az alaptanterv | 117 |
Tantervkészítés | 117 |
A tantervtervezés szintjei | 118 |
A tantervkészítés alapkövetelményei | 122 |
A helyi tervezés | 133 |
A helyi (intézményi) tanterv | 136 |
A tantárgyi programok | 140 |
Szemelvények | 147 |
Egy értékközpontú pedagógia felé (Horváth Attila) | 147 |
A nemzeti alaptanterv egy pragmatikus megközelítése (Mátrai Zsuzsa) | 150 |
Kérdések-feladatok | 153 |
Szakfelügyelet - szolgáltatás - fejlesztés | 155 |
Néhány fontos fogalomról | 155 |
Ellenőrzés - felügyelet - főfelügyelet | 155 |
Igazgatási és tanulmányi felügyelet | 156 |
Belső és külső felügyelet | 156 |
Általános tanulmány és szakfelügyelet | 156 |
Miként jött létre hazánkban a szakfelügyelet? | 157 |
A funkcionális egység időszaka | 157 |
A tanügyigazgatás és a tanulmányi felügyelet különválása | 158 |
A tantárgyi szakfelügyelet elkülönülése | 159 |
Az általános tanulmányi felügyelet és a szakfelügyelet különválása | 160 |
A szakfelügyeleti rendszer válsága és felszámolása | 162 |
Miért szűnt meg a szakfelügyelet? | 164 |
Új formák a pedagógiai szolgáltató hálózatban | 166 |
Szolgáltatás és fejlesztés | 166 |
Különféle szolgáltatások | 169 |
Hogyan érintik a változások az igazgatókat? | 170 |
Szemelvények | 171 |
Aki elmegy az iskolába! (Szűcs Emília) | 171 |
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (Balázs Mihály) | 174 |
Kérdések-feladatok | 177 |
Bibliográfia | 179 |
Az irányítás elmélete, rendszere, a szakfelügyelet kérdései | 179 |
A magyarországi tanügyigazgatás rendszere 1777-től, történeti tapasztalatok | 184 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.