Előszó
2005 májusa óta a végző középiskolások az új, kétszintű érettségi vizsgálva zárhatják le középfokú tanulmányaikat.
A magyar nyelv és irodalom tantárgy középszintű írásbeli vizsgája újdonságokat hozott, hiszen egy szövegértési és egy szövegalkotási feladatot kell megoldaniuk a jelölteknek a rendelkezésükre álló 240 percben.
Ez a gyűjtemény a szövegértési feladatsor megoldásához kíván segítséget nyújtani. A könyvben 30 középszintű szövegértési gyakorló feladatsor szerepel, amelyek típusa, nehézségi foka, valamint a megoldásukhoz szükséges ismeretanyag megegyezik az érettségi vizsgán előforduló feladatokkal. Emellett a kötetben felsorakoztatott szövegek jó gyakorlási lehetőséget nyújtanak az emelt szintű érettségire készülőknek, és általában a szövegértés gyakorlásához. A választott szövegek terjedelme néhány esetben meghaladja az érettségi követelményekben előírt 600-700 szót, ám gyakorló pedagógusként arra törekedtünk, hogy egy tanóra keretében még így is feldolgozható, megoldható kérdéseket alkossunk. Tanítványaink segítségével teszteltük, hogy elegendő-e a feladatlapok megoldására szánt időkeret, s tapasztalatainkat felhasználtuk a feladatok megfogalmazásában is.
Műfaji szempontból a választott szövegek között uralkodó a tudományos esszé, de megtalálható kritika, két interjú, valamint gyakorlati szöveg (a köztársasági elnök köszöntője) is.
Bizonyos kérdéstípusok visszaköszönnek - ezt nem is lehet elkerülni -, és a begyakorlás szempontjából fontos is pl. a címmagyarázat, a műfaji, stilisztikai alapkérdések stb. A feladatok nem mindig követik a szöveg vizuális felépítését, így a típuskérdések egyhangúsága is oldódik.
Könyvünkkel segítséget szeretnénk nyújtani a kollégáknak és a diákoknak a gyakorláshoz, az érettségire való felkészítéshez és felkészüléshez, a tanórai közös, valamint az otthoni önálló munkához.
Segítve az egyéni felkészülést, a könyv tartalmazza a feladatok megoldását is. Itt hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a megoldókulcsokban található helyes válaszok mellett születhetnek egyéb jó megoldások. Ezért - és a nyelvi ellenőrzés miatt - van fontos szerepe a szaktanárnak az értékelésben.
Reméljük, munkánkkal hozzájárulhatunk a felkészüléshez és a sikeres érettségi vizsgához!
A feladatok megoldásához jó munkát kívánunk!
A szerzők
Vissza