133 a szöveg közé nyomott ábrával, valamint 25 műmelléklettel illusztrálva. Írta Kovácsi Pál állami elemi népiskolai tanító. Nyomtatta a Franklin-társulat nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az 1905. évi június hó 16.-án, 2202. eln. szám alatt kelt magas miniszteri rendelettel az elemi népiskolák számára kiadott «Tanterv és Utasítás-) nemcsak kötelezővé teszi az elemi iskolai...
Tovább
Előszó
Az 1905. évi június hó 16.-án, 2202. eln. szám alatt kelt magas miniszteri rendelettel az elemi népiskolák számára kiadott «Tanterv és Utasítás-) nemcsak kötelezővé teszi az elemi iskolai rajztanítást, hanem annak új, az addigitól teljesen eltérő irányt szabott, amennyiben elrendelte a természet, illetőleg szemlélet és emlékezet után való rajztanítást. E jelzett időponttól kezdve, - egyrészt kötelességemből kifolyólag, másrészt a tárgy iránt érzett kiváló előszeretetnél fogva - a legnagyobb igyekezettel és élvezettel tanítom iskolámban a természet utáni rajzolást. Bő alkalmam van meggyőződni mindama feltűnő előnyről, jótékony hatásról, amely ez új irányú rajztanításban rejlik; amellyel nemcsak a gyermekek kézügyessége, szemmértéke, rajzolóképessége fejleszthető a múlthoz képest összehasonlíthatlanúl magasabb fokra, de amely módszer helyesen alkalmazva, a maga hangulatosságával, változatosságával, kedvességével valóban megváltoztatja az iskola szellemét. Tanító és tanítvány állandóan együtt gondolkoznak, figyelnek, ítélnek; a befejezett munka után együtt örülnek, gyönyörködnek a rajzórák alatt s ez az együttes cselekvés kedvessé, őszintévé, bizalmassá teszi a köztük levő viszonyt. A «Tanterv és Utasítás»-ban előírt elvek főként a valláserkölcsi, illetve az eszthetikai és gyakorlati nevelést célozzák. Mi módon lenne ez könnyebben elérhető, mint ama viszonynál fogva; melyet előbb említettem s melynek legbiztosabb megteremtője, bátran mondhatom: az új irányú rajztanítás. Sajnos azonban, állandó a panasz, - különösen a régebben végzett kartársak között - hogy bármennyire méltányolják is az új irány célszerűségét, hasznosságát: úgy az anyag megválasztásában, mint a módszer alkalmazásában, itt-ott nehézségekre találnak. Magam is tapasztaltam több évi működésem alatt a kezdet nehézségeit. Figyelemmel kísértem kartársaimnak e tárgyról elhangzó véleményét, panaszait, óhajait; a tanügyi irodalomnak idevonatkozó cikkeit s ezek nyomán megérlelődött bennem az elhatározás, hogy elemi iskolai rajztanítási vezérkönyvet írjak.
Vissza
Tartalom
Előszó 3
I. RÉSZ
1. Az elemi népiskolai rajztanítás célja 5
2. A módszer lényege 5
Kézügyesitő és szemmértékfejlesztő gyakorlatok 6
Természet utáni rajzolás, közvetlen szemlélet után 7
Emlékezet utáni rajzolás 8
Képzeleti rajzok 9
Tervezgetések 10
3. A tanítói eljárás 10
A kézügyesitő és szemmértékfejlesztő gyakorlatoknál 10
Természet, vagyis közvetlen szemlélet utáni rajzolásnál 12
A szabadban való rajzolásnál 14
A szemlélet és emlékezet utáni rajzoknál 14
Az emlékezeti rajzoknál 14
A képzeleti rajzoknál 15
Az ecsetgyakorlatoknál 15
A tervezgetéseknél 15
4. tananyagbeosztás irányelvei 16
5. A rajztanításhoz szükséges fölszerelés 19
A tanulók fölszerelése 19
Az iskola fölszerelése 21
II. RÉSZ.
1. Tudnivalók 2 5
2. Az I. osztály rajzanyagának
hetenkénti beosztása 27
Kovácsi: Vezérkönyv az elemi népiskolai rajztanításhoz.
3. I. osztály tananyagának részletes földolgozása 28
A rajzolás fogalma, eszközei 28
Álló, jobbra és balra dülő vonalak 30
A lapda 32
Különböző görbék 33.
