Fekete-fehér és színes fotókkal, reprodukciókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
András Edit a kilencvenes évek mintegy felét New Yorkban töltötte, ahonnan rendszeresen küldte haza művészeti tudósításait, műkritikáit. Az itthon töltött időszakokban a kortárs művészet legújabb áramlatainak, eszméinek hazai adaptációjával, az egy tőről fakadó, de helyi eltéréseket mutató jelenségek letapogatásával, stimulálásával foglalkozott. Ezenközben Európában is folytatta kortárs amerikai művészettel kapcsolatos kritikai tevékenységét a nagy nemzetközi amerikai kiállítások (Berlin, London, Velence) recenzálásával.
Az alábbi szöveget ugyan a Budapest és New York között ingázó Böröcz Andrásról, az ő egyik kiállítása kapcsán írta, de pontosan illik saját műkritikusi helyzetére is; akár burkolt kritikusi ars poeticájának is tekinthetjük, s mint ilyen kiválóan alkalmas műkritikái gyűjteményes kiadása felvezetéséül:
„Életreszóló, furcsa nagy kaland az egyik kultúrából a másikba vándorolni. A betagozódás egyik szélső pólusa a zárványként, szigetként való beízülés, a voltaképpeni...
Tovább
Fülszöveg
András Edit a kilencvenes évek mintegy felét New Yorkban töltötte, ahonnan rendszeresen küldte haza művészeti tudósításait, műkritikáit. Az itthon töltött időszakokban a kortárs művészet legújabb áramlatainak, eszméinek hazai adaptációjával, az egy tőről fakadó, de helyi eltéréseket mutató jelenségek letapogatásával, stimulálásával foglalkozott. Ezenközben Európában is folytatta kortárs amerikai művészettel kapcsolatos kritikai tevékenységét a nagy nemzetközi amerikai kiállítások (Berlin, London, Velence) recenzálásával.
Az alábbi szöveget ugyan a Budapest és New York között ingázó Böröcz Andrásról, az ő egyik kiállítása kapcsán írta, de pontosan illik saját műkritikusi helyzetére is; akár burkolt kritikusi ars poeticájának is tekinthetjük, s mint ilyen kiválóan alkalmas műkritikái gyűjteményes kiadása felvezetéséül:
„Életreszóló, furcsa nagy kaland az egyik kultúrából a másikba vándorolni. A betagozódás egyik szélső pólusa a zárványként, szigetként való beízülés, a voltaképpeni kívül maradás. A védettségnek, a kibéleltségnek ez esetben az izoláltság, az egyoldalú kommunikáció az ára. A másik szélsőség a mindent és mindenkit túllicitáló azonosulás, az új értékek feltétel nélküli interiorizálása, ahonnan megint csak egyoldalú a kommunikáció, mert innen már visszafelé nincs mire apellálni. Gyötrelmes, gyönyörűséges dolog viszont közbül lenni, egyik világból a másikba közvetíteni. Az ehhez szükséges kényes egyensúlyi állapot csak ideig-óráig tartható fenn, oly erős az ellene munkáló erő: a régi vonzása s az új csábítása. Közbül van hát a lebegés, a szüntelen kötéltánc a keskeny, de mély szakadék fölött, ahol muszáj figyelni minden idegszállal, tágra nyitott szemmel, lélegzet-visszafojtva, ha nem akar leszédülni vagy túl korán megkapaszkodni az ember. Ha ezt tenné, nincs többet visszaút, a talajvesztettség lesz létállapota. S minthogy ennek tudatában egyensúlyozik a senki földjén, egyre jobban őrizné e törékeny, lázas készenléti állapotot, ahonnan egyidejűleg két világ is érzékelhető. írástudónak muszáj megállás nélkül írnia, azaz muszáj szüntelenül definiálnia helyzetét, művésznek szüntelenül dolgoznia kell, mintha meg lennének számlálva a napjai; s a kötélen voltaképpen meg is vannak. Talán nem hangsúlyozom eléggé, hogy New Yorkról van szó. Arról a városról, melynek szinte elviselhetetlen az intenzitása, melynek sokkoló a sűrített létezése, s melyben mintha felpörgött volna az idő, s koncentrálttá vált volna a tér. Nem lehet nem reflektálni rá, oly erős a kihívása."
Az olvasó ennek az új szemléletre és trendekre, de főleg eltérésekre s kulturális különbözőségekre kihegyezett szellemi készenléti állapotnak tízéves (1990-2000) termését, azaz András Edit műkritikusi tevékenységének egyik, amerikai felét tarthatja kezében: a kilencvenes éveken átívelő, kortárs amerikai művészettel s kulturális jelenségekkel kapcsolatos műkritikáinak, esszéinek, tanulmányainak gyűjteményes kötetét. A gazdag információanyagot nyújtó kiadványt 60 fekete-fehér és 64 színes kép illusztrálja.
