Előszó
Mint ismeretes, hazánkban - többéves tudományos és miniszteriális előkészitő
munka után - 1968-ban a kormány elfogadta a közlekedéspolitikai koncepciót, a-
mely mintegy lo-15 éves keretben gondolkozva kijelölte közlekedésünk műszaki és
gazdasági fejlesztésének fő irányait, a közlekedés belső struktúrájának, aránya-
inak lényeges módositását. A közlekedésfejlesztési tevékenység azóta már a kon-
cepció realizálása jegyében folyik, igy a IV. ötéves terv közlekedésfejleszté-
si célkitűzései is a koncepció többé-kevésbé időarányos várható realizálását
tükrözik.
Ezt követően indult meg az 1985-ig szóló hosszutávu népgazdasági terv kidolgo-
zására irányuló széleskörű munka, amelynek fontos fejezetei a távolsági és vá-
rosi közlekedés fejlesztési terv-javasl8tait tartalmazzák.
E jelenleg még a tervkoncepció állapotában lévő munka máris számos tanulsággal
szolgált. így - többek közt - világossá tette, hogy a tudományos előrelátásnak
jóval nagyobb idő-intervallumot kell átfognia, mint valamely konkrét népgazda-
sági tervnek. Hasonló időtávlsti igényeket támaszt legújabban a KGST országok
gazdasági integrációját szolgáló tervező munka is.
Ez az előrelátás ma kielégitően biztositott a jelenlegi és 8 következő ötéves
terv közlekedésfejlesztési célkitűzéseit illetően, ami elsősorban a közlekedés-
politikai koncepciónak, illetőleg az azt megalapozó tudományos kutató munkának
köszönhető. Más a helyzet azonban az 1985-ig /illetőleg a legújabb elhatározás
szerint 1990-ig/ szóló hosszutávu tervkoncepció közlekedési fejezeteivel, amely-
nek kellő megalapozottsága - még ha több lehetséges változatot tartalmaznak is -
megkivánná az előrelátást legalább is az ezredfordulóig, több vonatkozásban pe-
dig azon is tul. Egy ilyen jövőkép birtokában sokkal nagyobb biztonsággal lehet-
ne megitélni főleg a terv infrastrukturális létesitményeinek létjogosultságát,
a fejlesztés fő irányainak helyességét, illetőleg ezt, hogy nem hiányzik-e a
tervből valami lényeges, olyan, aminek a megvalósitását a tervidőszak utáni idők
szükségletei már korábban megkövetelik. Röviden: a távolabbi időpontra kidol-
gozott jövőkép elsődleges gyakorlati haszna ma az lehet, hogy általa kritikai-
lag ellenőrizhetők konkrétebb, rövidebb időszakra szóló koncepciónk és terve-
ink.
Vissza