A karika és egyszerű alakítás karikákból 34
A kerülék és az irányok öntudatossá tétele 36
Dűlt kerülék és folytatólagos görbék 37
Párhuzamos egyenesek 39
A létra 41
Ivek 42
Hullámvonal 45
A kereszt 45
Kördíszítmény 47
Egyenes vessző és darabjaiból egyszerű alakítás 48
Papírcsákó 50
Egymást metsző kerülékek 51
Négyzet és téglalap 52
A levélboriték 53
A szék 55
A gomb 56
Vonaldíszítmény 57
Az asztal 58
Golyósor és kördíszítmény 59
A hosszúnyelű ostor 61
A nemzeti zászló 61
A kocsikerék 63
A perec 64
A papírsárkány 66
A cirokseprő 67
A sétapálca 68
4. A II. osztály egész évi rajzanyagának hetenkénti beosztása 69
5. A II. osztály tananyagának részletes földolgozása 70
Hurok, huroksor 70
Egymást érintő kerülékek 72
A sütőlapát 73
Egymást metsző körök 74
A sarló 75
Tervezgetés 76
Hosszúság és távolság közti különbségek ; egyenesek és ívek részekre osztása 78
Négyszög s annak részekre osztása 80
Koncentrikus körök és huroksor 81
A cukorsüveg 83
Díszítmény egymást metsző körökből 85
A legyező 86
Nyomtatott nagy betűk 87
Tervezgetés 89
Az óralap 90
Tervezgetés 91
Négyzetek különböző módon való részekre osztása 92
Nyomtatott nagy betűk: R, M 93
A kifli 95
Huroksor 96
A palatábla 97
Nyomtatott nagy betűk : S, Z 98
A kerítés 100
Tervezgetés 101
A kétágú favilla 103
A pirostojás 104
Kígyóvonal és kördíszítmény 105
A pipa 106
Négyszögdíszítmény 107
A kasza 109
6. A III. osztály egész rajzanyagának hetenkénti beosztása 111
A III. osztály tananyagának részletes földolgozása 112
Kerülékbe rajzolt kerülékek 112
Szegélydísz, négyszögek részekre osztásával 113
Árnyékrajz technikai gyakorlása 115
A szilva 117
Körbe rajzolt kerülék és viszont 118
Négyzetbe rajzolt négyzetek 119
Az ablak 120
Csigavonalak 122
Ecsetgyakorlat, kapcsolatban a festék és az ecset ismertetésével 124
A körte 126
Ecsetgyakorlat (lándzsaalakú foltok) 127
Az iskolai nagy tábla 129
Ecsetgyakorlat (négyszögű foltok) 130
Képzeleti rajz (térkép) 131
A szívalakú pogácsa 132
Tervezgetés (kör, ívekkel díszítve) 133
Az alma 134
Kerülékbe rajzolt csigavonalak 136
A tanterem ajtója 137
Képzeleti rajz : a két kecskebakk 138
Tervezgetés ecsettel (kör-, kerülék- és négyszögalakú foltokból) 139
A kékítős üveg 140
A kinyitott esernyő 142
Az egyszerű címerpaizs 144
A fejsze 145
A nemzeti zászló 146
Tervezgetés ecsettel (csillagalakba helyezett kör és lándzsaalakú foltokból) 117
A kulcs 149
Az iskolatáska 150
A cseresznye 151
8. A IV. osztály egész évi rajzanyagának hetenkénti beosztása 153
9. A IV. osztály tananyagának részletes feldolgozása 154
Csigavonalak, körök, kerülékek 154
Ecsetgyakorlat (kör-, négyzet- és kerülékalakú foltok) 155
Az ivócsupor 157
A befőttes üveg 159
A kocka és a négyzet elváltozása 161
A tolltartó 164
Ibolya- és akáclevél 165
A kalapács 167
Ecsetgyakorlat (ivócsupor és kalapács) 168
Képzeleti rajz : a Tordai-hasadék regéje 169
A cserépcsupor 171
A kis kanál 172
Tervezgetés ecsettel (akác- és ibolyalevélből) 173
Gyümölcsök 174
Ecsetgyakorlat (cserépedények) 175
A hóember 176
A vizeskancsó 177
A tölcsér 179
Az asztali kés 181
Ecsetgyakorlat (tölcsér és vizeskancsó) 182
Képzeleti rajz : a gólya és a róka ebédje 184
Az ásó 185
A kapa 187
Az ibolya 189
Tervezgetés (ibolyavirágokkal díszített kör, kerülék és négyzet) 190
Az öntöző 191
A tulipán 193
A pipacs 194
Tervezgetés (határnélküli terület kitöltése) 195
10. Az V. osztály egész évi rajzanyagának hetenkénti beosztása 197
11. Az V. osztály tananyagának részletes földolgozása 198
A katonasapka 198
Vázlatkészítés a szabadban (kerti pad) 199
Képzeleti rajz: Budapest dunaparti része 201
A hordó 202
A szőlőlevél 204
A réti lóhere 206
A zsámoly 207
Az asztal 208
Tervezgetés (abroszdísz) 210
A dézsa 211
Ecsetgyakorlat (tölgylevél és makk) 213
A karácsonyfa 214
A bádogveder 216
Vázlatkészítés a szabadban (téli táj) 217
Képzeleti rajz : Kinizsi a malomkövön egy pohár vizet nyújt Mátyás királynak 219
Árvácskalevél és virág 220
A szék 221
A kalap 222
Narancs, citrom, zsebkés 224
Tervezgetés (vasrács kerítés) 225
A kilogrammos 226
Könyvek 228
A jácint 230
A mozsár 231
Tervezgetés (virágoskert tábláinak beosztása) 233
A madárház 235
A gyöngyvirág 236
Tervezgetés (himzésminta) 237
A vadrózsa 238
Vázlatkészítés kirándulás alkalmával (juhásztanya) 239
12. VI. osztály egészévi rajzanyagának hetenkénti beosztása 241
13. VI. osztály tananyagának részletes földolgozása 242
Pohár, tányérban 242
Vázlatkészítés a szabadban (patak, híd) 243
Szőlőfürt és őszibarack 246
A járom 248
Tervezgetés (járomra alkalmazható dísz) 249
A lepke 250
Képzeleti rajz: Toldi küzdelme a farkasokkal 252
Murok, petrezselyem, zeller 253
A szarvasbogár 254
Vázlatkészítés az iskola udvarán (szerszámok) 256
Tervezgetés (edénydísz) 257
Vadgesztenyelevél 259
A szarka 260
Láda és ládadísz 262
Fogas, sapka, esernyő és kabát 264
Kávéöntő, tejesedény és merítő kanálé 266
A macska 267
Kagylóhéj, csigahéja 269
Díszített deszkakapu tervrajza 271
Vázlatkészítés a szabadban (itató) 273
A tengelic 275
A baromfiól tervrajza 276
Kis kosár húsvéti tojásokkal 280
A kutya 281
Vázlatkészítés a szabadban (tájkép, libákkal) 282
Kék liliom egy pohár vízben 284
Vázlatkészítés a szabadban (templom) 286
Kovácsi Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovácsi Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.