1.059.289

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közigazgatási bíráskodásunk modelljei

Tanulmány a magyar közigazgatási bíráskodásról

Szerző
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: Logod Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-86234-3-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A magyar közjogi rendszerváltás egyik mostohagyereke a közigazgatási bíráskodás. Korábban sosem volt, csillogó alkotmányos intézményekkel és valódi többpártrendszeren alapuló demokratikus és szabad választásokkal, alkotmányos alapjogokon nyugvó valódi helyi önkormányzatokkal (s mindennel még!) büszkélkedhet az 1989 utáni magyar közjog. Vajon mi az oka annak, hogy a valódi közigazgatási bíráskodás még ma is a megvalósítandó feladatok egyike csupán? Miért éppen a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálata az, amely még mindig a szocialista jogból velünk maradt keretek között kell, hogy működjék? A bírói felülvizsgálat kiterjesztésekor (1991-ben) és azóta sem kaptunk választ arra, hogy „a bírósági szervezet egysége valamiféle önmagában való és tűzzel-vassal megvédendő érték?" (Kilényi Géza). Kilényi professzorral együtt kérdezi e könyv is: „Vajon mi járunk-e az egyedül helyes úton, s azok az országok a szánandó tévelygők (Nyugat- és Kelet-Európában), amelyek kiépítették az... Tovább

Fülszöveg

A magyar közjogi rendszerváltás egyik mostohagyereke a közigazgatási bíráskodás. Korábban sosem volt, csillogó alkotmányos intézményekkel és valódi többpártrendszeren alapuló demokratikus és szabad választásokkal, alkotmányos alapjogokon nyugvó valódi helyi önkormányzatokkal (s mindennel még!) büszkélkedhet az 1989 utáni magyar közjog. Vajon mi az oka annak, hogy a valódi közigazgatási bíráskodás még ma is a megvalósítandó feladatok egyike csupán? Miért éppen a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálata az, amely még mindig a szocialista jogból velünk maradt keretek között kell, hogy működjék? A bírói felülvizsgálat kiterjesztésekor (1991-ben) és azóta sem kaptunk választ arra, hogy „a bírósági szervezet egysége valamiféle önmagában való és tűzzel-vassal megvédendő érték?" (Kilényi Géza). Kilényi professzorral együtt kérdezi e könyv is: „Vajon mi járunk-e az egyedül helyes úton, s azok az országok a szánandó tévelygők (Nyugat- és Kelet-Európában), amelyek kiépítették az önálló közigazgatási bíróságok teljes vertikumát?"
Ez a könyv a magyar közigazgatási bíráskodás különböző időkben létezett formáit (modelljeit) vizsgálja meg. Bepillantást enged a közigazgatási bíráskodás egyik „ősmodelljének" szabályaiba is: a rendes bíróságok felülvizsgálati jogkörén nyugvó angol rendszerébe. Emellett egyik legfontosabb célkitűzése, a mai magyar bírói felülvizsgálat hatásköri szabályainak részletes elemzésével, hogy rávegye a jogalkotót (vagy az erről gondolkodókat) a külön közigazgatási bírósági szervezet létrehozására. Egyben leltárt is készít e könyv, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás hajnalán (vagy előestéjén) tudjuk, hogy „mink van" e területen.
És mind e közben emléket állít az egykor volt Közigazgatási Bíróságnak, emlékeztetve a kortárs (Szabó József) szavaira: „A magyar nép valóban nem olyan gazdag, hogy egy ilyen magas erkölcsi és jogi testület értékeiről a jövőben is lemondhatna."
Patyi András 33 éves közigazgatási jogász. Diplomáját a szegedi József Attila Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerezte, 1993-ban. Érdeklődése először a közjogtörténet (azon belül a régi Erdély közjoga) felé fordult, majd fokozatosan kezdett el foglalkozni a hatályos közigazgatási jog alapkérdéseivel. Az Alkotmánybíróságnál és az Országgyűlési Biztosok Hivatalában eltöltött évek után jelenleg a főváros egyik kerületének jegyzője. Mind e közben a Szegedi Tudományegyetemen tanít másodállásban. Ez a könyv sikeresen megvédett doktori (PhD) disszertációjának szerkesztett változata. Vissza

