1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedésünk fejlődésének prognózisa 2000-ig I-II.

I.: A közlekedés müszaki fejlődése a legfejlettebb országokban (Átdolgozva a szakmai vita alapján)/II.: A közlekedés fejlődése Magyarországon (Átdolgozva a szakmai vita alapján)/Tanulmány/9-7005-T

Szerző
Budapest
Kiadó: Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 555 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 200 példányban, fekete-fehér ábrákkal és kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mint ismeretes, hazánkban - többéves tudományos és miniszteriális előkészitő
munka után - 1968-ban a kormány elfogadta a közlekedéspolitikai koncepciót, a-
mely mintegy lo-15 éves keretben... Tovább

Előszó

Mint ismeretes, hazánkban - többéves tudományos és miniszteriális előkészitő
munka után - 1968-ban a kormány elfogadta a közlekedéspolitikai koncepciót, a-
mely mintegy lo-15 éves keretben gondolkozva kijelölte közlekedésünk műszaki és
gazdasági fejlesztésének fő irányait, a közlekedés belső struktúrájának, aránya-
inak lényeges módositását. A közlekedésfejlesztési tevékenység azóta már a kon-
cepció realizálása jegyében folyik, igy a IV. ötéves terv közlekedésfejleszté-
si célkitűzései is a koncepció többé-kevésbé időarányos várható realizálását
tükrözik.
Ezt követően indult meg az 1985-ig szóló hosszutávu népgazdasági terv kidolgo-
zására irányuló széleskörű munka, amelynek fontos fejezetei a távolsági és vá-
rosi közlekedés fejlesztési terv-javasl8tait tartalmazzák.
E jelenleg még a tervkoncepció állapotában lévő munka máris számos tanulsággal
szolgált. így - többek közt - világossá tette, hogy a tudományos előrelátásnak
jóval nagyobb idő-intervallumot kell átfognia, mint valamely konkrét népgazda-
sági tervnek. Hasonló időtávlsti igényeket támaszt legújabban a KGST országok
gazdasági integrációját szolgáló tervező munka is.
Ez az előrelátás ma kielégitően biztositott a jelenlegi és 8 következő ötéves
terv közlekedésfejlesztési célkitűzéseit illetően, ami elsősorban a közlekedés-
politikai koncepciónak, illetőleg az azt megalapozó tudományos kutató munkának
köszönhető. Más a helyzet azonban az 1985-ig /illetőleg a legújabb elhatározás
szerint 1990-ig/ szóló hosszutávu tervkoncepció közlekedési fejezeteivel, amely-
nek kellő megalapozottsága - még ha több lehetséges változatot tartalmaznak is -
megkivánná az előrelátást legalább is az ezredfordulóig, több vonatkozásban pe-
dig azon is tul. Egy ilyen jövőkép birtokában sokkal nagyobb biztonsággal lehet-
ne megitélni főleg a terv infrastrukturális létesitményeinek létjogosultságát,
a fejlesztés fő irányainak helyességét, illetőleg ezt, hogy nem hiányzik-e a
tervből valami lényeges, olyan, aminek a megvalósitását a tervidőszak utáni idők
szükségletei már korábban megkövetelik. Röviden: a távolabbi időpontra kidol-
gozott jövőkép elsődleges gyakorlati haszna ma az lehet, hogy általa kritikai-
lag ellenőrizhetők konkrétebb, rövidebb időszakra szóló koncepciónk és terve-
ink.
Vissza

Tartalom

I. kötet
BEVEZETÉS 5
1. VASÚT 8
ö/ A konvencionális vasutak 8
b/ Nagysebességű, uj kötöttpályás közlekedési rendszerek 23
2. KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS 39
a/ A járműállomány és a motorizáció fejlődése 39
b/ A jármüvek műszaki fejlődése 48
c/ Uthálózatfejlesztés, utépités 69
% LÉGI KÖZLEKEDÉS 80
4. VIZI KÖZLEKEDÉS 95
a/ Tengeri hajózás 95
b/ Belvizi hajózás 104
5. CSŐVEZETÉKES SZÁLLÍTÁS 107
6. VÁROSI KÖZLEKEDÉS 113
a/ Urbanizáció - szuburbanizáció 114
b/ A városközpontok közlekedése 119
c/ Az utazási igények és a közlekedési munkamegosztás 123
d/ A városi és elővárosi közlekedés uj technikai eszközei 125
7. KONTÉNERIZÁCIO 154
MELLÉKLETEK 142
IRODALOM 253