Vissza
Tartalom
Előszó
Visszaszámlálás az ezredvéghez Törésvonalak a kilencvenes évek Amerikájában
Az európai tradíciók és az amerikai identitás válaszútján. Stuart Davis emlékkiállítása (1991 -92) 13
Az európaiság Amerikában nem igazán kelendő. Arman retrospektív kiállítása (1991 -92) 17
Kisebbségi szekták papjai és hívei. Whitney Biennále (1991) 22
Modern és ősi kultúrák metszéspontjain egyensúlyozva. Nancy Grossman retrospektív kiállítása (1991) 27
Törésvonalak a kilencvenes évek Amerikájában. Kurátori kiállítás a MoMA-ban (1991 -92) 31
Rendhagyó ünnepi kiállítások a SoHo-ban. Halál, pornográfia, szubkultúrák (1991 -92) 35
Tavaszváró, nézőcsalogató kiállítások a Whitneyben. Alexis Smith, William Wegman, Terry Winters (1991 -92) 39
Ördögökkel cimborál, démonokkal komázik. Dennis Oppenheim retrospektív kiállítása (1991 -92) 44
Az amerikai festészet hétköznapjai és ünnepnapjai. Festészeti seregszemle Queensben, Schnabel kiállítások Manhattanben (1992) 50
Szex és halál. Louise Bourgeois az Egyesült Államok színeiben a Velencei Biennálén (1993) 55
Az élet ül tort a halál felett. Név projekt. AIDS emléktakaró (1994) 60
Visszalendült az inga az amerikai művészetben. Whitney Biennále 1995 (1995-96) 65
Az angyalok szárnyán. Időutazás Róbert Wilsonnal (1995) 71
Visszaszámlálás az ezredvéghez. New York-i művészeti körkép. Róbert Rauschenberg retrospektív kiállítása (1997-98) 82
A SoHo zászlóvivője. Mona Hatoum, Doris Salcedo kiállításai a New Museumban (1997-98) 88
Ezredvégi számvetés. Ann Hamilton Ridgefieldben és a Velencei Biennále amerikai pavilonjában (1999) 97
Festészet a válaszúton. George Peck kiállításai a Kate Ganz és a Trans Hudson Galleryben (1999) 102
Brooklyni csata. „Sensation", Brooklyn Museum of Art (1999-2000) 108
Kiásták a csatabárdot. Whitney Biennále 2000 (2000) 110
Óriások küzdelme. Modern múzeumok terjeszkedőben - MoMA, Guggenheim (2000) 112
Arccal a XXI. század felé.Múzeumi kooperációk - MoMA és Tate, Guggenheim és Ermitázs (2000) 117
MŰVÉSZETI VÁSÁROK NEW YORK-I MÓDRA
Művészeti vásárok New-York-i módra. Gramercy Art Fair, Art Exchange Show (1998) 120
Poszt-P(olitikailag) C(korrekt) képzőművészeti vásárok New Yorkban. Naivok, autodidakták, feketék a SoHo-ban, művészfotók a Hiltonban (1999) 126
Művészeti stafétaváltás előtt. ArmoryShow 1999(1999) 133
Kortárs művészeti vásár, New York. ArmoryShow 2000 (2000) 141
Kötéltánc érettünk Magyarok Amerikában
Magyarok az East Village-ben, a New York-i „Bohémiában" (1991) 146
Kötéltánc érettünk. Böröcz András budapesti kiállítása (1993) 149
Az életbe fészkelt halál. Hersko Judit retrospektív kiállítása elé (1996) 153
New York belülnézetből. Göbölyös Luca fotói (1996) 156
A szépség nem más, mint ígéret a boldogságra. Oshi Ohashi/Drozdik Orsolya kiállítása a Goethe Intézetben (1997) 158
Hazai színekben New Yorkban. (1998-99) 162
A festmény génjei. George Peck kiállítása az XO Galériában (2000) 166
Amerikai álom/Alom-Amerika. Kotvics Katalin installációja (2000) 169
Ml ZAJLIK A MŰVÉSZETBEN ODAÁT, ÉS Ml KERÜL IDE ÁT? Amerikai jelenségek Magyarországon
Utolsó pár, előre fuss! A pop art hazai adaptációja (1994) 172
Kolumbusz (kakukk)tojása. Tematikus kiállítás a Műcsarnokban (1992) 181
Mi zajlik a művészetben odaát, és mi kerül ide át? Amerikai jelenségek budapesti kiállítótermekben (1992-93) 186
Utazás a testünk körül. Kiki Smith és Hersko Judit szobrairól (1992-94) 192
Hálók fedésben. Kortárs amerikai művészek Budapesten (1994) 199
Átfedések, helycserék. Kortárs amerikai grafikai kiállítás Székesfehérvárott (1994) 201
Amerika évszázada
Művészeti stafétaváltás az Ó- és Újvilág között
Amerikai művészeti invázió Berlinben. Amerikai művészet európai szemmel (1993) 206
Függelék
Válogatott irodalom 220
Képjegyzék 222
Név-, intézmény-, kiállítás- és fogalommutató 229
András Edit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: András Edit könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.