1.060.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A látási fogyatékosok neveléstana

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 116 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 173 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J12-87.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mielőtt a látási fogyatékosok nevelése elméletének (neveléstanának) tárgyát, oktatásának célját ismertetnénk, röviden szeretnénk szólni a látási fogyatékosok pedagógiájának (a tiflopedagógiának)... Tovább

Előszó

Mielőtt a látási fogyatékosok nevelése elméletének (neveléstanának) tárgyát, oktatásának célját ismertetnénk, röviden szeretnénk szólni a látási fogyatékosok pedagógiájának (a tiflopedagógiának) tárgyáról, alkotórészeiről. Megjegyezzük, hogy a látási fogyatékosok pedagógiáját - mint zárójelben jeleztük - több külföldi országban tiflopedagógiának nevezik. Bár ez az elnevezés szó szerint csak a vakok pedagógiáját jelenti (tiflosz <gör.>: vak, pedagógia < gör.> : neveléstudomány), a szakirodalomban tágabb értelemben a látási fogyatékosok (valamennyi látási fogyatékos) pedagógiájának jelölésére szolgál, s ilyen értelemben használjuk mi is. A látási fogyatékosok pedagógiája a vakok és gyengénlátók nevelésének és oktatásának törvényszerűségeit kutató tudományág, a gyógypedagógia része. Tárgya az elsődleges látási defektus és következményei miatt sajátos nevelhetőségi feltételekkel rendelkező vak, illetve gyengénlátó gyermek (felnőtt) csoportoknak - a szocialista társadalom nevelési célja által determinált - céltudatos, tervszerű fejlesztése, nevelése és oktatása. Célja kettős: a) egyrészt a szocialista nevelési cél és feladatok - sajátos nevelhetőségi feltételek által befolyásolt - megvalósítása lehetőségeinek, a vakok illetve gyengénlátók nevelése törvényszerűségeinek (tényeinek, összefüggéseinek, speciális feladatainak, eszközeinek és módszereinek) feltárása; b) másrészt ezen feltárt (valamint más tudományok, elsősorban a tiflopedagógia alaptudományát képező általános pedagógia által közvetített) kutatási eredmények segítségével, elvek, szabályok kidolgozásán és előírásán keresztül, a gyakorlati nevelői tevékenység irányítása. Vissza

Tartalom

l. BEVEZETÉS 3
II. LÁTÁSI FOGYATÉKOSSÁG, LÁTÁSI FOGYATÉKOS GYERMEK 6
III. A LÁTÁSI FOGYATÉKOSOK NEVELÉSI SZEMPONTBÓL TÖRTÉNŐ CSOPORTOSÍTÁSA 10
A) A VAK GYERMEKEK NEVELÉSI SZEMPONTBÓL TÖRTÉNŐ CSOPORTOSÍTÁSA 11
1. A látás vesztes ég mértéke és minősége szerinti differenciálás 11
A vakok iskolái tanulóinak a látásveszteség mértéke szerint történő szelektálása néhány szocialista országban és hazánkban 11
Átalakulási folyamat a vakok iskolái tanulóinak összetételében 12
Vizsgálatok a vak és aliglátó tanulók eltérő fiziológiai sajátosságainak kimutatására 13
Az aliglátók látásának felhasználási lehetőségei a nevelés különböző területein 15
Az aliglátók látása felhasználásának feltételei. Látásvédelem-, látás fejlesztés 16
Külföldi kezdeményezések a vakok és aliglátók külön osztály csoportba helyezésére 17
2. A vakság etiológiája és a kórfolyamat jellege szerinti differenciálás 18
3. A látási fogyatékosság bekövetkeztének időpontja szerint történő differenciálás 19
4. A tanulók életkora szerinti differenciálás 21
5. A látási fogyatékossághoz csatlakozó egyéb rendellenességek és fogyatékosságok figyelembevételével történő differenciálás 24
6. A tanulók intelligenciaszintje szerinti differenciálás 25
B) A GYENGÉNLÁTÓ GYERMEKEK NEVELÉSI SZEMPONTBÓL TÖRTÉNŐ CSOPORTOSÍTÁSA 25
1. A látás vesztes ég mértéke és minősége szerinti differenciálás 25
A gyengénlátás visus-határértékei. Próbálkozások a gyengénlátó tanulók látásveszteségük mértéke szerint történő differenciálására 25
A gyengénlátó tanulók látásélességének változásai. Látásvédelem, látásnevelés 28
2. A gyengénlátás etiologiája és a kórfolyamat jellege szerinti differenciálás 31
3. A tanulók életkora szerinti differenciálás 32
4. A gyengénlátáshoz csatlakozó egyéb rendellenességek és fogyatékosságok figyelembevételével történő differenciálás 33
IV. A LÁTÁSI FOGYATÉKOSOK INTÉZMÉNYES NEVELÉSE KIALAKULÁSÁNAK, FEJLŐDÉSÉNEK ÁTTEKINTÉSE 34
1. Az intézményes nevelést megelőző időszak, a vak gyermekek intézményes nevelésének kezdete 34
2. A vak gyermekek intézményes nevelésének tartalmi alakulása Magyarországon 36
3. A gyengénlátó gyermekek speciális nevelésoktatásának fejlődése a 20. század elejétől napjainkig 43
V. A LÁTÁSI FOGYATÉKOSOK NEVELÉSÉNEK CÉLJA 50
VI. A LÁTÁSI FOGYATÉKOSOK NEVELÉSÉNEK FELADATAI 54
A) TESTI NEVELÉS 54
1. A testi nevelés célja, feladatai, helye a látási fogyatékosok nevelése folyamatában 54
a) A szervezet normális fejlődésének biztosítása, az egészséges élet- és munkafeltételek, a tiszta környezet, rendszeres testápolás iránti igény kialakítása 54
b) A tanulók testi képességeinek, mozgáskultúrájának, tájékozódási képességének
fejlesztése, a látóképesség hiánya illetve csökkent volta következtében kialakuló rendellenességek leküzdése 58
c) A tanulók szervezetének edzése, a rendszeres testgyakorlás, sportolás iránti igény
kialakítása, egészséges életmódra nevelés 64
2. A testi nevelés megvalósításának iskolai színterei 66
a) Testnevelés-mozgásnevelés, gyógytestnevelés, önkéntes sporttevékenység 66
b) A testi nevelés feladatainak megvalósítása különböző tantárgyakban 66
c) A tanulók testi nevelése a tanítási órán kívül 67
B) ÉRTELMI NEVELÉS 67
C) POLITECHNIKAI KÉPZÉS 70
1. A politechnikai képzés célja, feladatai 70
2. A politechnikai képzés megvalósításának iskolai színterei 71
a) A politechnikai képzés megvalósítása a hagyományos tantárgyak tanításában 71
b) Gyakorlati és elméleti munkaoktatás 72
c) Üzemlátogatás és szakköri munka 73
D) ERKÖLCSI NEVELÉS 73
E) ESZTÉTIKAI NEVELÉS 77
1. Az esztétikai nevelés célja, feladatai, folyamata 77
2. Az esztétikai nevelés megvalósításának területei 78
VII. AZ IFJÚSÁGI SZERVEZET NEVELŐMUNKÁJA 81
VIII. A LÁTÁSI FOGYATÉKOSOK NEVELÉSE A CSALÁDBAN 88
IX. A LÁTÁSI FOGYATÉKOSOK TÁRSADALMI HELYZETE 92
1. A látási fogyatékosok rehabilitációjának fogalmáról 92
2. Munkatehetőségek a látási fogyatékosok számára 93
3. A látási fogyatékos növendékek munkaalkalmassági vizsgálatairól, pályaválasztásuk kérdései 96
4. A látási fogyatékosok szakmunkásképzésének lehetőségei és módja hazánkban 98
5. A Szociális Intézetek Központja feladatai, szerepe a látási fogyatékosok rehabilitációjának megvalósításában. Vakok Állami Intézetei 101
6. Vakok és Csökkentlátók Szövetsége 104
X. FELHASZNÁLT IRODALOM 107
TARTALOMJEGYZÉK 113

Kovács Csongor

Kovács Csongor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács Csongor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem