1.056.329

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési alkalmazott operációkutatás

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 177 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 253 példányban. Tankönyvi száma: J7-686.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az operációkutatás (röviden OK) a rendszerek működésének (operációjának) és fejlesztésének elemzésével és eredményessé tételével foglalkozván a kibernetika egyik ismereti tartománya,- fejezete.... Tovább

Előszó

Az operációkutatás (röviden OK) a rendszerek működésének (operációjának) és fejlesztésének elemzésével és eredményessé tételével foglalkozván a kibernetika egyik ismereti tartománya,- fejezete. Jándy meghatározása szerint az OK általában matematikai modellben vizsgálja valamely gazdasági, technológiai vagy egyéb szervezet, rendszer struktúráját, működésének illetve fejlődésének folyamatát, hogy azok hatékonysági optimumát meghatározhassa. Tömören az OK a döntések matematikai megalapozásával foglalkozik (1).
Az OK szorosan kapcsolódik a kibernetikához, mert ahhoz, hogy az optimális döntésre következtethessünk, rendszerint sok paramétertől való ismételt függéseiket elektronikus számítógépre kell programozni, így fokozatosan beleépül a közlekedési üzemtanokba, amikor ott tiszta matematikai modelltípusait alkalmazza. Jelen tanulmánynak éppen ez az alkalmazás a feladata és-pedig arra a célra, hogy a modellek egy összefüggő folyamatba legyenek összekapcsolva: a városi közlekedés tervezését választottuk, de ezen végigmenve az egyes modelleknél a közlekedés többi területét is megkíséreljük érinteni.
Az optimális döntés az, amely a szervezet egésze szempontjából a kitűzött komplex célok közös, leghatékonyabb, legkedvezőbb megoldására irányul. Ez a vizsgálat lehetőleg matematikai modellek segítségével történik, amely modell a vizsgálat tárgyának, összefüggéseinek célszerű absztrakció, egyszerűsítés útján való leképezése és a tanulmányozások során magyarázatot hivatott adni arra, hogy az alkalmasan megválasztott paraméterek változása hogyan hat ki a többi lényeges jellemzőre.
Különösen az OK gépesített fázisához meg kell tehát adni a végzendő feladat zárt algoritmusát, amely egyértelmű matematikai szabályrendszer és megmutatja a számítás lépéseinek egymásutánját a feltételektől a feladat megoldásáig.
A modellben szereplő tényezők összefüggése lehet a klasszikus matematika eszközeivel egyértelműen számítható: determinált, vagy ennél mind gyakoribb eset, hogy a modell változói valószínűségi változók, amelyek matematikai statisztikai összefüggésekhez vezető nagyszámú mérés alapján azután bizonyos valószínűségi hibahatárokon belüli következtetést tesznek lehetővé. A gépi feldolgozást azonban nem csupán a sztochasztikus jelenségek jellemzésére szükséges nagyszámú mérés indokolja, hanem a determinisztikus programozások igen nagyszámú alternatívája is. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
Az OK alkalmazása a közlekedésben 3
Közlekedés jellemzői, célja és követelménye 4
HÁLÓTECHNIKA ALKALMAZÁSA A KÖZLEKEDÉSBEN 7
Városi közlekedés OK modelljei 7
Sajátossági és ellátottsági kritériumok 7
Modern matematikai módszerek szükségessége 8
Városi közlekedési folyamattervezés lépései 15
Hálótechnika alkalmazása a városi tömegközlekedésben 18
Minimális ráfordítású folyamok a gráfban 19
Utasáramlatok generálása 20
Ráfordítás jellemzők 22
Minimális időráfordítású útvonal 25
Útvonalválasztás optimumkritériuma 33
Az utazások megosztása altern. útvonalakra 34
Ráterhelés és kapacitás vizsgálatok 40
Ford -Fulkerson algoritmus 41
Kapacitáskorlát esete 42
Viszonylatvezetés lin. prog. -ra vezető kérdései 43
A viszonylatvezetés alapelvei 43
A közvetlen viszonylatvezetés kérdései 45
A kritikus ut a közlekedésépítési organizációban 47
Események legkorábbi-legkésőbbi időpontja 47
Kritikus ut mátrix alkalmazásával 55
A PERT-módszer 60
Költségtervezés a határozott idő-tervnél 61
Közvetlen költségek 63
Közvetett költségek 64
Egyéb költségek 64
Egyéb topológiai modellek 65
Partíciók a városi közlekedésben 67
LINEÁRIS PROGRAMOZÁSRA VEZETŐ FELADATOK 68
Szállítási és hozzárendelési probléma 71
Allokációs kérdések 75
EGYÉB OK MODELLEK A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN 77
A viszonylatok ellátása járművekkel 77
Stratégiai játékok modellje 78
Járművek és alkatrészek pótlása 82
Példa a Monte-Carlo módszerre 82
Pótlási politika 92
Vonali meghibásodások korrelációja 96
Készlet modellek 98
Várakozó sorok kiszolgálási modellje 105
Egycsatornás kiszolgáló rendszer 108
A sorb. alkalmazásának előzetes vizsgálata 111
Optimális kapacitás 118
A MATEMATIKAI STATISZTIKA ALKALMAZÁSA 121
A menetrend és a fordulóidő a városi közlekedésben 124
A fordulóidő sztochasztikus összetevői 128
Megállóhelyi tartózkodási idő 128
Végállomási várakozási idő elemzése 130
Menetidő elemzése 133
Két kocsi közti követési időközök 133
A fordulóidő elemzése 34
Normális eloszlás 134
Ritka közlekedés Poisson-eloszlása 135
A közlekedési ágazatok viselkedése 136
A késés a hibaelméletben 137
Zavarok és balesetek hatása 138
Az optimális tartalék 140
A reprezentatív mintavétel 142
Matematikai statisztika a közúti közlekedésben 147
A forgalmi vizsgálat célja 147
Közúti forg. minőségi jellemzőinek eloszlása 150
Sebességek 150
A követési időközök, 154
Előzések vizsgálata 157
Forgalomnagyság elemzése 157
Balesetek és ut-egyenetlenségek 163
A VASÚT RÉSZFOLYAMATAINAK ELEMZÉSE 164
IRODALOM 169
FÜGGELÉK 171

Dr. Gyulai Géza

Dr. Gyulai Géza műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Gyulai Géza könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem