1.061.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalomismeret I-II.

Állampolgári ismeretek/Az életmód kérdései

Szerző
Lektor
Debrecen
Kiadó: Csokonai Kiadó
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-260-090-8
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotót, illusztrációt tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ennek a tananyagnak a kifejlesztése az „Emberi erőforrások fejlesztése" világbanki projekt keretében történt, hogy a társadalomismereti képzési programban résztvevő középiskolások új, korszerű... Tovább

Előszó

Ennek a tananyagnak a kifejlesztése az „Emberi erőforrások fejlesztése" világbanki projekt keretében történt, hogy a társadalomismereti képzési programban résztvevő középiskolások új, korszerű szemléletű, nemzetközi tapasztalatokat is hasznosító oktatási lehetőséghez juthassanak. Az MKM által jóváhagyott tantervek (nyilvántartási szám: 57.066/95.) alapján írott könyvünk mai formájában már tartalmazza az első tapasztalatok alapján végzett simításokat, korrekciókat is, az ideiglenesen kiadott szöveges verziókhoz képest pedig a formai megoldások gondos kialakításával kívánja segíteni a tanulás hatékonyságát.
A Társadalomismeret I. - Állampolgári ismeretek program több tekintetben is eltér a hagyományos tantárgyaktól.
Először ezeket a különbségeket mutatjuk be.
1. Bár igen sok információ, adat, összefüggés jelenik meg bennük, mégsem az az elsődleges célunk, hogy azokat minél részletesebben és minél pontosabban megtanítsuk. Ezek az ismeretek főleg arra alkalmasak, hogy a segítségükkel könnyebben megértsük a bennünket körülvevő társadalmi - és részben természeti - környezetünket, el tudjunk igazodni azok gyakran ellentmondásos viszonyai között. A „megtanulandó" fogalmak tehát nem öncélúak, hanem olyan képességek forrásai, amelyek egy modern társadalom polgárait teszik alkalmassá a mind teljesebb életre.
2. A társadalomismeret abban is eltér a hagyományos tárgyak logikájától, hogy nem egy-egy tudományágat képez le egy adott tantárgy formájában (pl. matematika, irodalom, kémia). Itt nincs olyan kizárólagos tudomány, amelyre azt mondhatnánk, hogy annak iskolai megjelenése a társadalomismeret tantárgy. Ugyanakkor igen sok tudományágra támaszkodunk, amikor a társadalomra vonatkoztatott ismereteket elsajátítjuk. Ilyenek a történettudomány, a szociológia, a politikaelmélet, a közgazdaságtan, a jog vagy épp a logika. Természetesen mindegyikből azok az ismeretek kerültek ebbe a tantárgyba, amelyek a művelt, szakmájában és tágabb környezetében sikerre törekvő polgárok mindennapi gyakorlatában lehetnek szükségesek és fontosak.
3. A tanulás módszerében is újszerű a társadalomismeret. Az egyes témakörökhöz kapcsolódó fogalmak, összefüggések elsajátítása csak részben történik úgy, hogy leülünk a tankönyv mellé, és addig ismételjük azokat, amíg meg nem tanuljuk. Számos bizonyítéka van, hogy az így szerzett ismeretek könnyen „elfelejthetők". Sokkal hatékonyabb, ha azokat konkrét - valós vagy szimulált - helyzetekbe ágyazva ismerjük meg. Vissza

Tartalom

1. kötet:

ELŐSZÓ 7
I. A POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ KEZDETEI 9
1. A család 10
A gyermek 12
A gyermeki jogok 14
2. A tanulóközösségek 17
A diákönkormányzatok 20
összefoglalás 24
II. A CIVIL TÁRSADALOM 27
1. A civil társadalom 28
2. A civil szervezetek 30
3. Egyesületek alapítása 34
Összefoglalás 37
III. HELYI ÖNKORMÁNYZATOK 39
1. Települési-területi önkormányzás 40
2. Helyi önkormányzatok Magyarországon 42
3. Az önkormányzatok feladatai és hatáskörei 46
4. Az önkormányzati választások 47
5. Az önkormányzat szervei, önkormányzati tisztviselők 50
Összefoglalás 53
IV. AZ ÁLLAM 55
1. A modern állam kialakulása 56
2. Az állam és a hatalomgyakorlás módja 58
Az állam 58
A demokrácia és a diktatúra 60
A média 65
3. A politikai élet 67
A politikai pártok 67
Politikai ideológiák 71
összefoglalás 73
V. A MAGYAR ALKOTMÁNYOSSÁG, A MAGYAR
KORMÁNYZATI RENDSZER 75
1. A magyar alkotmány története 76
2. Az Országgyűlés 80
3. Az Országgyűlés működése 82
4. A köztársasági elnök 89
5- A bírói hatalom 95
6. Az Alkotmánybíróság 96
7. Alapvető jogok és kötelességek 98
Összefoglalás 102

2. kötet:

ELŐSZÓ 7
BEVEZETÉS 9
I. A CSALÁD ÉS AZ ÉLETÚT KÉRDÉSEI 11
1. A család 12
Egy kis családtörténet 12
A család funkciói, feladatai 14
Rokoni kapcsolataink 15
2. Párválasztás, házasságkötés 17
A házasságkötésekről 18
3. A családon belüli munkamegosztás 19
4. Az életciklusok 23
5. Az iskoláskorúak és a serdülőkor 27
A szexuális normák és a viselkedés 31
6. A fiatalok 34
7. Házassági zavarok, válások 38
8. A felnőttkor problémái 40
9. Az öregkor 44
IL AZ ÉLETMÓD ANYAGI VISZONYAI 49
1. A lakásról 50
A hazai háztartások mennyire vannak felszerelve modern fogyasztási
eszközökkel? 54
2. A táplálkozás 56
Étkezési szokásaink 57
3. A jövedelem (a pénz), mint az életmód megalapozója 60
Hogyan látja a közvélemény? 60
Az értékről 61
Anyagi helyzetünk 62
Hogy látják a jövőt? 64
4. A település, ahol élek : főváros - város - falu 66
Miről beszél a múlt? 67
Van-e összefüggés az életmód és a település típusa között? 69
III. EGYÉN ÉS TÁRSADALOM 77
I. A mobilitás 78
Néhány fontos változás 79
A társadalomtudósok következtetései 80
Egy fontos megjegyzés 80
2. A tömegkommunikáció 81
Hírlap, újság 85
Lássunk egy példát a „küzdelemről" 87
Van-e hatása a piacnak a médiára? 88
Fogyasztói szokásokról 89
A tömegkommunikáció és a politika kapcsolata 92
Mi a politika - a kommunikáció szempontjából? 93
Milyen változások történtek (történnek) a politika és a
tömegkommunikáció viszonyában? 95
Mi várható? 95
Végül egy elfogadható vélemény 95
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem