Előszó | 4 |
Összefoglalás | 6 |
Bevezetés | 11 |
Szakértő a közoktatási intézményben | 12 |
A szakértői tevékenység idősíkjai | 14 |
A szakértői tevékenység jellemzői | 15 |
Szubjektív | 15 |
Preventív | 16 |
Szummatív | 16 |
Orientatív | 16 |
Alternatív | 16 |
Kommunikatív és konzultatív | 17 |
Innovatív | 17 |
A szakértői tevékenység törvényi bázisa | 18 |
Ellenőrzési jogosultság | 33 |
A szakmai és törvényességi ellenőrzés | 34 |
Szakértő az ellenőrzési rendszerben | 35 |
A követelmények, elvárások rendszere | 38 |
A szakmai ellenőrzés neveléstörténeti áttekintése | 38 |
A szakértő saját követelményei | 50 |
Az önmenedzselés | 52 |
Kapcsolatteremtés | 53 |
Konfliktus- és problémakezelés | 53 |
A munka hatékonysága | 54 |
Naprakészség | 54 |
A megrendelő követelményrendszere | 58 |
Az időbeliség | 60 |
A szakmabeliség | 61 |
Az írásbeliség | 61 |
A diszkréció | 61 |
A távlatosság | 62 |
A szakmai szervezetek, egyesületek, szövetségek szolgáltatók követelményrendszere | 62 |
A nyilvánosság | 63 |
A szakmai közélet | 63 |
A követelmények, korlátok, választási lehetőségek | 64 |
A követelményháló | 64 |
A korlátok hálója | 65 |
Választási lehetőségek | 65 |
A pedagógiai programok intézményi sajátosságai | 68 |
Az óvodában | 69 |
Az iskolában | 74 |
A kollégiumban | 77 |
Kollégiumi nevelés funkciói | 78 |
A kollégiumi nevelés tevékenységszerkezete | 80 |
A pedagógiai program vizsgálatának szempontjai | 83 |
Feltételrendszer | 84 |
A térség közoktatás-politikai prioritásai | 85 |
A tartalmi szempontok, követelmények érvényesülése | 85 |
Képesítés, vizsgarend, átjárhatóság | 85 |
Szervezeti, szerkezeti struktúra | 86 |
A tanulók fejlesztése | 86 |
Fejlesztőhatás, távlatosság | 86 |
A szakértői tevékenység módszerei, mérési, vizsgálati technikák | 87 |
A szakértői vizsgálat munkafázisai | 88 |
A felkészülési szakasz | 88 |
Konzultációs szakasz | 90 |
Ütemezési szakasz | 90 |
Tényfeltáró szakasz | 91 |
Egyeztetési szakasz | 91 |
Rögzítési szakasz | 92 |
Méréstipológia és eszközei | 92 |
A tudásszint mérése | 95 |
A képességek mérése | 98 |
A neveltségi szint mérése | 100 |
A pedagógiai értékelés fázisai | 108 |
Kutatásmódszertani alapfogalmak | 110 |
Alapsokaság és mintavétel | 111 |
A mérés elmélete és a kvantitatív mérés a pedagógiában | 112 |
A felmérési adatok pedagógiai elemzése | 114 |
A leíró vizsgálat | 115 |
Magyarázó jellegű vizsgálat | 115 |
Nevelési, didaktikai módszerek szerepe a pedagógiai ellenőrzésben | 116 |
A nevelési módszerek osztályozása | 116 |
A jelentés elkészítése | 119 |
A szóbeli jelentés | 120 |
Az írásos jelentés | 121 |
Formai követelmények | 122 |
Az írásbeli szakértői jelentés szerkezete | 123 |
Összefoglalás | 123 |
Bevezetés | 124 |
A tartalomjegyzék | 126 |
A probléma hátterének ismertetése | 126 |
A probléma leírása, a tények ismertetése | 126 |
Az ellenőrzés (vizsgálat) céljainak megfogalmazása | 130 |
Az alkalmazott módszerek ismertetése | 130 |
A problémák elemzése | 131 |
Magyarázatok, következtetések | 132 |
Megoldási javaslatok, alternatívák | 132 |
Táblák, ábrák, függelékek és ezek jegyzéke | 134 |
Tények és vélemények | 137 |
Felhasznált irodalom | 138 |
Ábrák jegyzéke | 141 |
A használt fogalmak, szavak magyarázó jegyzéke | 142 |
Mellékletek | 147 |
A közoktatással kapcsolatos országos intézmények | 147 |
Megyei pedagógiai intézetek | 148 |
Szakmai szervezetek, társaságok, szövetségek, kamarák | 151 |
Irodalomjegyzék | 156 |