1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejlődéslélektani vizsgálatok

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 343 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-8271-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 52594.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk különböző életkorú gyermekek és gyermekcsoportok pszichológiai vizsgálatára alkalmas módszerek gyűjteménye. A gyermeknevelés, a személyiségfejlesztés feladatát végző nevelők,... Tovább

Előszó

Könyvünk különböző életkorú gyermekek és gyermekcsoportok pszichológiai vizsgálatára alkalmas módszerek gyűjteménye. A gyermeknevelés, a személyiségfejlesztés feladatát végző nevelők, kisgyermekekkel, óvodásokkal, kisiskolásokkal, serdülőkkel foglalkozó pedagógusok, szülők, a nevelési tanácsadásban tevékenykedő szakpszichológusok, valamint a jövő iskolapszichológusai számára kívánunk élvezettel forgatható, hasznos gyakorlati kézikönyvet közrebocsátani.
A nevelő nemegyszer érezheti, hogy még többet szeretne tudni a gyermekekben munkáló indítékokról, a szunnyadó képességekről, érzelmi gazdagságukról, álmaikról és vágyaikról, akaratuk teherbírásáról. Számtalanszor felteszi magának a kérdést, miként függ össze mindez a családdal, amelyben a gyermek él, a kapcsolatokkal, amelyeket társaival, nevelőjével kialakít vagy amelyekre törekszik, és milyen módon lehet elképzelni az adott fejlettségi szint ismeretében az elkövetkező periódus várható eseményeit, azok csendes vagy viharos jellegét... Vissza

