1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közgazdaságtani, menedzsment, minőségügyi és jogi alapismeretek rezidensek számára

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Egészségügyi Felsőfokú Szakirányú Szakképzésről és Továbbképzésről szóló 11/1998. (XU 11.), valamint 36/1999. (VIII. 13.) Eü.M. rendeletek értelmében a szakorvos jelölteknek a törzsképzésen... Tovább

Előszó

Az Egészségügyi Felsőfokú Szakirányú Szakképzésről és Továbbképzésről szóló 11/1998. (XU 11.), valamint 36/1999. (VIII. 13.) Eü.M. rendeletek értelmében a szakorvos jelölteknek a törzsképzésen belül - a Népegészségtani, illetve Igazságügyi Orvostani Intézetek által koordináltan - az egészségügy gazdaságtana, az egészségügyi menedzsment és minőségbiztosítás, valamint jogi és etikai témakörökben, valamennyiük számára kötelező, vizsgával végződő oktatásban kell részt venniük.
Az elmúlt években megtartott tanfolyamok tapasztalatai, valamint a hallgatóktól érkezett visszajelzések alapján az oktatók már korábban is felvetették annak szükségességét, hogy a jelöltek részére a vizsgára való jobb felkészülés érdekében az elsajátítandó tananyag írott formában is rendelkezésre kellene, hogy álljon. Erre korábban - szándékaink ellenére - anyagi indokok miatt nem volt lehetőség. A már megírt jegyzet kiadásának támogatása céljából nyújtottuk be azt az Oktatási Minisztérium által kiírt pályázatra, melynek pozitív elbírálása eredményeképpen nyílik mód a rezidens kollegák számára a szükséges információkat tartalmazó munka kiadására. Az Oktatási Minisztérium nyújtotta támogatásért ezúton is szeretnénk köszönetet mondani.
A jegyzetben az egyes témákat korábban előadó kollegák foglalták össze mindazon ismereteket, melyek elsajátításával az említett témakörökben a pályájuk elején álló kollegák kellő tájékozottságot tudnak szerezni ahhoz, hogy arra alapozva megfelelő szinten tudjanak részt venni munkahelyük tevékenységében. Úgy véljük, hogy az írott tananyag jelentősen elő fogja segíteni tudásuk és szakmai tájékozottságuk magasabb szintre történő emelését. Vissza

Tartalom

Előszó 7
I. EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI ISMERETEK 8
1. Az egészségügyi ellátás közgazdasági megközelítése (Kovács Katalin) 9
1.1. Alapvető fogalmak, definíciók 9
1.2. Makroökonómiai összefüggések 10
1.3. Az egészségügy a társadalom rendszerében 12
1.4. Pozitív és negatív externáliák 18
2. Az egészségügyi piac sajátosságai 18
2.1. A piaci szereplők jellemzői 20
2.2. Az egészségügy új paradigmája 22
3. Finanszírozás az egészségügyben 24
3.1. Baráth Lajos: Az egészségügy finanszírozásáról didaktikai szempontok szerint 24
3.1.1. Az egészségügyi finanszírozás főbb típusai 24
3.2. Az egészségügyi finanszírozás nemzetközi szinten 33
3.2.1. Egészségbiztosítási rendszerek 33
3.2.1.1. Állami Egészségügyi Szolgálatok 34
3.2.1.2. Szolidaritás elvű társadalombiztosítás 35
3.2.1.3. A piaci modell 37
3.3. Kovács Katalin: Forrásteremtés és az erőforrások elosztásának típusai a hazai
egészségügyben 38
3.4. A hazai finanszírozási rendszer részletes ismertetése 42
3.4.1. Az alapellátás finanszírozása 43
3.4.2. A járóbeteg szakellátás finanszírozása 45
3.4.2.1. Kúraszerű ellátás! 45
3.4.3. A fekvőbeteg szakellátás finanszírozása 46
3.4.3.1. Aktív fekvőbeteg ellátás 46
3.4.3.2. Egynapos ellátás 46
3.4.3.3. Eszköz finanszírozás 47
3.4.3.4. Krónikus ellátás
3.4.3.5. Egyéb szabályok
4. Az egészségügyi szolgáltatások értékelésének gazdasági módszerét 48
4.1. Költség minimalizációs elemzés (Cost-Mininusatron Analysts) 49
4.2. Költséghatékonysági elemzés (Cost-effectiveness Analysts) 49
4.3. Költség-hasznossági elemzések (Cost-utility Analysts) 50
5. A kórház gazdasági folyamatabak tervezése, ellenőrzése, elemzése, értékelése 52
5.1. A controlling fogalma 53
6. Az állami beavatkozás alapvető kérdései 56
6.1. A szabályozott piac fogalma 58

II. MENEDZSMENT ISMERETEK 60
1. Müller Anna: Az ellátórendszerek szervezeti jellemzői 61
1.1. A vezetés-, szervezés- és a szervezéselméletek fejlődésének kronológiai áttekintése 61
1.2. A szervezetek - mint nyílt rendszerek - kialakítását, működését és
megváltoztatását befolyásoló tényezők 63
1.3. Szervezeti forma 64
1.4. Szervezeti alapformák 69
1.4.1. Funkcionális szervezet 69
1.4.2. Divizionális szervezet 70
1.4.3. Mátrixszervezet 72
1.4.4. Tenzorszervezet 73
1.4.5. Duális szervezetek 73
2. Az ellátórendszerek vezetési jellemzői 75
2.1. Vezetés 75
2.2. Vezetési funkciók 76
2.3. Vezetési stílusok 77
2.4. Menedzselési módszerek (vezetési funkciók) 78
2.5. A változásmenedzsment folyamata 83
3. Paulik Edit: A tervezés, mint menedzsment funkció 85
3.1. A tervezés különböző formái
3.2. A stratégiai tervezés főbb lépései 89
3.2.1. A célok kitűzése (misszió és célok) 89
3.2.2. Stratégia készítése 90
3.2.2.1. A környezetelemzés lehetőségei 91
3.2.2.2. Stratégia választás 96
3.2.3. Operatív tervezés 97
3.2.4. Monitorozás 97
3.2.5. Érdekeltségi rendszer 97
4. Paulik Edit: Projektmenedzsment 98
4.1. A projektmenedzsment fogalma, célja, kritikus pontjai 99
4.2. Projekttervezési technikák 101
4.3. A projektmenedzser és a szervezetek szerepe a megvalósításában 102
5. Pénzes János: A vállalkozó háziorvos praxisának menedzselése 104
5.1. A praxis irányítása, vezetése 104
5.2. A team munka jelentősége 106
5.2.1. Motiváció a teamen belül 107
5.2.2. A praxis dolgozói közötti problémák felismerése, megoldása, kommunikáció a praxison belül 108
5.2.3. Kapcsolat az egészségügyi és paramedicinális intézményekkel.
Kommunikációs nehézségek a praxison kívül 115

III. MINŐSÉGFEJLESZTÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN 122
1. Müller Anna: Minőség az egészségügyben 123
1.1. A változások szükségessége 123
1.2. Az egészségügyi minőség kialakulásának kronológiája 125
1.3. A minőség általános fogalma 126
1.4. A minőség fogalma az egészségügyben 126
1.5. A minőség komponensei 127
1.6. A minőség dimenziói 127
1.7. Minőségügyi tevékenységek kronológiája 128
2. Minőségügyi rendszerek 128
2.1. Total Quality Management (TQM) 129
2.2. ISO szabványsorozat 130
2.3. European Foundation for Quality Management (EFQM) modell 131
2.4. Paulik Edit: Standardokon alapuló akkreditáció az egészségügyben 132
2.4.1. Kórházi Ellátási Standardok (KES) 135
2.5. A minőségügyi rendszerek felülvizsgálata 136
2.5.1. Fogalmak, definíciók. Belső és külső audit 136
2.5.2. Az akkreditációról
2.5.3. Nemzeti és nemzetközi minőségi díjak 141
3. Müller Anna: A minőség mérése I42
3.1. Indikátorok fogalma, típusai, fejlesztése 142
4. Paulik Edit: Bizonyítékokon alapuló orvoslás (evidence based medicine) 145
4.1. A szakmai szabályozás lehetőségei az egészségügyben 147
4.1.1. Szakmai irányelvek (practice guidelines) fogalma, célja, fejlesztése 147
4.1.2. Módszertani levelek 151
4.1.3. Helyi eljárás leírások 151
4.2. Egészségügyi technológiai elemzés 152

IV. Varga Tibor: JOGI ÉS ETIKAI ISMERETEK 157
1. Betegjogok és orvosjogok érvényesülése az orvosi gyakorlatban 158
1.1. Az orvos etikai, polgári jogi és büntető jogi felelőssége 158
1.2. A betegek jogai és kötelezettségei 160
1.3. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei 166
2. Az orvos szakértői tevékenysége 170
2.1. A családorvos tevékenysége halálesetekkel kapcsolatban 172
2.1.1. A halál megállapítása 172
2.1.2. Teendők természetes okú halál esetén 174
2.1.3. Rendkívüli halál 177
2.2. Az orvos tevékenysége alkoholos vagy kábítószert befolyásoltság gyanúja esetén 178
2.3. Az orvosi látlelet 181
2.4. Fogdaorvosi ellátás 186
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem