Bevezetés | 7 |
A nevelés mint bevezetés a társadalomba | 15 |
Társadalom és kultúra | 15 |
Társadalmi viszonyok | 15 |
Társadalmi struktúra | 19 |
Társadalmi folyamatok | 22 |
A társadalmi viszonyok intézményesülése: a kultúra | 28 |
Kultúra és társadalmi struktúra | 33 |
A szociális személyiség | 37 |
A személyiség fogalma | 37 |
A személyiség struktúrája | 38 |
Öröklés vagy környezet? | 41 |
A kultúra a személyiség kialakulásában | 44 |
A szocializációs folyamat | 47 |
A szocializáció mechanizmusai | 57 |
A szereptanulás fogalma | 58 |
A szereptanulás tartalma | 61 |
A szereptanulás módjai | 66 |
A szerepkonfliktus | 71 |
Jegyzetek | 76 |
A nevelés társadalmi tényezői | 83 |
Család | 84 |
A család a változó világban | 84 |
A család életmódja | 89 |
A család szocializációs funkciói | 94 |
A családi szocializáció zavarai | 98 |
Család és iskola | 101 |
Kortársak | 104 |
A kiscsoport | 104 |
A kortárscsoport mint szocializációs tényező | 107 |
A környék | 110 |
A környék mint földrajzi fogalom | 110 |
A környék mint szociológiai fogalom | 111 |
Csoportok és szervezetek a gyermek környezetében | 115 |
Az első munkahely | 117 |
A pályaalkalmazkodás mint szocializációs folyamat | 118 |
Az üzem mint a beilleszkedés kerete | 122 |
Beilleszkedés az üzem társadalmában | 125 |
Ifjúsági mozgalom | 129 |
A mozgalom "átmeneti jellege" | 129 |
Politikai szocializáció | 131 |
A mozgalom mint a politikai szocializáció kerete | 123 |
Tömegkommunikáció | 135 |
A tömegkommunikáció fogalma | 135 |
Szabad idő és a tömegkommunikációs "fogyasztás" | 137 |
A tömegkommunikációs "fogyasztás" másodlagos funkciója | 139 |
Jegyzetek | 140 |
Az iskola mint társadalmi szervezet | 147 |
A társadalmi szervezet | 147 |
A szervezetek történeti megjelentési formái | 147 |
Szervezetelmélet, szervezetkutatás, szervezetfejlesztés | 149 |
A szervezetek jellemzői | 153 |
A szervezetek típusai | 156 |
Az iskola mint szervezet | 157 |
A formális szervezet | 158 |
Egyén és szervezet | 165 |
Célkitűzések és kontrollmechanizmusok | 171 |
Az információ és a döntés útjai | 177 |
Konfliktusok | 180 |
Az iskola funkciói | 187 |
A funkció fogalma a szociológiában | 187 |
Az iskola hivatalos funkciói | 194 |
Az iskola tényleges funkciói | 197 |
Az iskola irányítása | 206 |
Jegyzetek | 211 |
Oktatásügy és társadalom | 217 |
Az oktatásügy mint szervezetrendszer | 218 |
Fölépítés | 219 |
Működés | 224 |
Fejlesztés | 231 |
Az emberi erőforrás fejlesztése | 236 |
Gazdasági növekedés | 236 |
Az emberi erőforrás | 237 |
Az oktatás gazdaságossága | 239 |
A gazdasági fejlődés trendvonala | 244 |
Társadalmi-gazdasági fejlődés és oktatástervezés | 246 |
Tehetségpotencia | 250 |
A tudás társadalmi elosztása | 252 |
A kultúra elemei és a társadalmilag érvényes tudás | 253 |
A tanítandó tudás és az iskolarendszer | 257 |
A tananyag fölépítése és az oktatási rendszer szervezeti folyamatai | 263 |
Az oktatásügy szervezeti folyamatainak társadalmi közöttsége | 267 |
Rekrutáció | 268 |
Szelekció | 272 |
Visszatartás | 278 |
Jegyzetek | 284 |
Tájékoztató irodalom | 289 |