Bevezetés | 9 |
Az általános iskola a művelődéspolitika szemszögéből | 13 |
Az általános iskola helye és szerepe az ország demokratikus átalakulásának programjában | 13 |
A nemzeti művelődés "sorsa" - fenntartások és ellenvélemények | 17 |
A koalíciós időszak általános iskolájának tanterve | 23 |
A szocialista általános iskola megvalósulásának főbb kérdései az 1950-es években | 32 |
A szocialista célrendszer megvalósulásának kezdete az általános iskolákban | 32 |
A "koalíciós időszak" tanterveinek továbbfejlesztése | 38 |
A "gyorsított" fejlődés pedagógiai problémái | 48 |
A köznevelés fejlesztésének elvi platformja 1950-ben | 48 |
Az általános iskola első szocialista tanterve | 54 |
Az oktatáspolitika és a pedagógiai gyakorlat ellentmondásai | 62 |
A tanévvesztés és az "elvesztett" tanulók | 66 |
Az ellentmondások megoldásának "új szakasza" | 71 |
"Új szakasz" az általános iskola régi gondjaival | 71 |
"Kevesebbet, de jól tanítani" - az általános iskola harmadik tantervének alapelve | 79 |
Az általános iskola folyamatos korszerűsítésének időszaka (1961-1972) | 84 |
Oktatási rendszerünk továbbfejlesztése és az általános iskola 1961-ben | 84 |
"Folytatva és mégis újrakezdve" - irányelvek és tendenciák | 84 |
Az általános iskola harmadik tanterve és a korszerűség elve | 88 |
A megvalósulás ellentmondásai | 111 |
A továbbfejlesztés alternatívája - 1972 | 128 |
Új tartalmi és strukturális változások felé | 128 |
Gazdasági egyenlőtlenségek - művelődésbeli különbségek | 135 |
Az általános iskolai tantervek követelményrendszerének néhány kérdése és a tanulói teljesítmény | 146 |
A felmérések néhány elvi, módszertani kérdése | 146 |
A magyar nyelv és irodalom tanításának problémái a felmérések eredményei alapján | 152 |
Az általános iskolai történelemtanítás és a tanulók történelemszemlélete | 173 |
A számtan és mértan eredményes tanításának néhány kérdése. A felmérések tapasztalatai | 189 |
A köznevelés továbbfejlesztésének alternatívái. Távlatok és lehetőségek | 212 |
A történelmi tapasztalatok értékeléséhez | 212 |
Az általános iskola fejlődését nem lehet statikusan szemlélni | 212 |
A korszerűség értelmezéséhez | 214 |
1972 - új történelmi lehetőség | 217 |
Köznevelési rendszerünk távlati fejlesztése | 220 |
Társadalmi-gazdasági fejlődésünk követelményei és a köznevelés tervszerű fejlesztése | 220 |
Tudományos kutatás és oktatásügyi döntés | 222 |
A jövő oktatási rendszere | 223 |
Az iskola jövője | 226 |
Irodalom | 230 |