Bevezetés | 5 |
Az osztrák önkényuralom közoktatás-politikája (1849-1867) | 7 |
A népoktatás helyzetének alakulása | 9 |
A középfokú oktatás helyzete | 18 |
Közoktatási reformtervek a provizórium idején | 27 |
A közoktatás a dualizmus időszakában (1867-1918) | 37 |
Az alsó fokú oktatás fejlődése | 39 |
Eötvös művelődéspolitikai elvei és a népiskolai törvény | 39 |
Eötvös küzdelme a népiskolai törvény végrehajtásáért | 52 |
A népoktatás tartalma és az 1869-es tanterv | 58 |
A közoktatás-politika Eötvös halála után | 63 |
Az új népiskolai törvénytervezet és annak vitája | 73 |
Az 1905-ös népiskolai tanterv | 82 |
A középiskolai oktatás fejlődése | 93 |
Az 1883-as középiskolai törvény | 93 |
A közpiskolai tanterv és Kármán Mór tantervelméleti munkássága | 102 |
Vita a középiskolai oktatás reformjáról | 114 |
A munkásmozgalom harca a közoktatás demokratizálásáért | 130 |
A hazai munkásmozgalom közoktatási törekvései 1890-ig | 130 |
A szociáldemokrata párt népoktatási törekvései | 144 |
A szociáldemokrata párt népoktatási törekvéseinek hatása a pedagógusokra | 161 |
A hazai polgári pedagógia fontosabb elméletei | 171 |
A herbarti pedagógia és Kármán Mór munkássága | 172 |
A pedagógia mint tudomány. Jellege, felosztása | 176 |
A nevelés célja és feladatai | 179 |
A műveltség és a művelődés fogalma | 187 |
Az oktatás módszerei | 190 |
A személyiségpedagógia magyar elmélete | 200 |
A személyiség értelmezése és fejlődése | 202 |
A személyiséggé válás folyamata | 204 |
Iskolaszervezési és tantervi javaslat | 207 |
Az oktatás tartalma és módszere | 210 |
A nemzetnevelés elmélete és művelődéspolitikai programja | 214 |
A nemzetnevelés társadalmi és elméleti forrásai | 215 |
A korabeli közoktatás bírálata | 225 |
A közoktatás átalakításának programja | 228 |
A gyermektanulmányi mozgalom és Nagy László pedagógiája | 237 |
A gyermektanulmányozás kezdetei | 237 |
A Gyermektanulmányi Társaság tevékenysége | 243 |
Nagy László életútja | 246 |
A gyermektanulmány értelmezése | 250 |
Nagy László érdeklődéstana | 254 |
Az új didaktika körvonalai | 260 |
Az Új Iskola pedagógiai alapvetése | 268 |
Jegyzetek | 275 |