II. kötet
1. A KÖZLEKEDÉSI SZÜKSÉGLETEKET ÉS A FEJLESZTÉSI
ERŐFORRÁSOKAT MEGHATÁROZÓ TÁRSADALMI-GAZDASÁGI
KÖRNYEZET 297
1. A nemzetközi feltételek 297
2. A nagytávlatú gazdasági fejlettség hazánkban 307
3. A demográfiai adottságok 311
4. Termelés, fogyasztás, életmód 318
5. Az urbanizáció, a regionális agglomerációk köz-
lekedési konzekvenciái 323
II. A VÁRHATÍ SZEMÉLY- ÉS ÁRUSZÁLLÍTÁSI SZÜKSÉGLETEK
ÉS A KÖZLEKEDÉSI ÁGAZATOK KÖZÖTTI FORGALOMMEGOSZ-
LÁS 326
1. A közlekedés népgazdasági kapcsolatai 326
2. A személyszállitási szükségletek prognózisa 327
3. Az áruszállitáai szükségletek prognózisa 342
III. KÖZLEKEDÉSI RENDSZERÜNK FEJLŐDÉSE AZ EZREDFOR-
DULÓIG 352
1. Vasúti közlekedés 352
A/ A konvencionális vasúti közlekedés 352
a/ A vasúti közlekedés távlati feladatainak alaku-
lása 352
b/ A műszaki fejlődés fő irányai 355
c/ Nagysebességű uj kötöttpályás rendszerek 366
2. Közúti közlekedés 369
A/ A közúti közlekedés távlati feladatainak és jár-
műparkjának alakulása 369
a/ Személyszállítás 369
b/ Áruszállitás 373
c/ A közúti motorizáció társadalmi hatása 375
d/ A járműfenntartási igények 379
e/ A közúti közlekedés energia-igénye 380
B/ A közúti jármüvek technikai fejlődése 380
C/ A közúti pálya jövője 388
a/ A várható fejlődés általános jellemzői 388
b/ Az úthálózat várható forgalma és helyzete 390
c/ Az úthálózat műszaki jellemzői és s forgalom-
szabályozás 405
d/ Az útpálya épitése és fenntartása 409
3. Légi közlekedés 411
a/ A magyar légiforgalom várható fejlődése 411
b/ A külföldi légitársaságok magyarországi forgal-
ma 423
c/ Repülőtérfejlesztés 424
4. Vizi közlekedés 429
a/ A várható fejlődés általános jellemzői és fői-
rányai 429
b/ Belvízi és tengeri szállításunk várható telje-
sitményei 437
c/ Vizi közlekedésünk hajópark- és egyéb eszközigé-
nyei 441
d/ Vizi közlekedésünk struktúrájának várható alaku-
lása 444
5. Csővezetékes szállítás 446
6. Városi közlekedés 456
A/ A városi közlekedés fejlődését meghatározó főbb
tendenciák 456
B/ Budapest és környéke közlekedésének várható fej-
lődése 469
a/ A tömegközlekedés 469
b/ A közúti közlekedés 475
C/ A vidéki városok közlekedésének várható fejlődése 492
D/ A városi közlekedés fejlődésére vonatkozó alapve-
tő megállapítások 493
7. Kombinált fuvarozás, egységes szállítási lánc, kon-
ténerizáció 499
IV. TOVÁBBI KUTATÁSRA, ILLETŐLEG RÉSZLETESEBB KIDOLGO-
ZÁSRA JAVASOLT TÉMÁK 507
MELLÉKLETEK 510
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem