1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közgazdaságtan mérnököknek

Budapesti Műszaki Egyetem Természet és Társadalomtudományi Kar

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műegyetemi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 471 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 05501.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közgazdaságtudomány mind a célok, mind a vizsgált kérdések szempontjából széles területeket fog át. Ezért egy közgazdaságtan jegyzetet sokféle felfogásban meg lehet írni annak függvényében, hogy... Tovább

Előszó

A közgazdaságtudomány mind a célok, mind a vizsgált kérdések szempontjából széles területeket fog át. Ezért egy közgazdaságtan jegyzetet sokféle felfogásban meg lehet írni annak függvényében, hogy a szerzők hogyan szelektálnak az egyes témák között, mit tartanak fontosnak vagy kevésbé fontosnak. Ez a jegyzet mérnökök számára készült. Abból indultunk ki, hogy a jelenleg egyetemünkön tanuló hallgatók már egy - többé-kevésbé kiépült - piacgazdaság körülményei között kezdik meg mérnöki pályafutásukat. Erre kívánjuk őket felkészíteni. Ezért mikroökonómiából, makroökonómiából és nemzetközi gazdaságtanból azokat az ismereteket, készséget és gondolkodásmódot akarjuk velük elsajátíttatni, amelyek az üzlet, az üzleti vállalkozás szempontjából elengedhetetlenül fontosak. Ezért elsősorban nem elméleteket és közgazdasági iskolákat, hanem praktikus, pragmatikus, a mindennapi mérnöki tevékenységhez szorosan kötődő ismereteket kívánunk tanítani.
Egy mérnök szakmai felkészültségének a közgazdasági ismeretek két szempontból is integráns részét képezik:
1.) A piacgazdaság körülményei között minden kreatív mérnök munkája során együtt kell hogy dolgozzon másokkal - menedzserekkel, bankárokkal, könyvelőkkel, marketingesekkel, termelésirányító és kereskedelmi szakemberekkel stb. Mindezek az emberek saját értékekkel, részérdekekkel, perspektívákkal rendelkeznek. A közös nyelv, amely ezeket az embereket összeköti: a közgazdaságtan. Ha a mérnök nem sajátítja el ezt a kommunikációs nyelvet, nem tud szót érteni ezekkel az emberekkel.
2.) A mérnöki tevékenységnek van néhány olyan aspektusa, amely közvetlenül is közgazdasági elemzést igényel. Például az alternatív műszaki megoldások közül a gazdaságilag legmegfelelőbb kiválasztása, a mérnöki tevékenység gazdasági környezetének megértése, ezen belül olyan fontos területek, mint pl. a vállalati célok megfogalmazása, a termékpolitika kialakítása, a kereslet- és költségelemzés, az árképzés, a beruházások értékelése stb. Természetesen nem arról van szó, hogy a mérnök átvegye azok felelősségét, akik közvetlenül menedzselik az említett területeket, hanem arról, hogy megértse, hogy mi megy végbe körülötte a gazdasági környezetben és hogyan érinti ez az ő sajátos szerepét. Ehhez az említetteken túlmenően arra is szüksége van, hogy megértse a vállalkozás nemzetgazdasági és világgazdasági feltételeit.
A tananyag kidolgozásánál figyelembe vettük azokat a követelményeket, hogy oktatásunknak meg kell alapoznia a vállalkozásgazdaságtan, a vezetésszervezés és más ágazati gazdaságtanok oktatását. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 1
I. A KÖZGAZDASÁGTAN TÁRGYA, ALAPFOGALMAK, GAZDASÁGI CÉLOK ÉS MÓDSZEREK 3
1.1. A közgazdaságtan tárgya, a gazdálkodás 3
1.2. A termelés, termelési tényezők 6
1.3. A munkamegosztás, a gazdasági tevékenységek összehangolása 10
1.4. A gazdasági racionalitás 15
1.5. A termelési lehetőségek határa 21
1.6. A közgazdaságtanban alkalmazott módszerek 25
II. A PIAC, A PIACI MECHANIZMUS 31
II.1. A piac, a piac elemei 31
II.2. A piac szerkezete 36
II.3. Piactípusok 40
11.4. A kereslet és a kínálat elemzése 46
11.5. Keresleti és kínálati függvények 52
11.6. Elmozdulások a keresleti és kínálati görbék mentén, a görbék eltolódásai 57
11.7. A rugalmasság problémája. A kereslet és a kínálat rugalmassága 67
III. A FOGYASZTÓI MAGATARTÁS, A PIAC KERESLETI OLDALA 80
III.1. A végső fogyasztók, az egyének és a háztartások 80
III.2. Fogyasztás, szükséglet, hasznosság, teljes haszon, határhaszon 83
III.3. A fogyasztó összhasznának maximalizálása több termék esetén 89
III.4. A fogyasztó egyéni keresleti függvénye. Közömbösségi görbe, költségvetési egyenes 92
III.5. A fogyasztói egyensúly 103
IV. VÁLLALKOZÁS, VÁLLALAT 108
IV.1. A vállalat ismérvei, kialakulása 108
IV.2. Vállalati célok, külső és belső elvárások 112
IV.3. Vállalattípusok, vállalkozási formák 117
IV.4. A vállalkozások finanszírozása, a vállalati tőke biztosítása 129
IV.5. Költségek, profitok 144
IV.6. Árképzés 181
IV.7. A vállalkozások értékelése, vagyonértékelés 191
IV.8. Az értékpapírok 203
V. AZ ÁLLAM SZEREPE A PIACGAZDASÁGBAN 218
V.1. A kormányzat gazdaságszervező tevékenysége 218
V.2. A kormányzati piac-szabályozás 221
V.3. A kormányzati gazdálkodás sajátosságai 240
V.4. Privatizáció és dereguláció 244
VI. NEMZETGAZDÁLKODÁS: EREDMÉNY- MÉRŐSZÁMOK ÉS A GAZDÁLKODÁS FOLYAMATA 250
VI.1. Statisztikai mutatók: mint információforrások 250
VI.2. A GNP - mint információ-forrás - hasznosításának feltétele és korlátai 254
VI.3. Nemzetgazdálkodási folyamat 259
VI.4. Egyensúly és egyensúlytalanság 268
VI.5. Az output alakulása: AD-AS analízis 272
VII. ÜZLETI CIKLUS ÉS GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS 282
VII.1. Az üzleti ciklus lényege és szakaszai 282
VII.2. Az üzleti ciklus okai: akcelerátor és multiplikátor 284
VII.3. A gazdasági növekedés fogalma és mérése 292
VIII. BELFÖLDI ÉS NEMZETKÖZI PÉNZÜGYEK 301
VIII.1. A pénz szerepe a piacgazdaságban 301
VIII.2. Fizetési formák 304
VIII.3. A bankjegy és bankszámlapénz: a pénz lényege 310
VIII.4. Pénzpiac: út a monetáris (pénzügyi) politikához 316
VIII.5. Nemzetközi pénzügyek: a nemzetközi fizetési-elszámolási rendszer 319
VIII.6. Valutapiaci alapismeretek 322
VIII.7. A fizetési mérleg fogalma 324
VIII.8. Árfolyamrendszerek 329
IX. INFLÁCIÓ 344
IX.1. Az infláció mércéje és tartalma 344
IX.2. Az infláció okai 345
IX.3. Az infláció hatásai 350
IX.4. Infláció a vállalat szempontjából 352
IX.5. Az infláció üteme 356
IX.6. Az infláció elleni harc eszközei, rövid távon 357
X. MUNKAPIAC ÉS MUNKANÉLKÜLISÉG 364
X.1. A munkapiac sajátosságai és típusai 364
X.2. Munkakereslet és munkakínálat, a bérek meghatározódása 367
X.3. Vállalati reagálás a kereslet- és kínálat-korlátos munkapiacon 378
X.4. A munkaszerződés 380
X.5. A munkanélküliség típusai és kezelése 383
X.6. Foglalkoztatási stratégiák 388
XI. A KÖLTSÉGVETÉSI ÉS MONETÁRIS POLITIKA 391
XI.1. A költségvetési politika lényege, típusai és korlátai 392
XI.2. A költségvetési program megítélése 398
XI.3. Költségvetési hiány és államadósság. Adósságcsökkentési technikák 401
XI.4. A költségvetési politika hatása a vállalati gazdálkodásra 406
XI.5. A monetáris (pénzügyi) politika lényege, típusai és korlátai 412
XI.6. A monetáris politika hatása a vállalati gazdálkodásra 419
XII. A GAZDÁLKODÁS KÜLGAZDASÁGI FELTÉTELEI 423
XII.I. A világgazdaság fogalma és kialakulása 423
XII.2. A külkereskedelem, a külkereskedelemből származó előnyök 425
XII.3. Külkereskedelmi elméletek 437
XII.4. A külkereskedelmi politika 442
XII.5. A tőkekivitel 444
XII.6. A multinacionális vállalat 454
XII.7. A regionális integráció: Európai Gazdasági Közösség (EGK) 460
FELHASZNÁLT IRODALOM 470
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem