1.060.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési üzemtan I.

Szerző
Győr
Kiadó: Széchenyi István Egyetem-Universitas-Győr Kht.
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 276 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Közlekedési üzemtan a SZE közlekedésmérnök szakos hallgatói számára kötelezően előírt szaktárgy, amelyet két egymást követő félévben adnak elő a Közlekedési tanszék oktatói.
A Közlekedési... Tovább

Előszó

A Közlekedési üzemtan a SZE közlekedésmérnök szakos hallgatói számára kötelezően előírt szaktárgy, amelyet két egymást követő félévben adnak elő a Közlekedési tanszék oktatói.
A Közlekedési üzemtan tárgy keretében a közlekedés üzemtani ismereteit hat fő témakörben tárgyaljuk:
• általános közlekedés-üzemtani ismeretek,
• közúti forgalomtechnika,
• hajózási üzemtan,
• közúti közlekedési üzemtan,
• vasúti közlekedési üzemtan,
• légi közlekedési üzemtan.
A Közlekedési üzemtan I. jegyzetben a távoktatási tagozatos hallgatók részére az általános közlekedés-üzemtani ismereteket, a közúti forgalomtechnikát és a hajózási üzemtant adjuk közre.
A jegyzet általános közlekedés-üzemtani részében - alapozva a Közlekedéstan című tárgyban tanultakra - az egységes értelmezés érdekében először áttekintjük és összefoglaljuk a legfontosabb közlekedési fogalmakat. Ezt követi a közlekedés rendszerszemléletű értelmezése, egységbe foglalása. A harmadik fejezetben a forgalommal kapcsolatos általános kérdésekkel foglalkozunk, majd a közlekedési üzemekben (vállalatoknál) alkalmazott üzemtani mutatókat ismertetjük. Az általános üzemtani részt a közlekedés teljesítőképességének a tárgyalásával zárjuk.
Az általános közlekedési üzemtanban a közlekedésüzemi ismereteket az egyes közlekedési alágazatok sajátosságaitól elvonatkoztatva, a közös elvi alapokat keresve kíséreltük meg tárgyalni. Ez sok esetben nehézségekkel járt, különösen ami a 4. fejezetet illeti, ahol az egyes alágazatokban alkalmazott, azonos jellegű mutatókra közös (általános) fogalom- és jelölésrendszert kellett felállítani. Vissza

Tartalom

Bevezető 11
A RÉSZ: ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ÜZEMTAN 13
Jelölések az A részben 14
1. Közlekedéstani alapvetés 19
1.1. A közlekedés fogalma 19
1.2. A közlekedés technikai tényezői 21
1.2.1. A pálya 21
1.2.2. A jármű 24
1.2.3. A hajtóerő 27
1.2.4. A kiszolgáló létesítmények és berendezések 29
1.3. Közlekedési módok, szállítási technológiák 30
1.3.1. A közlekedés osztályozása 30
1.3.2. Szállítási technológiák 35
1.4. A közlekedés mennyiségi és minőségi jellemzői 38
1.5. A szállítási statisztika szakkifejezései és a szakkifejezések magyarázata 42
1.6. A közlekedéstudomány 44
2. A közlekedési rendszer 47
2.1. Rendszerelméleti alapok 47
2.1.1. A rendszerelmélet 47
2.1.2. A rendszer fogalma és jellemzői 51
2.2. A közlekedés mint rendszer 56
2.3. A közlekedési vállalkozás (vállalat) rendszerszemléletű értelmezése 60
2.3.1. A közlekedési vállalat környezete 61
2.3.2. A közlekedési vállalat rendszermodellje 62
2.3.3. A közlekedési vállalat struktúrája 64
2.3.4. A szállítási folyamat 68
3. A forgalom 71
3.1. Áru-, utas- és járműáramlatok 71
3.2. A forgalom 72
3.2.1. A forgalom fogalma, osztályozása 72
3.2.2. A járműforgalom mértéke 74
3.2.3. A járműforgalom mérése, előrejelzése 76
4. A közlekedési vállalat üzemi mutatószámai 79
4.1. A forgalmi rendszer 79
4.1.1. A járművek tulajdonságai 80
4.1.2. A szállított áruk 84
4.1.3. A szállított utasok 84
4.1.4. Megtett távolság 85
4.1.5. Az időtartamok 86
4.2. A járműpark természetes mutatói 87
4.2.1. A járműpark darabszáma 87
4.2.2. A járműpark szállítóképessége 87
4.2.3. A járműpark motorteljesítménye 88
4.2.4. A járműpark által elszállított árumennyiség 89
4.2.5. A járműpark által elszállított utasok mennyisége 89
4.2.6. A járműpark által megtett távolság 89
4.2.7. A járműpark állapotának (tevékenységeinek) időtartamai 91
4.3. Az átlagos járműállomány mutatói 92
4.4. A szállítóképességgel súlyozott időtartam 93
4.5. Az üzemi teljesítmény 96
4.5.1. Az áruszállító járműpark üzemi teljesítménye 97
4.5.2. A személyszállító járműpark üzemi teljesítménye 98
4.6. A szállítási teljesítmény 98
4.6.1. Az áruszállító járműpark szállítási teljesítménye 99
4.6.2. Az utasszállító járműpark szállítási teljesítménye 99
4.7. Az időtényezők 100
4.8. Az átlagos dinamikus szállítóképesség 102
4.8.1. Az átlagos dinamikus raksúly 103
4.8.2. Az átlagos dinamikus utasbefogadó-képesség I03
4.9. Az átlagos dinamikus terhelés 104
4.10. A raksúlykihasználás és a férőhely-kihasználás I04
4.10.1. A raksúlykihasználás I05
4.10.2. A férőhely-kihasználás 107
4.11. Az átlagos menetsebesség 108
4.11.1. Az átlagos menetbeli sebesség 108
4.11.2. Az átlagos rakott menetsebesség 109
4.12. Az átlagos szállítási távolság 11
5. A közlekedés teljesítőképessége 111
5.1. A kapacitás fogalma 111
5.2. Az áruszállítási kapacitás meghatározása 115
5.2.1. A kapacitásformula 115
5.2.2. Az időalap-kihasználás 117
5.2.3. A kapacitás teljesítménynormája 118
5.2.4. A kapacitás formula alkalmazása 119
5.3. A pályakapacitás 121
5.4. A helyi tömegközlekedés teljesítőképessége 122
5.4.1. A teljesítőképesség meghatározása 122
5.4.2. Az alkalmazási határok fogalma és értelmezése 124
5.5. Teljesítményfüggvények 127
5.6. A kapacitáskihasználási index 130
5.7. A kapacitástartalékok 132

B RÉSZ: KÖZÚTI FORGALOMTECHNIKAI ALAPOK 135
6. A gépjárműforgalom főbb jellemzői és összefüggései 137
7. A forgalom általános jellemzése 139
8. A forgalom helyi és időbeni alakulásának jellemzése 141
8.1. A forgalomnagyság 143
8.2. A forgalomsűrűség 144
8.3. A sebességeloszlás 145
8.4. A követési idő 149
8.5. A követési távolság 150
9. A gépjárműforgalom felvétele 153
9.1. A forgalom időbeli ingadozása, a forgalom jellege 153
9.2. A tervezés alapjául szolgáló forgalom 155
9.3. A forgalomfelvétel módszerei 156
9.3.1. Keresztmetszeti forgalomfelvételi módszerek 157
9.3.2. Célforgalmi forgalomfelvételi módszerek 159
10. A kerékpárosközlekedés 165
11. A gyalogosközlekedés 167
12. Parkolásgazdálkodás 169
13. Közúti csomópontok 171
13.1. A közúti csomópontok fajtái 171
13.2. A csomópontok forgalomszabályozása 171
13.3. Jelzőlámpás forgalomirányítás -
13.3.1. Csomópontok különálló jelzőlámpás forgalomirányításának tervezése 175
13.3.2. Összehangolt forgalomirányítás tervezése 180
14. A tömegközlekedés előnyben részesítése 183
15. A közúti forgalombiztonság 189
15.1. A gépjárművek forgalombiztonsági értékelése 189
15.2. Az emberi szervezet forgalombiztonsági értékelése 189
15.3. A környezet forgalombiztonsági értékelése 192
15.4. A forgalombiztonság fokozásának lehetőségei 192
C RÉSZ: HAJÓZÁSI ÜZEMTAN 195
Jelölések a C részben 196
16. A hajózás technikai eszközei, létesítményei 199
16.1. A vízi utak 199
16.2. A vízi járművek 201
16.2.1. A vízi járművek típusai 201
16.2.2. A hajók főméretei 205
16.3. A kikötők 209
16.3.1. A kikötők funkciója 209
16.4. A kikötők osztályozása 210
16.4.1. A kikötők infrastruktúrája 212
16.4.2. A hazai kikötőhálózat főbb jellemzői 214
17. Hajózási módok 217
17.1. Belvízi hajózás 217
17.1.1. Vontatóhajózás 217
17.1.2. Tolóhajózás 218
17.1.3. Önjáró hajózás 219
17.2. Folyamtengeri hajózás 219
17.3. Tengeri hajózás 220
17.3.1. Szabadhajózás 221
17.3.2. Vonalhajózás 221
17.3.3. Speciális hajózás 222
18. A hajózási és a kikötői üzem 225
18.1. A hajózási üzem 225
18.1.1. Hajózási társaságok 225
18.1.2. Az operatív üzemirányító rendszer 229
18.1.3. Az operatív üzemirányítási folyamat 232
18.1.4. A vízi szállítási folyamat 234
18.2. A kikötői üzem 240
18.2.1. A kikötő mint rendszer 240
18.2.2. A kikötői üzem irányítása 242
19. A hajózás teljesítőképessége 249
19.1. A folyami áruszállító hajópark kapacitása 249
19.2. A kapacitásformula egyes tényezőinek a meghatározása 252
19.3. A kapacitáskihasználhatóság tényezőinek meghatározása 255
19.4. A hajópark szállítási kapacitásának a kiszámítása 258
19.5. A kapacitáskihasználási index számítása 259
20. A hajózás üzemi mutatószámai 261
20.1. A belvízi hajózás előnyei és hátrányai 261
20.2. A hajózás részvétele a közlekedési munkamegosztásban 264
20.3. A vízi közlekedés hajóállománya és teljesítményeinek megoszlása 267
20.4. A vízi közlekedés üzemi mutatói 276
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem