Előszó
A közlekedés egy társadalom életében, a nemzetgazdaság szerkezetében rendkívül fontos és nélkülözhetetlen szerepet tölt be. Semmilyen más módon nem helyettesíthető. A közlekedés a személyszállítási igények kielégítésével, de az áruszállítási feladatok teljesítésével is szolgáltatásokat kínál.
Szerte a világon közismert tény, hogy azon szolgáltatások fogyasztása iránt növekedik a kereslet, amelyek piacképesek. Egy szolgáltatás akkor piacképes, ha jó minőségű, megfelel a fogyasztó és a piac elvárásainak, vonzó, kedvező árfekvésű, valamint a hozzátapadó további szolgáltatások minősége is garantált. Minderre jó példa a közlekedés magas fokon megvalósított biztonsága, a szállítási szolgáltatások megbízhatósága és minőségének magas színvonala. A balesetveszélyes, lassú, pontatlan szállítás, a hiányzó információszolgáltatás, a helytelen közönségszolgálati módszerek és eljárások, a közlekedési alágazatok hiányzó együttműködése mind-mind beépülnek a szolgáltatás (söt a szállított termék) minőségébe, lerontva annak piaci esélyeit.
Egy ország életében a műszaki fejlesztésnek ezért nem csupán a termékek előállítására, a gyártásra kell összpontosítania, hanem megfelelő aránytartással a közlekedésre, ill. azon belül a közlekedési infrastruktúrára is. Csak így kerülhető el, hogy a közlekedés megrekedjen egy alacsony műszaki színvonalon és a szolgáltatások (termékek) minőségét kedvezőtlenül befolyásolja, amelynek végzetes eredménye - az eladhatatlan termékek miatt - a termelési szerkezet avulása, az ilyen termelés védelme érdekében pedig a fogyasztók erőszakos manipulálása, a fogyasztás korlátozása és a hiánygazdálkodás terjedése.
A magyar közlekedésnek átfogó és nagyarányú fejlesztésre van szüksége ahhoz, hogy valóban európai színvonalon működhessen. A fejlesztést többek között a technikai rendszer elemei között, arányos ráfordítások mellett kell megvalósítani A közlekedés technikai elemeiről a hallgatók által megszerzett alapvetően fontos ismeretek (célok, feladatok, osztályozási szempontok, szerkezeti felépítés, működés, meghibásodás, fenntartási módszerek stb.) segítik e feladatoknak a megoldását, a törvényszerűségek megértését, valamint a jövő mérnökei szemléletének serkentését.
Egy ország közlekedését (a vasúti, közúti, vízi, légi közlekedési alágazatok együttes számbavételével) mindig komplex rendszerként kell kezelni. E rendszertől, elméletileg és indokolt esetben a csővezetékes szállítást le lehet választani.
A Széchenyi István Főiskola Közlekedésmérnöki szakán a közlekedési infrastruktúrával és technikai elemekkel kapcsolatos alapismeretek, a Közlekedési technika c, tantárgy keretében, integrált módon kerülnek oktatásra. A tantárgy számol a természettudományi és mérnöki alapok - hallgatók által - elsajátított ismereteivel, a későbbi szakmai tárgyak ismeretanyagainak tanulmányozásához pedig megfelelő segítséget nyújt. Mindemellett valamennyi főiskolai hallgató előképzettség nélkül is tanulmányozhatja e jegyzet anyagát, mert így számos, gyakorlatban is hasznosítható ismeretre tehet szert a közlekedéssel kapcsolatban.
Vissza