Tartalom

Bevezetés11
Útmutató a vizsgálatok elvégzéséhez14
Irodalom16
A család
Személyiségformáló tényezők és hatások a családban19
Szociokulturális körülmények22
A család társadalmi kapcsolatai és ideológiai fejlettség26
A család története29
A család struktúrája31
A család belső élete33
Munkamegosztás és döntés a családban33
Személyi kapcsolatok35
Érintkezési formák és az irányítás stílusa36
A szülőszerep iránti attitűd38
A nevelői személyiség és a nevelési módszerek39
Gondozás - nevelés - szokáskialakítás41
A szülők gyermekükkel kapcsolatos elvárásai és ambiciói43
Önállóság - ellenőrzés - bizalom46
Engedelmesség - engedetlenség - jutalmazás - büntetés47
Nevelői eljárások hatékonyságának megítélése49
A szülők pedagógiai kultúrája51
Néhány szempont a családi körülmények és a gyermek iskolai tevékenysége közötti összefüggés elemzéséhez51
Irodalom53
A csecsemő- és a kisgyermekkor (0-3 év)
A csecsemő és a kisgyermek életmódja59
A csecsemő napi ciklusa60
A kisgyermek napi ciklusa61
Első nap a bölcsődében62
A társas alapkészségek kialakulása az anya-gyermek kapcsolatban65
Az anya és a gyermek közötti érzelmi megnyilvánulások a gondozási tevékenység során 65
Szociális válasok a felnőtt kezdeményezésére67
Az emberi arc kitüntetett szerepe69
Kapcsolatfelvétel a gyermek kezdeményezésére73
A felnőtt és a gyermek közötti kapcsolat közös játékban75
A felnőtthöz fűződő érzelmi viszonyulás differenciálódása77
Az anyához fűződő kapcsolat megkülönböztető jellege78
A társas érintkezés motivációs háttere79
Szociális megnyilvánulások a másik gyermek felé82
A felnőtt felélénkíti a szituációt84
A személyi környezet változásának hatása a manipulációs tevékenységre és társas aktivitásra86
A gyermeki személyiség önállósulásának kezdetei88
Az elemi táplálkozási, egészségügyi és viselkedési szokások kialakulása88
A szándék közlése érzelmek útján (a dac)92
Az éntudat alakulása95
Irodalom99
Az óvodáskor (3-6 év)
Az óvodás gyermek életmódja105
Az óvodás napirendje106
Ez első nap az óvodában107
Társas élmények feldolgozása a szerepjátékban110
Az óvodáskori játszás formái és motívuma110
A szerepjáték tartalma 112
A szerepjáték témája115
A fantázia és a valóság viszonya a szerepjátékban116
A napi események megjelenése a játékban117
Megrázó élmények és érzelmi konfliktusok tükröződése a játékban119
Családi konfliktusok játékos feldolgozása120
A gyermek játékmódja és a család nevelési légköre közötti kapcsolat122
Kortárskapcsolatok alakulása a csoportban124
Az óvodás társas világa124
A spontán csoportosulás színvonala125
A hagyományok keletkezése a csoportalakulás folyamán128
Interakciók a gyermekcsoportban130
Együttműködés és segítségnyújtás feladathelyzetben132
A társak utánzásból eredő viselkedésformák136
A barátválasztásra ható tényezők és a csoport társas szerkezete142
A társas kapcsolatokról tett vallomások és tanúságok tudatossága147
Speciális társas szerepek megjelenése a csoportban 148
A pár a csoportban 151
A felnőtt helyzete a gyermekcsoportban153
Új jelenségek az érzelmi-akarati életben155
A motívumok egymás alá rendelés155
Komplex érzelmi megnyilvánulások - siker, kudarc, szégyen és felelősség160
Tartós értékváltozás önálló konfliktusmegoldás hatására165
Erkölcsi képzetek és ítéletek168
Irodalom171
Az iskolába lépés kora (6-7 év)
A család és a gyermek viszonya az iskolásszerephez177
A családi pozíció megváltozása177
Az iskolásszerep tartalmának változása a játékban179
Az iskola feladatteljesítés és szabálybetartás intellektuális, érzelmi és akarati összetevői181
Egyszerű szabályok a játékban182
Szabálytudat - szabálybetartás183
A feladat befejezésére irányuló törekvés - a feladattudat185
A sikertelen feladatmegoldást kísérő érzelmi megnyilvánulások187
A feladatvégzés belső kontrolljának erősödése188
A jutalmazás szerepe a feladatteljesítésben189
Az osztályzat értékelő funkciójának megértése191
Iskola beilleszkedési nehézségek192
Iskolaérettség - iskolaéretlenség192
Irodalom195
V. Fejezet: A kisiskolás- és a serdülőkor (6-18 év)
Az iskolás gyermek életmódja199
Irodalom203
A társas kapcsolatok rendszerének átstrukturálódása204
A felnőtthoz fűződő kapcsolat jellegének megváltozása204
A kisiskolás és a serdülő társas világa206
A szülő viselkedésének észelelése207
A bizalmi szerepet betöltő személy változása209
A felnőttek és a társak szerepe képzelt veszélyhelyzetben210
Jutalmazások és büntetések minősítése211
A példakép217
A napló218
Irodalom219
Egykorúak közösségében fejlődő kapcsolatrendszerek220
A társ mint modell222
A kölcsönös kapcsolat alakulása a közös tevékenység megszervezésében223
Kooperáció páros helyzetben225
A vita mint a közvélemény-formálódás eszköze226
A csoport társas szerkezete228
A csoportlégkör és a választások indítékai235
Szerepek és funkciók eloszlása a csoportban236
A csoport szociometriai struktúrája és az értékorientációs szerkezet közötti kapcsolat238
Az egyén a csoportban240
Irodalom243
Konfliktusos mozzanatok az egyén és a csoport viszonyában246
A befolyásolás függése a nyomást gyakorló egyén státusától248
Félrevezető csoportvélemény hatása az egyéni ítéletalkotásra249
A közösségi döntés elfogadása konfliktushelyzetben251
Társas és egyéni indítékok harca teljesítményszituációban252
Irodalom256
A teljesítmény és a szociális tapasztalat önértékalakító hatása257
Az igényszint257
Igényszint-alakulás ügyességi és szellemi feladatban259
A társas tényezők szerepe az igényszint alakulásában261
Társas és egyéni indítékok hatása az igényszintre262
A pozitív és a negatív megerősítés hatása az igényszintre és a teljesítményre263
A társakról alkotott vélemény és az önismeret265
Önértékelés és a társak értékelése különböző képességeket igénylő tevékenység esetén266
Önértékelés és a társak értékelése rangsorkészítés módszerével268
Önjellemzés és a társak jellemzése269
Az énkép és a másokról kialakult értékelés stabilitása és befolyásolhatósága271
Az irreális önértékelés pszichológiai háttere272
Félelmet kiváltó okok273
Irodalom275
A társadalmi értékek és normák meggyőződéssé válása277
A gyermeki ítéletalkotás átépülése277
Erkölcsi vétségek megítélése281
Etikai, esztétikai, intellektuális szempontok az ítéletalkotásban285
Felnőttközpontúság és gyerekközpontúság az erkölcsi ítéletalkotásban286
Erkölcsi tettekről való elképzelés és a szociális elismerés287
Erkölcsi döntés különböző szociális szituációban 288
Az erkölcsi értékrend hierarchizálódása290
Elképzelések a felnőtt életformáról291
Jogok és kötelességek egy ideálisnak elképzelt életformában292
Személyes törekvések és társadalmi célok a kívánságokban293
Nemi erkölcs, házasság, család293
Eszménykép és a személyes boldogulás útja295
Korunkról és társadalmunkról alkotott kép296
Értékorientáció az irodalmi érdeklődésben298
Az általános emberi értékek szubjektív jelentése306
Az egyéni tapasztalat mint életelv308
Életcélok, életeszmények310
Irodalom313
Rövidítések 316
Szakkifejezések magyarul317
Tárgymutató321
Névmutató333
Ábrák lelőhelye338
A fotókat készítették339
Idegen nyelvű összefoglalás340
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem