Előszó
Ennek a tananyagnak a kifejlesztése az „Emberi erőforrások fejlesztése" világbanki projekt keretében történt, hogy a társadalomismereti képzési programban résztvevő középiskolások új, korszerű szemléletű, nemzetközi tapasztalatokat is hasznosító oktatási lehetőséghez juthassanak. Az MKM által jóváhagyott tantervek (nyilvántartási szám: 57.066/95.) alapján írott könyvünk mai formájában már tartalmazza az első tapasztalatok alapján végzett simításokat, korrekciókat is, az ideiglenesen kiadott szöveges verziókhoz képest pedig a formai megoldások gondos kialakításával kívánja segíteni a tanulás hatékonyságát.
A Társadalomismeret I. - Állampolgári ismeretek program több tekintetben is eltér a hagyományos tantárgyaktól.
Először ezeket a különbségeket mutatjuk be.
1. Bár igen sok információ, adat, összefüggés jelenik meg bennük, mégsem az az elsődleges célunk, hogy azokat minél részletesebben és minél pontosabban megtanítsuk. Ezek az ismeretek főleg arra alkalmasak, hogy a segítségükkel könnyebben megértsük a bennünket körülvevő társadalmi - és részben természeti - környezetünket, el tudjunk igazodni azok gyakran ellentmondásos viszonyai között. A „megtanulandó" fogalmak tehát nem öncélúak, hanem olyan képességek forrásai, amelyek egy modern társadalom polgárait teszik alkalmassá a mind teljesebb életre.
2. A társadalomismeret abban is eltér a hagyományos tárgyak logikájától, hogy nem egy-egy tudományágat képez le egy adott tantárgy formájában (pl. matematika, irodalom, kémia). Itt nincs olyan kizárólagos tudomány, amelyre azt mondhatnánk, hogy annak iskolai megjelenése a társadalomismeret tantárgy. Ugyanakkor igen sok tudományágra támaszkodunk, amikor a társadalomra vonatkoztatott ismereteket elsajátítjuk. Ilyenek a történettudomány, a szociológia, a politikaelmélet, a közgazdaságtan, a jog vagy épp a logika. Természetesen mindegyikből azok az ismeretek kerültek ebbe a tantárgyba, amelyek a művelt, szakmájában és tágabb környezetében sikerre törekvő polgárok mindennapi gyakorlatában lehetnek szükségesek és fontosak.
3. A tanulás módszerében is újszerű a társadalomismeret. Az egyes témakörökhöz kapcsolódó fogalmak, összefüggések elsajátítása csak részben történik úgy, hogy leülünk a tankönyv mellé, és addig ismételjük azokat, amíg meg nem tanuljuk. Számos bizonyítéka van, hogy az így szerzett ismeretek könnyen „elfelejthetők". Sokkal hatékonyabb, ha azokat konkrét - valós vagy szimulált - helyzetekbe ágyazva ismerjük meg.
Vissza