1.062.540

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A hangkártya

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Panem Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 303 oldal
Sorozatcím: PC-műhely
Kötetszám: 8
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 17 cm
ISBN: 963-545-290-x
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A könyv célja hogy átfogó ismereteket nyújtson azok számára, akik eddig még nem mélyedtek el a hangkártyák „lelkivilágában". Az e téren ismeretekkel rendelkezők információik bővítése céljából... Tovább

Előszó

A könyv célja hogy átfogó ismereteket nyújtson azok számára, akik eddig még nem mélyedtek el a hangkártyák „lelkivilágában". Az e téren ismeretekkel rendelkezők információik bővítése céljából forgathatják a könyvet. A professzionális felhasználók a mellékletben találhatnak ínyencségeket, melyeket akár mindennapi tevékenységük során is alkalmazhatnak.
A CD-ROM-melléklet többek között meghajtóprogram- (driver) gyűjteményt, számos demóprogramot (dalszerkesztők, mintaszerkesztők, EES MIDI-router szoftver), tesztprogramot, MIDI-fájlokat, hangmintákat, EMU SoundFont bankokat, plug-in és virtuális hangszerprogramokat, surround felvételeket tartalmaz, amelyek segítenek a leírtakat a valóságban megfoghatóvá tenni.
A könyv tematikáját tekintve alulról felfelé építkezik. Bármilyen témával is foglalkozzon az ember, elméleti ismeretekre lesz szüksége. Az olvasóknak a második fejezetben mindenféleképpen át kell esniük egy rövid elméleti kurzuson, hogy a későbbiekben felmerülő szakkifejezések már ismerősen csengjenek a számukra. A harmadik fejezet normál üzemi körülmények között történő mérésekkel foglalkozik, melynek célja a gyakorlatban működő kártyák jellemző paramétereinek meghatározása. A negyedik fejezet rávilágít a hangkártyák egyes funkcióira, segítve ezzel az optimális kiválasztást. Az ötödik fejezetben a különböző felhasználói programok lehetőségeinek ismertetésére kerül sor a beépített Windows-alkalmazásoktól a professzionális alkalmazásokig. A hatodik fejezet néhány szignifikáns hangkártyát mutat be és végezetül, de nem utolsó sorban a hangkártyák jövőjével kapcsolatban fogalmazódnak meg gondolatok. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. Egy kis történelem 11
1.1. Megjelenik az AdLib 11
1.2. Színre lép a Creative 12
1.3. Permanens forradalom avagy a hullámtáblás szintézis 14
2. A hangkártyák elmélete 17
2.1. A hang tudománya 17
2.1.1. A hang természete 18
2.1.2. Az egyszerű hullámok jellemzése 19
2.1.2.1. A hangmagasság 20
2.1.2.2. Mi a különbség a frekvencia és a hangmagasság között? 20
2.1.2.3. Az amplitúdó 20
2.1.2.4. A dinamikatartomány 22
2.1.2.5. A hangszín 22
2.1.3. A sávszélesség 23
2.1.3.1. A hangkártya sávszélessége 25
2.1.3.2. A rendszer sávszélessége 25
2.1.3.3. Zaj és torzítás 25
2.2. PC-audiotechnológiák 27
2.2.1. Analóg szintézis 27
2.2.1.1. Az FM-szintézis 32
2.2.2. Digitális szintetizálási módszerek 35
2.2.2.1. Additív szintézis 35
2.2.2.2. Mintavételezés és WaveTable szintézis 35
2.2.3. Hibrid szintézis 39
2.2.4. Reszintézis 39
2.2.4.1. F.A.R. szintézis 40
2.2.5. Fizikai modellezés 40
2.2.6. Konklúzió 41
2.3. MIDI-protokoll 41
2.3.1. Fizikai kapcsolat 42
2.3.2. MIDI-üzenetek 44
2.3.3. Standard MIDI-fájl (SMF) 49
2.3.4. A General MIDI (GM) 50
2.3.5. A Roland GS 54
2.4. A ZlPI-ajánlás 55
2.4.1. Címzési tartomány 56
2.4.2. Zenei vezérlőparaméterek 58
2.4.3. Lekérdezés és válasz 59
2.4.4. Példa egy komplett MDPL-csomagra 62
2.4.5. A ZlPI-protokoll főbb jellemzői 62
2.5. Digitális jelfeldolgozás 63
2.5.1. A jelek 63
2.5.2. Jelek ábrázolása számítógépen 67
2.5.3. Diszkrét Fourier-transzformáció 68
2.5.4. A gyors Fourier-transzformáció 73
2.5.5. A Fourier-elmélet gyakorlati haszna 74
2.6. A Sony-Philips digitális interfész (S/PDIF) 75
2.6.1. A standard IEC-958 digitális audiointerfész jellemzői 75
2.6.2. Az illesztőegység 76
2.6.3. A kábelezésről bővebben 77
2.6.4. Miben különbözhetnek a digitális formában tárolt hangok? 78
2.6.5. S/PDIF-jelek 78
2.6.6. Kódolási formátum 79
2.6.7. Adatszó és blokkformátum 80
2.6.8. Csatornastátus és szubkód információ 81
2.7. Többsávos hard-diszk rekorderek 82
2.7.1. Audiofelvétel és lejátszás 83
2.7.1.1. Analóg-digitális átalakítás (ADC) 83
2.7.1.2. Digitális-analóg átalakítás (DAC) 83
2.7.1.3. Mintavételi sebesség és felbontás 83
2.7.1.4. A stúdiók mintavételi sebessége 84
2.7.2. Non-destruktív szerkesztés 85
2.7.3. Valós idejű processzálás 85
2.7.4. A pufferelés 86
2.8. Térhatású hangok 87
2.8.1. Interaktív 3D-rendszerek 87
2.8.2. A HRTF alapjai 89
2.8.2.1. Alapfogalmak 89
2.8.2.2. Az emberi fül és a külső fül átviteli függvénye 90
2.8.2.3. A hallásérzet-jellemzők (füljelek) kiértékelése 92
2.8.2.4. Távolsághallás 93
2.8.2.5. A látás és a csonthallás szerepe 94
2.8.3. A 3D jövője 94
2.8.4. Surround hangzások 95
2.8.4.1. A Dolby Surround hang dekódolása 95
2.8.4.2. Digitális dekódoló rendszerek 97
2.8.4.3. Továbbfejlesztett surround rendszerek 98
2.8.4.4. A Yamaha Cinema DSP-rendszer 100
2.8.4.5. A Sony DCS-rendszere 101
2.8.4.6. A virtuális surround rendszerek 101
3. A hangkártyák számítógépes mérése 102
3.1. A minőséget befolyásoló paraméterek 102
3.2. A mérési összeállítás 105
3.3. A Sound Blaster 16-VIBRA16S jellemzői 112
3.4. Az AWE32 hangkártya jellemzői 115
3.5. A Sound Pro CMI8330 hangkártya jellemzői 118
3.6. A Gravis Ultrasound PnP jellemzői 121
3.7. A PCI Sound Pro CMI8338 jellemzői 124
3.8. A PCI Yamaha YMF-742E csip jellemzői 127
4. A hangkártyák anatómiája 128
4.1. A hangkártyák felépítése és feladatai 128
4.2. Hangkártyákban alkalmazott csatlakozótípusok 131
4.3. Rendszerhangok 135
4.4. Interaktív 3D és a surround 136
4.4.1. A meghatározó csipkészletek 136
4.4.2. A „házi mozi" hangjainak dekódolása 144
4.5. Hard-diszk rekorder alkalmazások 145
4.5.1. A hangkártyával és a számítógéppel szemben támasztott követelmények 147
4.5.2. A konverterek minősége 148
4.5.2.1. Aliasing hatás (Antialiasing) 148
4.5.2.2. A kvantálási zaj 149
4.5.2.3. A digitális rendszerekből származó zajok csökkentése 150
