1.059.673

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési földrajz

Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem/Kézirat/A II. évfolyam közlekedési-szakos d. e. és a II. évfolyam közlekedési-szakos esti-levelező hallgatók részére

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 211 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 129 példányban. Tankönyvi száma: J 10-813.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közlekedés-szakos közgazdászok képzése nem nélkülözheti a közlekedésföldrajz anyagának megismerését, oktatását. A jegyzet ennek érdekében készült. A tananyag összeállításánál két fő szempont volt... Tovább

Előszó

A közlekedés-szakos közgazdászok képzése nem nélkülözheti a közlekedésföldrajz anyagának megismerését, oktatását. A jegyzet ennek érdekében készült. A tananyag összeállításánál két fő szempont volt irányadó: Megismertetni a hallgatókat olyan általános közlekedésföldrajzi alapismeretekkel, amelyek szükségesek annak megértéséhez, hogy az egyes országok közlekedési hálózata, annak ágazatai hogyan és milyen tényezők hatása alatt jött létre. Ennek ismertetését szolgálja a jegyzet első része, amely a közlekedés általános földrajzi problémáit taglalja.
A második rész a másik szempontot képviselve viszont az egyes közlekedési ágazatok földrajzát tárgyalja világméretekben és a Föld nagy regionális egységei alapján csoportosítva.
A tárgy oktatásának célja a közlekedés-szakos hallgatóknak olyan speciális gazdaságföldrajzi-közlekedésföldrajzi ismeretek nyújtása, amelyek szükségesek mind a forgalom, mind a hálózat létesítésének munkaterületein. A jegyzet mindazon anyagokra alapoz, amelyeket a hallgatók az I. évfolyam első félévében az Általános gazdaságföldrajz és a második félévben Magyarország gazdaságföldrajza c. tárgyakban elsajátítottak. E jegyzet tematikája már számolt azzal, hogy az I. évben 1973-tól új tankönyv alapján kerül az általános gazdaságföldrajz oktatásra és így át kellett venni olyan anyagrészeket, amelyek abban nem kerülnek oktatásra, de a közlekedés-szakos hallgatóknak szükségesek.
A közlekedés főbb ágazatainak a közlekedés feladatából kiindulva széleskörű nemzetközi kapcsolatai vannak, ezért nem elegendő a közlekedésföldrajzi ismereteknek nemzeti kereten belüli tárgyalása. Ennek eleget tesz a jegyzet anyaga. Természetesen elsősorban azokat a nemzetközi kapcsolatokat kívánjuk feltárni, amelyek a magyar közlekedési hálózatnak a nemzetközi hálózattal való kapcsolatait biztosítják, de azon túlmenően Európa és a világ közlekedésének összefoglaló ismereteit is nyújtja.
A jegyzet nem tekinthető egy olyan törekvésnek, amely a közlekedésföldrajznak, mint a földrajz, elsősorban a gazdaságföldrajz ágazatának tehát mint résztudománynak a mai nemzetközileg elért tudományos eredményeinek összefoglalását adja. Elsősorban praktikus oktatási anyag és nem egy tudomány eredményeinek regisztrálása. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
A) A KÖZLEKEDÉS ÁLTALÁNOS TERMÉSZETI ÉS GAZDASÁGFÖLDRAJZI PROBLÉMÁI 7
I. A KÖZLEKEDÉS MINT A FÖLDRAJZI MUNKAMEGOSZTÁS ESZKÖZE A TERMELŐERŐK TERÜLETI ELHELYEZÉSÉNEK ELEME 7
1. A közelkedésföldrajz tárgy- és feladatköre 7
2. A szállítások térbeli osztályozása, szállítást távolságok 10
3. A szállítások forrásainak térbeli elhelyezkedése 13
4. A szállítás hatása a termelőerők területi elhelyezésére. 20
II. A TERMÉSZETFÖLDRAJZI KÖRNYEZET ÁLTALÁNOS ÉRTÉKELÉSE A KÖZLEKEDÉS SZEMPONTJÁBÓL 24
1. A vízszintes tagoltság és a közlekedés kapcsolata 24
2. A függőleges tagoltság és a közlekedés kapcsolata 27
3. A földfelszín vizelnek hatása a közlekedésre 31
4. Az éghajlat és az Időjárás hatása a közlekedésre 33
5. A földrajzi helyzet és a földrajzi fekvés értékelése a közlekedésföldrajz szempontjából 33
6. A közlekedés hatása a természetföldrajzi környezetre 37
III. A KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATOK TÉRBELI PROBLÉMÁI 41
1. A pálya mint a hálózat alapvető eleme 41
2. A közlekedési hálózat általános tulajdonságai 45
3. A közlekedési hálózat kialakulására ható tényezők 53
4. A közlekedési hálózat formál, típusai 5.9
B) A KÖZLEKEDÉS FŐBB ÁGAZATAINAK FÖLDRAJZA 65
IV. VIZIKÖZLEKEDÉS 65
1. Belvízi hajózás 65
2. Tengerhajózás 79
a) A tengerhajózás természeti feltételei 81
b) A kikötők funkciók, típusai 88
c) A világ kereskedelmi hajóparkjának technikai fejlődése és országonkénti megoszlása 96
d) A tengerhajózás forgalma, főbb útvonalai és kikötői 101
V. A SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS FŐBB ÁGAZATAINAK FÖLDRAJZA 121
1. A vasúti közlekedés 121
a) A vasúti közlekedés és a természetföldrajzi környezet kapcsolata 122
b) A vasúti közlekedés műszaki és hálózati fejlődése 124
c) Európa vasúti földrajza 136
d) Ázsia vasúti hálózata 159
e) Afrika vasútjai 165
f) Észak-Amerika vas utjai 168
g) Közép-Amerika vasútjai 173
h) Dél-Amerika vasútjai. 174
i) Ausztrália vasútjai 177
2. Közúti közlekedés 178
a) A gépkocsi közlekedés jelentősége és fejlődése 179
b) A közúti közlekedés főbb nemzetközi útvonalai 185
VI. LÉGIKÖZLEKEDÉS 189
1. A Légiközlekedésre ható természetföldrajzi tényezők 195
2. A légiközlekedés kialakulása és műszaki fejlődése 196
3. A légiközlekedés főbb útvonalai és csomópontjai 203

Dr. Bora Gyula

Dr. Bora Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Bora Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.