A témaválasztás üzenete | 7 |
A téma indoklása | 7 |
Kinek készült a monográfia? | 12 |
A távoktatás elterjedése és fejlődésének nemzetközi vonatkozásai | 13 |
Minek köszönhető a távoktatás elterjedése? | 13 |
A távoktatás iránti érdeklődés gazdasági és társadalmi okai | 14 |
A távoktatás fejlődését elősegítő politikai tényezők | 17 |
Milyen problémákat kellett megoldani a távoktatás bevezetésekor? | 19 |
Milyen formákat öltve jut kifejeződésre a távoktatás fejlesztése? | 20 |
Történelmi visszapillantás a mai távoktatás néhány előzményére | 21 |
A távoktatás helyzete Magyarországon | 24 |
A távoktatás terjedése Magyarországon | 24 |
Könnyű vagy nehéz a távoktatás bevezetése Magyarországon? | 26 |
Hazai körkép a távoktatásról | 28 |
Tartalmi kérdések | 34 |
A távoktatás értelmezése | 34 |
A távoktatás fogalmáról | 34 |
Távoktatás nappali oktatás helyett? | 41 |
Az elnevezés "gazdagsága" | 42 |
A távoktatás jellemzői | 43 |
A távolság, az eltávolodás | 44 |
Jegyzetek a tanulás irányításáról | 53 |
Példa a szakképzés területéről | 57 |
Miért "kell" a távoktatás? | 58 |
A felnőttek részvétele a távoktatásban | 59 |
Az időskorúak és a távoktatás | 60 |
Kinek szerveződik a távoktatás? | 63 |
A távoktatás problematikái | 65 |
Az aszinkron távoktatás | 65 |
A szinkron távoktatás | 71 |
A távoktatási rendszer | 77 |
A rendszer és a szervezet | 77 |
Új szervezeti modell a hagyományos iskola helyett? | 80 |
Hogyan válaszol a távoktatás az új igényekre? | 81 |
Újfajta szervezés | 81 |
Újfajta költséggazdálkodás | 82 |
Újfajta tartalmi irányítás | 83 |
Megváltozott testületi létszám | 85 |
Speciális távoktatási feladatok megszervezése | 85 |
Ötlettár | 97 |
A tanuló és a távoktatás | 101 |
Új út a tanulásban? | 101 |
Ki és miért tanul távoktatással? | 102 |
Indokolt-e a tanulók számára "új utat" keresni? | 104 |
A sikerhez vezető út | 104 |
A tanuló nehézségei | 106 |
A távoktatás mint keret a távtanulónak | 107 |
A hagyományos és a távoktatásban részt vevő tanuló összehasonlítása | 109 |
Az önállóság mint előny és mint felelősség | 109 |
Mire van szükségem, ha a távoktatásban tanulóként akarok részt venni? | 111 |
A tanuló és a távoktatási központ munkatársai között kialakuló kapcsolatok | 113 |
Hogyan kezelik a felnőttek a távoktatási anyagokat? | 114 |
Mit tudunk a tanulóról? | 115 |
Ötlettár | 117 |
A tanító és a távoktatás | 123 |
A jövő tanítója | 123 |
Az oktatás individualizálódása, egyéniesítése | 123 |
A tanuló szemében megváltozik az iskoláról alkotott kép | 124 |
Miért "más" a tanító a távoktatásban? | 126 |
A tanító régi és új tevékenységei | 128 |
A távoktató feladatkörei | 132 |
A távoktató "új" munkakörei | 133 |
A tananyagfejlesztő | 133 |
"Közvetítő" a távoktatásban | 135 |
További feladatok: egyéni és csoportos konzultáció | 137 |
Mi a közös a tanuló és a tanító számára a távoktatásban? | 138 |
Távoktatási eszközök és módszerek | 141 |
Milyen távoktatást szolgáló médiát tervezzünk? | 141 |
A távoktatásról szóló eszközök | 141 |
A távoktató tananyagok | 142 |
Nyomtatott tananyagok a távoktatásban | 149 |
A nyomtatott tananyag mint az oktatás privilegizált eszköze | 150 |
Nyomtatott anyagok a távoktatásban | 151 |
Milyen nyomtatott tananyagokat készítenek a távoktatásban? | 152 |
A nyomtatott távtananyag szerkezeti elemei | 155 |
A pedagógiai céllal készült szövegek strukturálása | 157 |
Szövegstrukturálási eljárások, a szöveg pedagógiai szerkesztése | 157 |
Mire vigyázunk különösen? | 160 |
A nem nyomtatott tananyagok a távoktatásban | 164 |
Fontosabb típusaik | 164 |
A taneszközök funkciója a hagyományos oktatásban | 166 |
A távoktatás "más" funkciót szán a nem-nyomtatott eszközöknek | 167 |
Oktatástechnika, médiadidaktika | 168 |
A multimédia | 168 |
Az új kulturális környezet és az oktatás viszonya | 169 |
Mi befolyásolja az eszközhasználatot? | 171 |
Egyéb nem-nyomtatott távoktató eszközök és módszerek | 172 |
A nyomtatott és a nem nyomtatott eszközök viszonya | 174 |
A nyomtatott eszközök a távoktatás privilegizált eszközei, de nem kizárólagos eszközök | 174 |
A nyomtatott eszköz segít a nem-nyomtatott eszközök használatában | 174 |
Oktatólevelek | 176 |
Írásos útmutatók tutorok számára | 177 |
Útmutató a feladatjavító tutor számára | 177 |
Útmutató a konzultációt vezető tutor számára | 178 |
Ötlettár | 182 |
A levelezés és a levél a távoktatásban | 186 |
A levelezés mint kommunikációs viszony | 186 |
A levelezés mint folyamat | 187 |
A levélről általában | 194 |
A tutori válaszlevél (oktatólevél) funkciója | 196 |
A tutori oktatólevél (mint válaszlevél!) funkciója a távoktatásban | 197 |
A tanító/tutor feladata a levelezés során | 198 |
A tutori oktatólevél (válaszlevél) formai megoldásai | 199 |
A tutori válaszlevél stílusa | 200 |
Ötlettár | 202 |
A feladatrendszer | 209 |
A visszacsatolás, a visszajelzés | 209 |
A feladatokról általában | 210 |
Milyen feladat-fajtákat építünk be? | 211 |
A feladatok típusai | 213 |
Milyen feladatot válasszunk? | 214 |
Az ellenőrzés-értékelés alrendszere | 215 |
A feladatok szerkezeti eloszlása | 218 |
Hogyan segítjük a tanulót a feladatot megoldása során? | 223 |
A módszerekről | 226 |
A tanulás módszerei | 226 |
A tanítás módszerei | 227 |
Távoktatási intézmények | 231 |
A távoktatási központ | 231 |
A távoktatási központok filozófiája | 235 |
Hol találhatók a gyakorlatban ilyen modell-szinten ismertetett távoktatási központok? | 236 |
A forrásközpontok | 237 |
A könyvtár és a távoktatás | 239 |
A távoktatás és a jövő | 241 |
A távoktatás a jövő előfutára | 242 |
A távoktatásra váró feladatok | 242 |
Miért jelentős ma a távoktatás? | 243 |
Mit igényel a távoktatás? | 243 |
A távoktatás szereplőinek hozzáértése | 244 |
A távoktatás szelektál? | 245 |
Milyen természetűek a távoktatás feltételei? | 245 |
Az információs társadalom és a távoktatás | 246 |
Részletek a Bangemann jelentésből 1994-ben | 248 |
Nemzeti Informatikai Stratégia (NIS), Tervezet | 249 |
Az információs és kommunikációs technológiák (általános) kihívása | 253 |
Felhasznált irodalom | 255 |
Résumé | 260 |
Sommary | 262 |
A szerző korábbi publikációiból | 264 |