4.5.3. A belső jelfeldolgozás felbontása 151
4.5.4. Full duplex üzemmód 151
4.5.5. Cél: minél több be- és kimenet 152
4.5.6. A mikrofonbemenetről bővebben 153
4.5.6.1. Jelszintek 154
4.5.6.2. Impedancia 155
4.5.6.3. Csatlakozók és bekötés 155
4.5.7. Néhány jó tanács 157
4.6. A hangkártyában lévő szintetizátor 158
4.6.1. PCI audio 158
4.6.2. A szintetizátor csip és az effektprocesszor 160
4.6.3. Néhány jó tanács 164
4.7. A MIDI-interfész alkalmazása 167
4.7.1. A DTMS-rendszer 167
4.7.2. MIDI hálózati struktúrák és hálózati eszközök 169
4.7.2.1. Láncba kapcsolt MIDI-rendszer (Daisy Chain) 169
4.7.2.2. Csillaghálózat 169
4.7.2.3. Gyűrűs elrendezés 170
4.7.2.4. A MIDI-processzorok 170
5. A felhasználói programok 175
5.1. A Windows beépített alkalmazásai 175
5.1.1. A médialejátszó 175
5.1.2. A hangrögzítő 176
5.1.3. A CD-lejátszó 177
5.1.4. A keverőpult 178
5.2. A legelterjedtebb professzionális alkalmazások 179
5.2.1. A dalszerkesztők 180
5.2.1.1. Felvétel 180
5.2.1.2. Tempó és ütem előjegyzés 181
5.2.1.3. Felbontás 182
5.2.1.4. Szerkesztés 183
5.2.1.5. Kvantálás 187
5.2.1.6. Logikai műveletek 189
5.2.1.7. Effektek szimulációja 190
5.2.1.8. Additív szintézis MIDI-vel 194
5.2.1.9. MIDI-eszközök programon belüli megvalósítása 195
5.2.2. A high-end dalszerkesztők audiofunkciói és a Wave editorok 198
5.2.2.1. Fájlok kezelése 199
5.2.2.2. Audiofájlok szerkesztése 201
5.2.2.3. Audiofájl-formátumok és tömörítési eljárások 203
5.2.2.4. A Steinberg WaveLab professzionális audioszerkesztő ismertetése 207
5.2.2.5. A VST24 effektezése, konfigurálása és a virtuális hangszerek kezelése 223
6. A piacot meghatározó néhány hangkártya bemutatása 234
6.1. A Sound Blaster Live! 235
6.1.1. A Sound Blaster Live! specifikációja 237
6.2. A Diamond MonsterSound sorozat 238
6.2.1. A Diamond MonsterSound MX300 238
6.2.1.1. A Diamond MonsterSound MX300 specifikációja 242
6.2.2. A Diamond MonsterSound MX400 243
6.2.2.1. A Diamond MonsterSound MX400 specifikációja 246
6.3. A Yamaha WF sorozat és a Yamaha SW1000XG 247
6.3.1. A Yamaha WF192XG és WF192D 247
6.3.1.1. A Yamaha WF 192XG és WF 192D specifikációja 249
6.3.2. A Yamaha SW1000XG 251
6.3.2.1. A Yamaha SW1000XG specifikációja 253
6.4. A Terratec hangkártyacsalád 254
6.4.1. A Terratec Xlerate és Xlerate Pro hangkártya 254
6.4.1.1. A Terratec Xlerate sorozat specifikációja 256
6.4.2. A Terratec DMX SoundSystem 257
6.4.2.1. A Terratec DMX SoundSystem specifikációja 258
6.4.3. A Terratec EWS64 L AudioSystem 260
6.4.3.1. A Terratec EWS64 L AudioSystem specifikációja 263
6.4.4. A Terratec EWS88 MT AudioSystem 264
6.4.4.1. Az EWS88 MT AudioSystem specifikációja 265
Utószó 266
A) függelék. Útmutató a CD-ROM használatához 269
B) függelék. Szoftverhangszerek és szoftverstúdió 271
C) függelék. Az AC'97 ajánlások 279
D) függelék. A frekvenciaspektrum 286
Irodalomjegyzék 287
Kislexikon 289
Tárgymutató 297

Kovács Tibor Ferenc

Kovács Tibor Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács Tibor Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem