Személyes sorok - előszó helyett | 7 |
Az esszé mint műfaj | 7 |
Sárospataki diákkori emlék | 8 |
A biedermeier-vonzás | 10 |
Az Esti Kornél-minta | 15 |
Az esztétika modernség művésze: a szegény kisgyermek panaszai | 22 |
Gyemekmotívum és elidegenedés | 22 |
A kettős elidegenedettség | 24 |
Tehetelenség és zeneiség | 29 |
A monarchikus költő | 31 |
A tragikus modernség művésze: Kosztolányi, a regényíró | 39 |
Válságélmény és nihiltudat | 39 |
Néró, a véres költő | 73 |
Pacsirta | 88 |
Az Aranysárkány | 103 |
Édes Anna | 122 |
"Mosolygó nihilizmus" | 155 |
A részvét versei: | |
Szegény anyám csak egy dalt zongorázik | 163 |
Ember és szerep | 163 |
Az elmaradt önmegvalósítás | 167 |
Fájdalom és részvét mint értékelő érzés | 170 |
Halotti beszéd | 173 |
Egy régi értelmezés | 175 |
Az emberlét: érték | 175 |
Individualitás és vitalitás mint értéktényező | 179 |
Az emberlét: tragédia | 182 |
A megoldás: részvét | 185 |
A részvétetika összetevői: közösségi érzés és felülemelkedés | 187 |
Egy képzelt párbeszéd | 193 |
Számadás | 195 |
Az európai nihilizmus két változata: Dosztojevszkij - Nietzsche | 200 |
Létértelemdráma - lírai formában | 201 |
Marginalitás és megoldáskeresés | 204 |
Két életmegoldás: Übermensch-etika és részvétetika | 207 |
Pörölés egy új emberképért | 210 |
Marxizmus és részvétetika | 212 |
A vendéglét versei | 216 |
Boldog, szormorú dal | 216 |
Életrajzi háttér és kultúrkritikai transzpozíció | 217 |
Érték és valóság mint központi ellentét | 222 |
Elégikusság és lebegtetettség | 228 |
Paradoxitás és vendéglét | 232 |
Kosztolányi őszi versei | 236 |
Az őszélmény változatai | 236 |
Őszi reggel | 239 |
Októberi táj | 246 |
Szeptemberi áhítat | 251 |
Hajnali részegség | 273 |
A létértelemkérdés | 273 |
A gondolatiság mint formateremtő | 278 |
A hosszú vers | 279 |
Rapszodikusság és vallomásosság | 283 |
A rossz mindennapiság világa | 285 |
Az ünnep világa | 288 |
A vendéglét - tudat | 293 |
Esztétikai létérzékelés - szekularizált, modern misztika | 298 |
Individuumközpontú világkép - Társadalomközpontú világkép (Ady revíziós vita) | 304 |
Egy ellenszenv története | 304 |
Lehetséges motivációk: | |
A művészi féltékenység | 310 |
A rivalitásérzés | 315 |
Neoleiberalizmus és antiprovincializmus: | |
A Toll írói köre | 320 |
A meoliberalizmus és Ady-kérdés | 327 |
Antiprovincializmus és individuum-központú világkép | 336 |
Eltérő értékrend | 340 |
Művészet és politika | 344 |
A vita kulcskérdése: a nembeliségtudat optimizmusa és az énizoláltság pesszimizmusa | 347 |
Individuáletika - Társadalometika | 352 |
Értelmiségi önvizsgálat | 352 |
A személyiségközpontú világkép válsága | 353 |
Társadalomközpontú világkép és a Kosztolányi-értékelés alakulása | 358 |
A korai marxista bírálat vezető szempontjai | |
Az elszigetelt én kritikája | 362 |
Az etikai individualizmus kritikája | 364 |
A messianisztikus-khiliasztikus kritikusi tartás | 371 |
Az emberi autonómia költeménye: Marcus Aurelius | 381 |
Az Ady-revíziós vita mint előzmény | 381 |
Stigmatizáció és közvéleményterror | 383 |
A személyiség mint főhős | 388 |
A kérdező helyzet: a veszélyeztetettség | 389 |
Az adott felelet: A felülemelkedés | 390 |
Befeléfordulás és autonómia | 397 |
Egy magatartástípus időszerűsége | 400 |
Egy magatartás anatómiája: Kosztolányi és Esti Kornél | 403 |
Esti Kornél, mint én- és létmagyarázat | 403 |
A világ véleménye és az egyéniség: a problematikus személyiségkép | 412 |
Az Esti Kornél attitűd | 425 |
A paradox, mint a magatartás formai kulcsa | 425 |
A magatartás összetevői: | |
A tragédiaérzet | 431 |
Az irónia | 439 |
Az Esti Kornél-magatartás mint életmegoldás | |
Etikum és esztétikum | 452 |
Etikai létalternatíva | 455 |
Elemi etikai értékek | 459 |
Individuáletika - szociáletika | 461 |
Részvétetika és vendéglét-tudat | 463 |
Egy magatartás mérlege | 468 |