Glatz Ferenc: Utak és közlekedés | 9 |
A közösségről és az érintkezéskulturáról | 9 |
Mozgásrádiuszunkról és ismeretrádiuszunkról | 9 |
A múltszemlélet önkritikájáról | 10 |
A rendszerszemlélet a kutatásban | 10 |
A közlekedés kihatása a társadalomra | 11 |
Közlekedés és állam | 12 |
Közlekedés az európai integráció korában | 13 |
A közlekedés humán szempontjairól | 13 |
Michelberger Pál: Közlekedésünk és távlatai az ezredfordulón | |
Helyzetkép | 15 |
A fejlesztési célok meghatározása | 19 |
A kutatások eredményei | 21 |
Általános közlekedésfejlesztés | 21 |
Vasúti közlekedési infrastruktúra | 26 |
A közúti közlekedési infrastruktúra fejlesztése | 27 |
A városi (helyi) közlekedési infrastruktúra fejlesztése | 28 |
A közlekedési infrastruktúra és az informatika | 29 |
Logisztikai rendszerek fejlesztése | 30 |
Rendszerfejlesztés és európai távlatok | |
Ruppert László: Az átalakuló kelet-közép-európai közlekedés és a magyar közlekedés várható fejlődése | 33 |
A közlekedési igény és a gazdaság kapcsolata | 33 |
Teljesítmények és közlekedési munkamegosztás | 37 |
Áruáramlási irányok Magyarországon | 41 |
A közlekedési módok struktúraváltozása | 45 |
Változások a közlekedési infrastruktúrában | 49 |
Közlekedésbiztonság és környezetvédelem | 50 |
A szállítási igények alakulása Magyarországon | 52 |
Michelberger Pál: A közlekedés hatása az ipar feladataira | 55 |
Megfontolások egy lehetséges gazdaságpolitika kialakításához | 57 |
A közlekedés az EU-csatlakozás tükrében | 60 |
A közlekedés mélyebb összefüggései, amelyek befolyásolják az ipari feladatokat | 62 |
Az ipar főbb feladatai a közlekedés fejlesztésében | 66 |
Összefoglalás | 71 |
Tánczos Lászlóné: Eurokompatibilis közlekedési infrastruktúra - elvárások és lehetőségek | 73 |
Az átmeneti időszak változásai | 75 |
Agenda 2000 | 76 |
A transzeurópai közlekedési hálózatok, kapuk, közlekedési folyosók | 77 |
Magyarország geopolitikai adottságai és az illeszkedési feltételek | 78 |
Finanszírozási lehetségek | 79 |
Feladatok | 87 |
Mészáros Péter: A fenntartható mobilitás felé | 91 |
Hatótényezők, konfliktuspontok és közlekedéskörnyezet | 92 |
Környezeti alapelvek - közlekedési vonatkozások | 95 |
A fenntartható fejlődés stratégiája a közlekedésben | 95 |
A fenntartható mobilitás felé - környezeti feltételek | 99 |
Kapcsolódó feladatok, preferenciák | 107 |
Michelberger Pál: Irányzatok a közlekedési szakemberképzésben | 109 |
Az oktatás világválsága | 109 |
A közlekedésmérnök-képzés problémái | 113 |
Rendszerek és fejlesztési kérdések | |
Kövesné Gilicze Éva: A városi közlekedési infrastruktúra és a minőség kapcsolatrendszere | 121 |
Városi személyközlekedési igények térbeni-időbeni minőségi kritériumok alapján | 121 |
A városi tömegközlekedési rendszer minőségi jellemzői | 124 |
A minőséggel kapcsolatos alapvető térbeni-időbeni hatásmechanizmusok | 128 |
A tömegközlekedési minőség javítása | 132 |
Melléklet | 139 |
A modell alkalmazási folyamata | 140 |
Városi forgalmi körzetek és kapcsolatok értékelése minőségi kritériumok alapján | 141 |
Gordos Géza: Közlekedésinformatika az információs társadalom perspektívájából | 143 |
Az informatika átalakuló értelmezése | 143 |
Az információs társadalom | 144 |
A közlekedési telematika néhány jellemző vonása | 146 |
Környezetvédelem és közlekedési telematika | 150 |
Néhány következtetés | 150 |
Fi István: Az intelligens forgalomszabályozás alkalmazhatósága a magyar közúthálózaton | 151 |
Általában az intelligens szabályozásról | 151 |
Az intelligens szabályozás európai háttere | 152 |
Az intelligens szabályozás mai magyarországi helyzete | 152 |
Az intelligens szabályozás távlatai | 161 |
Köves Gábor: A szárazföldi közlekedési infrastruktúra telematikai szempontú fejlesztése | 163 |
A telematikai rendszerek közlekedési célú csoportosítása | 163 |
A telematikai rendszerek alapfunkciói, alkalmzási és felhasználási területei | 165 |
Kollektív és egyéni, nyitott és zárt rendszerek | 171 |
Formák és végrehajtási lehetőségek | 173 |
A telematikai rendszer használata és keretei | 180 |
Bényei András: A közúti közlekedés fejlesztése az eurokonform tervezési irányelvek bevezetésével | 187 |
A helyi közutak és az országos közutak átkelési szakaszainak és létesítményeiknek tervezése | 187 |
A közúti forgalom mérséklése | 195 |
A körforgalmú csomópontok | 202 |
A körforgalmi csomópontok alkalmazásának szempontjai | 204 |
Körforgalmú csomópont vagy jelzőlámpás forgalomirányítás - javaslat az alkalmazásra | 208 |
Előzési szakaszok tervezése | 210 |
Tarnai Júlia: Logisztikai központok | |
A logisztikai központok létesítésének háttere | 213 |
Változatok a logisztikai központok kialakítására | 214 |
A logisztikai központok szolgáltatásai | 216 |
A logisztikai központok létesítésének kihatásai | 219 |
Logisztikai/áruforgalmi központok hazai létesítése | 224 |
A kötet szerzői | 235 |
Függelék | |
A Közlekedés és technikai infrastruktúrája című kutatási program keretében készült tanulmányok | 239 |
A közlekedés és technikai infrastruktúrája című kutatási program keretében rendezett tudományos tanácskozások | 241 |