Tartalom

Ajánlás 7
Előszó 9
ELSŐ RÉSZ
A magyar közigazgatási bíráskodás történeti modellje
I. Bevezetés 15
II. A hegyoldalról 17
III. A közigazgatási bíráskodás szükségessége és az egyetlen fokú különbíróság kérdése 18
1. A tudományos megítélés kezdetei 18
2. A szervezet kérdései 20
3. Concha és Gruber 21
4. A Pénzügyi Közigazgatási Bíróság létrejötte 23
5. Concha és Lánczy 24
6. A m. kir. Közigazgatási Bíróság „születése" 31
IV. A bírósági hatáskör avagy a közigazgatási bíráskodás terjedelme a történeti modellben 33
1. A hatásköri kérdés összetettsége 33
2. A Bíróság hatáskörének főbb szabályai 34
3. A hatáskör és a jogvédelem tudományos megítélése 36
V. A közigazgatási bíróság eljárása, azaz a közigazgatási működés törvényessége feletti per 44
1. A bíróság eljárásának alapjellemzői 44
2. A panasz benyújtása és annak visszautasítása 47
3. Az ítélet hatása 49
VI. A folyamatos reformjavaslatok bírósága 51
1. Alsóbíróságok vagy szervezeti reform? 51
2. A hatáskör elégtelensége 57
VII. „A Közigazgatási Bíróság mint alkotmányvédő bíróság". Alkony a hegyoldalon 59
1. Az alkotmánybírósági és alkotmánybiztosítéki funkció kérdése 59
2. Alkotmányjogi hatáskörök 61
3. A Bíróság megszüntetése 64
VIII. A jobb és a balkéz. A történeti modell, mint a reform egyik lehetséges útja? 67
1. A jobb kézzel rakott téglák 67
2. A modell korlátozott érvényesülése 69
MÁSODIK RÉSZ
A rendes bíróságok által végzett
közigazgatási bíráskodás angol modelljének alapvető vonásai
I. Bevezetés
II. A tribunálok szerepe az angol közigazgatási bíráskodásban 77
III. A bírói felülvizsgálat iránti eljárás
IV. Az angol bírói felülvizsgálat terjedelme 84
V. Az angol közigazgatási bíráskodás alkotmányos alapjai (a történeti magyarázat) 87
VI. Alkotmányos alapelvek 96
HARMADIK RÉSZ
A közigazgatási (államigazgatási) határozatok bírói felülvizsgálata a szocialista jog időszakában
I. Periódusok 99
II. A szocialista modell 100
III. A magyar megoldás alapjai 104
IV. Formagazdagság, tartalmi üresség 109
V. Jogorvoslati jelleg 114
VI. Hatókör és korlátok 116
NEGYEDIK RÉSZ
Közigazgatási bíráskodásunk mai modelljének alapjai
I. Helye a közigazgatási bíráskodási rendszerek között 123
II. Századvégi tendenciák a Nyugat európai államok közigazgatási bíráskodási rendszereiben 125
III. A közigazgatási bíráskodás helye az alkotmányjogi alapelvek és rendelkezések között 128
IV. Az Alkotmány szabályai 129
V. A „határozat" 132
VI. A jogorvoslati jelleg (a jogorvoslathoz való jog szerepe) 136
VII. „Zűrzavar" a 70/K. § körül 140
VIII. A hatalmi ágak rendszerében 145
IX. A bírói úthoz való jog alapkategóriává válása 149
X. Végeredmény 153
XI. Kritika 154
XII. Az intézmény törvényekben való szabályozottsága, a bírósági szervezeti törvény 155
XIII. Az Ae. szabályainak szerepe 158
XIV. A Pp. és az Ötv. szerepe 160
XV. A bírósági felülvizsgálatot végző szerv 162
ÖTÖDIK RÉSZ
A bírói felülvizsgálat hatályos modelljének részletes hatásköri szabályai
I. Bírósági hatáskör hatósági államigazgatási ügyekben 172
II. Határozott állásfoglalás a rendészeti jogorvoslatok körében 177
III. Hatáskör helyi önkormányzati ügyekben 181
IV. Az önkormányzat hatósági ügyek bírósági felülvizsgálat szempontjából fontosabb jellemzői és azok problémái 182
1. Az önkormányzati hatósági ügy fogalma . 182
2. Az önkormányzati hatósági ügy mint az Áe. szempontjából speciális ügy 183
3. Van-e eltérés a felülvizsgálatot végző szervben? 184
4. Önkormányzati mérlegelés 185
5. Az önkormányzati hatósági ügyek köre 188
6. Vegyes ügyek de lege lata 193
7. A bírósági felülvizsgálatot korlátozó szabályozási szerkezet 194
V. Az önkormányzat hatósági ügyeken kívül hozott döntéseinek bírósági felülvizsgálata 198
VI. A bírósági felülvizsgálat más törvényben rögzített hatáskörei 201
VII. Törvényességi felügyelet vagy bírói felülvizsgálat (kamarák) 203
VIII. A közszerződések megítélése 210
IX. A közigazgatási döntések jogi kötöttsége és a bírói felülvizsgálat 215
1. Alapfogalmak 215
2. A joghoz kötöttség fokozatai 216
3. Érdemi mérlegelés 218
4. Bizonyítási mérlegelés és kényszerű mérlegelés 220
5. A méltányosság 222
6. A mérlegelés a bírósági gyakorlatban 224
7. A jogi kötöttség, mint általános joghoz kötöttség és az alkotmányos jogok 225
X. A közigazgatási per problémái 227
1. A jogviszony-szerkezet 228
2. A közigazgatási per célja 231
3. Teendők a perrend szabályozása körül 234
HATODIK RÉSZ
Következtetések és javaslatok de lege ferenda
I. A minimálprogram 237
1. A szervezet 237
2. A hatáskör 239
3. Eljárás 240
II. Maximum program 241
Felhasznált irodalom 245

Patyi András

Patyi András műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Patyi András könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem