Előszó
Sziasztok!
Ugye emlékeztek? Legutóbb a segédmotoros kerékpár felépítésével és működésével ismerkedtünk meg. Akkor már kiderült, hogy a jármű biztonságos vezetéséhez ezek a tudnivalók segítséget nyújtanak, de nem elégségesek. A vezetési feltételek teljesítéséhez, a járművezetői igazolvány megszerzéséhez alapvető fontosságú a KRESZ ismerete, a járművezetés elméletének elsajátítása és maga a vezetési gyakorlat.
Jó, jó! Álljunk meg egy kicsit! - mondhatjátok. Rendben van. A járművezetés elméletére és a vezetési gyakorlatra biztosan szükség lesz. De minek a KRESZ? Eddig is, a gyalogos közlekedésre és a kerékpározásra felkészülve, a KRESZ-ben foglalt szabályokkal foglalkoztunk. Lehet ezek után ebből még valami újat tanulni?
Ezt a kérdést magam is feltettem apunak, amikor a járműtechnikai alapok áttekintésének a végére értünk és mindjárt, lelkesen nekilátott volna a KRESZ szabályok ismertetésének.
- Apu, most miért erről beszélsz? A kerékpározásnál már tanultunk az elindulásról, az úton haladásról, a kikerülésről, az előzésről és sorolhatnám hosszan a különböző szabályokat.
- Ez mind igaz - válaszolta. Elismerem, hogy a szabályok egy része, amit hallani fogsz tőlem, nem mind jelentenek számodra újdonságot. Mégis alig ismersz majd rájuk, mert most a segédmotoros kerékpár és egyáltalán a motoros járművek szempontjából vizsgáljuk a vezető teendőit, valamint kötelezettségeit.
- Mit értesz ezen? - kérdeztem indulatosan. Ne húzzuk fölöslegesen az időt!
- Fölöslegesen, időhúzás Te komolyan gondolod ezt, Bence? - kérdezte megnyúlt arccal és megütközve apu. Ritkán láttam ilyennek, és rögtön tudtam, hogy elhamarkodott voltam.
- Először arra kérlek Bence, hogy ne legyél indulatos, mert ez az élet egyetlen területén sem segít, a közlekedésben pedig kifejezetten káros hatású. Inkább gondoljuk együtt végig az egészet. Emlékezz vissza a járműtechnikai alapoknál tanultakra! Ránézéssel megállapítható, hogy a kerékpár és a segédmotoros kerékpár között van ugyan hasonlóság, de alapvetően mégis különbözik egymástól a két jármű. A segédmotoros kerékpárba beépített erőgép következtében mások a menetdinamikai hatások. Jobban gyorsul, hatásosabb a fékberendezése, nagyobb a tömege, irányjelzővel, féklámpával, távolsági fényszóróval stb. lehet ellátva. Mindezek azt jelentik, hogy a szabályokat ezekre a körülményekre figyelemmel kell alkalmazni.
- Arra gondolsz Apu, hogy az eddig tanultakat ki kell egészíteni, és más szempontból is indokolt vizsgálni a szabályokat?
- Igen, pontosan erről van szó. Egyes szabályokat nyomatékosítani szükséges a biztonságos motorozáshoz és meg kell magyarázni, hogy adott közlekedési helyzetben hogyan kell alkalmaznia azokat egy segédmotoros kerékpárosnak. Tudod, egy kicsit mást jelent motoros járművel a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet megközelíteni, a vasúti átjárón áthaladni, irányt jelezni, elindulni, előzni - és sorolhatnám a többi szabályt, mint kerékpárral. Az új, ide vonatkozó szabályok elsajátítása szintén nélkülözhetetlen. Ahhoz pedig, hogy járművet vezethess, mindebből vizsgáznod kell.
Beszélgetésünkből - láthatjátok - megint kiderült, hogy apunak igaza volt. Ezenkívül a segédmotoros kerékpározásra felkészítő tanfolyam tematikája szintén meggyőzött arról, hogy csak a biztos tudás nyújthat mindannyiunk számára védelmet a balesetekkel szemben.
Tehát tartsatok velem! Vágjunk bele a segédmotoros kerékpározás közlekedési ismereteinek megtanulásába.
Vissza