1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedés a Kárpát-medencében

Újabb kutatási eredmények

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Közlekedési Múzeum - a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedéstörténeti Szakosztályával - közösen hosszú évek óta rendez olyan tudományos konferenciákat, amelyeken a legújabb közlekedéstörténeti... Tovább

Előszó

A Közlekedési Múzeum - a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedéstörténeti Szakosztályával - közösen hosszú évek óta rendez olyan tudományos konferenciákat, amelyeken a legújabb közlekedéstörténeti kutatások eredményeiről számolnak be a kutatók. Az ilyen rendezvények jelentőségét növeli, hogy kevés az olyan konferencia, ahol a közlekedéstörténet is szót kaphat. Fontos számunkra, hogy ilyen alkalmakkor azok az országosan elismert kutatók is megszólalnak, akik nem főfoglalkozásban és nem kizárólagosan a közlekedéssel összefüggő témákat kutatják. A legutóbbi, 2002 decemberében megrendezésre kerülő közlekedéstörténeti konferencia témaválasztásai - mint azt e kötet is tükrözi - meglehetősen szétágazóak, tagoltak, de remélem, a főszervező dr. Frisnyák Zsuzsának sikerült olyan blokkokat kialakítani, amelyek keretbe fogják az elmúlt évek tudományos kutatásainak eredményeit. Az előadások, illetve a kötetbe bekerülő tanulmányok közül több szinte elsődleges részforrásként is hasznosítható, mert olyan kontextusba helyez és tárgyal eseményeket, melyekkel másutt nem találkozhatunk. Növeli a konferencia és e kiadvány értékét, hogy azt a nagytömegű eredeti dokumentumot, melyet az előadóink áttanulmányoztak, egy személy, egy történész sem képes önmaga átlátni. Ha már a forrásértéknél tartunk, érdemes megemlíteni, hogy örvendetes módon a kutatók igyekeztek a legújabb kori közlekedés történetével is foglalkozni, melynek eredményeként újszerű megközelítések születtek, új beállításokat és véleményeket ismerhetünk meg. Az előrebocsátott köszönet mellett nem kockáztatok sokat - ismerve az előadók többségének munkáit, szakmai igényességét - ha kijelentem, hogy ez a konferencia, ill. az előadásokból szervezett kötet számos kevésbé ismert, feltáratlan terület jobb megismeréséhez járul hozzá.
Dr. Katona András főigazgató
Közlekedési Múzeum Vissza

Tartalom

Bevezető. Katona András, a Közlekedési Múzeum főigazgatója...........................7
Köszöntő. Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, a NKÖM főosztályvezetője.................9
A 18. századról
Deák Antal András: A világ első kereskedelmi térképe.............................13
• Általános értekezés a kereskedelemről • Baja, mint az ország
kereskedésének központja • A kereskedelmi térkép
• A térkép tudománytörténeti jelentősége
Török Enikő: Utak, hidak Mikoviny Sámuel térképein......................................21
• Út- és hídábrázolások • Műszaki térképek • A magyar kamara megbízásai
• A Conditiones
T. Mérey Klára: Utak és hadiutak a napóleoni háborúk idején a Dél-Dunántúlon.................29
• A felhasznált forrás és jelentősége • Az utak állapota
Olter László: Britek úti tapasztalatai Magyarországon a delizsánszok korában.......................35
• Utak és fogadók • Vendégszeretet, öltözködés és nyelvhasználat
A tradicionális közlekedésről
Kemecsi Lajos.. Az észak-dunántúli paraszti járműkultúráról..............................45
• A csúszójárművek • Négykerekű járművek • A fogatolás jellegzetességei
Szulovszky János: Iparosok a közlekedésben, 1892..............................................55
Frisnyák Zsuzsa: A 19. századi közútijármű-számlálások forráselemzési kérdései..................61
• Járműszámlálások • Az elemzések szempontjai
Gráfik Imre: A magyar nyereg és használata..............................................69
• A magyar nyergek elemzésének szempontjai • A magyar nyereg jellemzői
• A füredi nyereg • A nyereg és nyergelés a néprajzi kutatásokban
• Összefüggések
Molnár Erzsébet: Kerékszimbólumok, közgondolkodás.....................91
• Kerékszimbólumok a történelemben és a művészetben • A kerék
a néphagyományban • A kerék a közmondásokban • A kerék a szépirodalomban
Gazdasági, hadügyi kérdésekről
Eperjesi László: A fiumei kikötő Magyarország nemzetgazdaságában...............103
• A kikötő behozatali forgalma. • A kikötő kiviteli forgalma
• Fiume a magyar kormányok gazdaságpolitikájában
Kalocsai Péter: A vidéki közúti vasutak és az urbanizáció a dualizmus korában...................109
• A városi tömegközlekedés feltételei • Urbanizációs szintek
Nagy Miklós Mihály: Az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájának expedíciói....121
• Változó világ • Osztrák-magyar hadiflotta cs tudományos kutatás
• Expedíciók az Északi-sarkvidéken • Expedíciók sorozata
Krámli Mihály: Az osztrák-magyar DREADNOUGHT programok...........141
• A navilizmus • A Monarchia DREADNOUGHT tervei
• Az elkészült csatahajók
A sebességről
Miszlay Zsolt: Az utazási sebesség növekedése a 19. században...........................151
• Adagos utazó sebességek
Szabó Attila: Repülőgép-konstrukciók a sebesség növeléséért...............................157
• A kezdetek • Technikai újdonságok
Hídvégi János: Gépjármű-konstrukciók a sebesség növeléséért.........................165
• Törekvések a légellenállás csökkentésére
A 20. századról
Jusztin Márta: Közlekedés és idegenforgalom a két világháború között..........171
• A kezdetek • A közlekedés és idegenforgalom kapcsolata
• A közlekedés szerepe az idegenforgalmi propagandában
Baráth Magdolna: Geró Ernő, a „hídverő" miniszter................................... 181
• „Arccal a vasút felé" A hídverő
Misóczki Lajos: Turizmus a Rákosi rendszerben.......................................................189
• 1945-tól a Rákosi rendszer kezdetéig • A Rákosi-rendszerben
• Az idegenforgalom általános keresztmetszete
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem