1.060.427

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közoktatás és tanügyigazgatás Baranya megyében

1945-1985

Szerző
Lektor
Pécs
Kiadó: Baranya Megyei Tanács-Magyar Történelmi Társulat Dél-dunántúli Csoportja-Baranya Megyei Levéltár-Baranya Megyei Művelődési Központ-Baranya Megyei Könyvtár
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 308 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-8000-56-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ebben a kötetben közölt dolgozatok 1985-1988 között készültek és Baranya megye 1945 utáni közoktatás-történetének néhány jelentős eseményével (általános iskola létrehozása és fejlesztése,... Tovább

Előszó

Az ebben a kötetben közölt dolgozatok 1985-1988 között készültek és Baranya megye 1945 utáni közoktatás-történetének néhány jelentős eseményével (általános iskola létrehozása és fejlesztése, államosítás, iskolák körzetesítése) foglalkoznak. A dolgozatokhoz válogatott dokumentumok kapcsolódnak. írójuk Baranya megye közoktatását, főleg az általános iskolákat igyekezett az országos általános és közoktatás-politikával összefüggésben és a baranyai sajátosságok figyelembevételével bemutatni. A szerző tudatában van annak, hogy a közoktatás „világa" olyan bonyolult, hogy történeti helyzetét, változásait a maga teljességében, összefüggéseiben feltárni szinte lehetetlen feladat, s ezért főleg a tanügyigazgatás és irányítás szemszögéből közelítette meg témáit. Nehezítette munkáját a rendkívül gyorsan változó politikai helyzet és a közben napvilágra kerülő újabb és újabb dokumentumok, értékelések. A szerző - szándéka szerint - prekoncepció nélkül válogatott a rendelkezésére álló bőséges, főleg levéltári anyagokból, és ezeket objektivitásra való törekvése ellenére mégis a maga szubjektív „szemüvegén" átszűrve elemezte. Megállapításai ezért is vitathatók. A dolgozatok írója 31 évet töltött el Baranya megye tanügyigazgatási szervezetében, különböző beosztásokban. Résztvevője és tanúja volt az elmúlt évtizedek oktatástörténetének. Jelenleg - nyugdíjasként - a megyei levéltárban helytörténeti kutató. Miközben ezt a munkáját végzi, felidézi, átéli saját múltját is. Nem büszke rá, de nem is szégyenli. Vállalja! Vállalnia kell, mert tudja. Vissza

Tartalom

Előszó - -- -- -- -- -- -- -- 3
A. Baranya megye közoktatásának fejlődése 1950-től 1985-ig 5
Történelmi örökség - -- -- -- -- - 7
Fejlődés a fordulat éve után ------- - 8
1. Óvodák fejlődése - -- -- -- -- 8
2. Általános iskolák --------- - 12
3. Középfokú oktatás - -- -- -- -- 23
Jegyzetek - -- -- -- -- -- -- 32
B. Az iskolák államosítása - -- -- -- -- 35
- Az államosítás politikai indítékai, kétféle koncepció - 37
- A történelmi örökség - -- -- -- -- 39
- A háború következményei és újjáépítés ----- 42
- Küzdelem az általános iskolák kiépítésért a koalíciós
időszakban - -- -- -- -- -- - 45
1. Tandíjfizetés és az ált. iskola ingyenessége - - - 50
2. Tankönyvkérdés - -- -- -- -- - 51
3. A latin nyelv oktatásának kérdése ----- 53
4. A fakultatív hitoktatás - -- -- -- - 53
- A fordulat éve és az iskolák államosítása - - - - 55
1. A politikai helyzet változása az 1947-es választások
után - -- -- -- -- -- -- 55
2. Az iskolák államosítását megelőző politikai küzdelmek 57
3. A nem állami iskolák államosításának országgyűlési
vitája és határozata - -- -- -- -- 61
- Az oktatási intézmények államosításának végrehajtása 66
- Összegzés és néhány következtetés ------ 83
1. sz. melléklet: Az 1948. évi XXXIII. tc. - - - - - 86
2. sz. melléklet: A 8000/1948. VKM. sz. rendelet - - - 88
- Jegyzetek - -- -- -- -- -- - 97
C. A közoktatás tanácsi irányítása, igazgatása és felügyelete 103
- Bevezető - -- -- -- -- -- -- 105
1. A közoktatás irányítása a tanácsi testületek által - 107
2. A szakigazgatási szervezet működése - - - - 128
3. A felügyelet és irányítás alakulása ------ 133
4. Összegezés és néhány következtetés ----- 143
- Jegyzetek - -- -- -- -- -- - 147
D. Iskolakörzetesítés és tanügyigazgatás 1945-1985 - - 149
- Bevezető - -- -- -- -- -- -- 151
- Az iskolakörzetesítés első szakasza 1945-1949 - - - 152
- Az iskolakörzetesítés második szakasza 1950-től a 60-as
évek végéig - - -- -- -- --164
1. A „gyorsított fejlődés" évei 1950-1953 - - - - 165
2. Az „új szakasz", az 1956-os politikai válság és a konszolidáció évei 1954-1960 173
3. Reformtörekvések és körzetesítés a 60-as években - 177
- Az általános iskolák körzetesítése a 70-es években és a
80-as évek első felében ---------189
1. Illuzórikus elemek a célkitűzésben ----- 191
2. Településszerkezeti adottságok - -- -- -192
3. Igazgatási változások hatása -------194
4. Az országos településhálózat-fejlesztési koncepció - 196
5. Demográfiai hullámzás hatása ------ 198
6. Az általános iskolák fejlesztése 1970-1985 - - - 199
7. Iskolarehabilitációs törekvések a 80-as évek közepén 216
- Összegezés, következtetések 219
- Mellékletek - -- -- -- -- -- -226
- Jegyzetek - -- -- -- -- -- - 234
E. Válogatott dokumentumok 1945-1986 ----- 241
I. Koalíciós időszak --------- - 243
II. Az iskolák államosítása 1948-1950 ----- 254
III. Tanácsi irányítás és tanügyigazgatás ----- 263
1. Az „50-es évek" - -- -- -- --263
2. Az „új szakasz", 56-os események és konszolidáció
évei (1954-1960) - -- -- -- -- 274
3. A 60-as évek, iskolareform, távlati fejlesztési terv 285
4. Iskolakörzetesítés a 70-es években, rehabilitáció a
80-as évek közepétől - -- -- -- - 294

Bernics Ferenc

Bernics Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bernics Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Közoktatás és tanügyigazgatás Baranya megyében Közoktatás és tanügyigazgatás Baranya megyében Közoktatás és tanügyigazgatás Baranya megyében

Néhány lapon ceruzás bejegyzés és jelölés látható.

Állapot:
2.640 Ft
1.320 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba