1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Középiskolai tantárgyi feladatbankok III.

Anyanyelvi tudástérkép

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 334 oldal
Sorozatcím: Mérés-értékelés-vizsga
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-466-5
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tudástartalmak érvényességének, fontosságának és az azokban érzett hiányoknak kutatása tapasztalataink töprengő számbavételére késztet. Ez alól nem kivétel e munka szerzője sem, akinek - az e... Tovább

Előszó

A tudástartalmak érvényességének, fontosságának és az azokban érzett hiányoknak kutatása tapasztalataink töprengő számbavételére késztet. Ez alól nem kivétel e munka szerzője sem, akinek - az e könyv tárgyát képező kutatásai során született - személyes gondolatai fogalmazódnak meg e bevezetőben. A XX. századi Magyarországon nemzedékek élhették át - életükben akár többször is - tudásuk látszólagos érvénytelenné válását vagy rejtett, benső értékként megőrzött tudásuk újbóli felértékelődését. A „Kezében óriás rostával / Áll az Idő és rostál egyre, / Világokat szed és rostál ki / Vidáman és nem keseregve / S búsul csak az, akit kihullat" - írja Ady Az Idő rostájában című versében (Ady, 1977. 529. p.). A szintén Ady által megjelenített s közgondolkodásunk részévé vált „Mag hó alatt" magatartás átütő erővel fejezi ki mindkét életérzést. Magatartások, cselekedetek, ideológiák tündöklésének és hanyatlásának tragikusra vagy ironikusra hangszerelt kifejezése a magyar irodalomnak s így olvasóinak is egyik alapélménye. Korábbi értékek időleges érvénytelenedésének megtestesítője Arany János öreg Toldi Miklósa, aki az újabb időket éltetőknek „keserű orvosság, durva fakanálban ", s akinek utolsó intelmére: „ Mert mi haszna simább, ha jól megfaragják?/ Nehezebb eltörni a faragatlan fát", az újabb kor Lajos királya aforisztikusan válaszol: „Változik a világ: gyengül, ami erős, /És erős lesz, ami gyenge volt azelőtt." (Arany János, 1962). Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 7
Bevezető gondolatok 9
1. ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK 17
1.1 A nyelvhasználati tudás érvényessége 17
1.2 Irányzatok és nézetek az írásbeliség szerepéről 21
1.3 Kultúra- és civilizációtörténeti visszatekintés 29
2. AZ ANYANYELVI TUDÁS TÁRSADALMI ÉRVÉNYESSÉGE:
HOLLAND-MAGYAR ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLAT 35
2.1 Az anyanyelvi érvényességvizsgálat indokai és elvi alapjai 35
2.2 A kutatás nyelvhasználati modellje 37
2.3 Az érvényességvizsgálat Hollandiában 39
2.4 Az érvényességvizsgálat Magyarországon 41
2.5 A holland és a magyar vizsgálat eredményeinek összehasonlító
elemzése 42
3. NYELVHASZNÁLATI TÉRKÉP MAGYARORSZÁGON 49
3.1 Az anyanyelvi érvényességvizsgálat elemei 49
3.2 A kommunikáció formái - szóbeliség és írásbeliség 51
3.3 Ismeretek és képességek 61
3.4 Az irodalomolvasás szerepe és jelentősége 75
3.5 A „vágyott tudásszerkezet" - A tudományos ismeretek jelentősége 78
3.6 A kommunikációs formák használata és az ismerethiány indexe közötti összefüggés 85
3.7 Következtetések 85
4. AZ ANYANYELVI ÉRETTSÉGI VIZSGA MODELLJEI 87
4.1 A holland és a magyar érettségi vizsga összehasonlítása 87
4.2 Problématörténeti előzmények 94
4.3 A vizsgatartalmak összehasonlítása 97
5. AZ ÉRVELÉS MINT ÉRETTSÉGI FELADAT A SZÖVEGÉRTÉSBEN ÉS A FOGALMAZÁSBAN 111
5.1 A szövegértési és fogalmazási feladatok összeállításának koncepcionális problémái 111
5.2 A minta és az adatfelvétel 123
6. A SZÖVEGÉRTÉS VIZSGÁLATA 131
6.1 Kutatási kérdések 131
6.2 Eredmények 135
7. A FOGALMAZÁS VIZSGÁLATA 155
7.1 Kutatási kérdések 155
7.2 A globális és az analitikus értékelés 174
7.3 A kritériumok közötti korrelációk 199
7.4 A kettős értékelés hozama 203
7.5 A teljesítményszintek belső szerkezete 208
7.6 A szövegértési és a fogalmazási képesség viszonya 215
7.7 Néhány következtetés 216
MELLÉKLETEK 219
A) A holland érettségi vizsgafeladatok típusai 221
B) A magyar kutatási modell tesztfeladatai 256
FÜGGELÉK 303
Az „Európa - határok nélkül?" című dolgozatok tartalomelemzése 303
Irodalom és hivatkozások 323
Összefoglaló 331
Summary 332
Zusammenfassung 333

Horváth Zsuzsanna

Horváth Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horváth Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Középiskolai tantárgyi feladatbankok III. Középiskolai tantárgyi feladatbankok III.

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.980 Ft
1.490 ,-Ft 50
22 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Középiskolai tantárgyi feladatbankok III.

Szép állapotú példány.

Állapot:
2.980 Ft
2.080 ,-Ft 30
31 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Középiskolai tantárgyi feladatbankok III.
Állapot:
2.980 ,-Ft
45 pont kapható
Kosárba