Előszó
1999-től a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján elindult egy folyamat a közgazdaságtani oktatás megújítása irányába. A korszerűsítési elképzelések szellemében az elmúlt években végrehajtott jelentős tantervmódosításokat is figyelembe vevő könyv jelent meg az elmélettörténettel egybefűzve. Egy dolog azonban mindeddig hiányzott, mégpedig a tananyaghoz igazodó feladatgyűjtemény, amelyet a Tisztelt Olvasó most a kezében tart.
A közel 170 feladatot tartalmazó példatár felépítése alapvetően követi a könyv tematikáját, de ez nem lehet teljes körű, mivel vannak olyan témák, amelyekhez természetszerűleg nincsenek - mert nem is lehetnek - feladatok. Az egyes témákhoz nem azonos mennyiségű példa tartozik. Ez azt hivatott kifejezni, hogy részben nem egyforma az egyes témakörök jelentősége, részben eltérő a megtanulásuk, begyakorlásuk nehézségi foka és részben nem azonos az egyes témákon belül a számítási részek súlya sem.
A feladatgyűjtemény összeállítása során természetszerűleg felhasználtam a Főiskola korábbi vizsgapéldáit, és esetenként merítettem más példatárakban talált ötletekből is. Próbáltam úgy elkészíteni a feladatgyűjteményt, hogy lehetőség szerint az adott témakört megfelelően körbejárjuk, és több típust is találjon benne a felhasználó, valamint a feladatok nehézsége fokozatosan emelkedjen.
Minden témakörnél a feladatok végén a megoldások következnek, amelyek többségénél részletes megoldási útmutatót is közöltem, kiemelve a figyelmet a fontos, a feladat kidolgozásához szükséges összefüggésekre, illetve adatok értelmezésére és a megoldáshoz szükséges lépésekre, ötletekre.
Szeretném megköszönni kollégám és lektorom, Dr. Barsi Gusztávné munkáját, tanácsait. Szeretnék köszönetet mondani Sárkány Juditnak, aki a számítógépes ábrák elkészítésében, megszerkesztésében volt segítségemre.
E második, javított kiadásban a fellelt hibák javításra kerültek, ez persze nem jelenti azt, hogy ne fordulhatna elő még hiba a könyvben. Tehát továbbra is örömmel veszek minden észrevételt, a továbblépést segítő ötletet, vagy a hibákra felhívó véleményt mind a hallgatóktól, mind a tantárgy szemináriumait vezető kollégáktól, mind pedig a téma iránt érdeklődő szakemberektől.
A szerző
Vissza