Bevezetés | |
Alapfogalmak | |
Társadalom és nevelés | 15 |
Társadalom és erkölcs | 16 |
Társadalmi követelmény és lelkiismeret | 17 |
Nevelés és egyensúly | 19 |
Nevelés és lélektan | |
Hogyan segíti a lélektan a pedagógiai kutatást? | 22 |
A lélektani elemzés természete | 24 |
Vizsgálataink módszere, célja és elméleti alapjai | 25 |
Az emberi idegrendszer és pszichikum működésének egyes kérdései | |
A tanulás problémája | 29 |
A tanuláselméletek összefoglalása | 34 |
Célszerűség, tudat, akarat: az indítékok rendeződésének módjai | 36 |
Szokások és kialakításuk | 42 |
A nevelési folyamat | |
A nevelői hatás alapjai | |
Aktív és passzív (kereső és elkerülő jellegű) viselkedések | 47 |
Az önkifejtés | 48 |
Alkalmazkodás a felnőttekhez | 57 |
A bizalom | 63 |
Belátás és öntudatos fegyelmezettség | 67 |
A nevelői követelmény | |
A követelmény meghatározása | 69 |
A konkrét követelmény mint a nevelési cél részlete | 71 |
Példák a követelmény felbontására | 76 |
A nevelési helyzet | |
A nevelési munka | 80 |
A nevelési helyzet | 81 |
A nevelési helyzet pozitív jelentőségének alapjai | 83 |
A nevelési helyzetből származó eljárások | 85 |
Kényszerítés a nevelési helyzetben | 88 |
A jutalom és büntetés alapvető meghatározása | 88 |
A nevelési helyzet alakulására vonatkozó vizsgálataink ismertetése | |
A tanulókon végzett vizsgálataink | 91 |
Táblázatok és grafikonok | 95 |
A vizsgálatok számszerű adatai | 113 |
A legfeltűnőbb adatok értelmezése | 116 |
Egyeztetés más szerzők vizsgálataival | 122 |
A nevelési helyzet alakulásának szakaszai | |
A szakaszok közös alapja | 125 |
Az első és második szakasz: a teljes védelem | 129 |
A harmadik szakasz: a függés tetőpontja | 133 |
A negyedik szakasz: a jövő perspektívájával táguló helyzet | 137 |
Az ötödik szakasz: a függetlenedés kezdete | 143 |
A hatodik és hetedik szakasz: a nevelési helyzet feloldása | 148 |
A szakaszok főbb jegyeinek táblázatos összefoglalása | 152 |
A tanulók és nevelők sikeres és sikertelen alkalmazkodásai | 153 |
Jutalom és büntetés a nevelési helyzetben | |
Történet és irodalom | |
Régebbi büntetés-felfogások | 157 |
A célirányos büntetés a nevelésben | 160 |
A jutalom és büntetés dialektikus egysége az egyes jelenkori szemléletekben | 163 |
A jutalom és a büntetésélmény | |
Egész és rész viszonya | 170 |
A jutalomélmény | 178 |
A büntetésélmény | 182 |
Jutalom és büntetés motiváló (indítékot alakító) hatásának összehasonlítása | 191 |
Az eljárások szerkezete. A szerkezeti elemek jelentősége | |
A hatás összetevői | 197 |
Egyes explicit és implicit eljárások elemzése | 203 |
A jutalom és büntetés összefüggése a gyermek szükségleteivel | 209 |
Az időtényező szerepe | 212 |
Egyes büntetés- és jutalomeljárások | |
Büntetések | 220 |
A tárgyalt büntetés-eljárásokkal párhuzamos jutalmazások | 234 |
A jutalmazás és büntetés domináns jellege egyén és közösség viszonylatában | |
Az ellenszolgáltatás síkja: járandóság | 240 |
Az eszmények értékelésének síkja: felüljuttatás | 241 |
Az osztályba sorolás: megbecsülés | 243 |
Igazságosság a nevelésben | |
Az igazságosság fogalma | 246 |
A gyermeki igazságosság alakulása és fejlesztése | 250 |
Figyelembe veendő valóságtényezők | 252 |
A nevelő szubjektivitásának szerepe a jutalom és büntetés megválasztásában | 267 |
Nevelő személy, nevelő közösség | |
Sikeres pedagógusok jellemző eljárásai | |
Követelés, jutalmazás, büntetés | 275 |
Ügyszeretet, bátorság. Támasznyújtás és tekintély összefüggése | 280 |
Helyzetek és módszerek differenciálása | 284 |
Általános és egyéni módszerek | 285 |
Személyes kapcsolat | 288 |
A közösség nevelő hatása | |
A nevelési helyzet közösségi értéke | 296 |
A társulások természete és fokozatai | 297 |
A közösség alakító ereje | 298 |
A közösséget létrehozó és alakító erők | 300 |
Az osztályközösség nevelésének módszerei | 307 |
Utószó | 309 |
Irodalom | 315 |
Név- és tárgymutató | 321 |